هشدار در خصوص تب مالت

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان گفت:شیر و پنیر سنتی از سایر لبنیات سنتی خطرناک‌تر هستند،چرا که در صورت جوشانده نشدن ممکن است به راحتی تب مالت و سل را منتقل کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛راه انجام رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان گفت: شیر و پنیر سنتی از سایر لبنیات سنتی خطرناک‌تر هستند، چرا که در صورت جوشانده نشدن ممکن است به راحتی تب مالت و سل را منتقل کند.

وی افزود:در کشورهای توسعه ‎ یافته صد درصد شیر، گوشت و فرآورده ‎ های آن‌ها تحت نظارت دامپزشکی بوده اما در کشور ما تنها زمانی که خام هستند دامپزشکی می ‎ تواند دخالت کند و وقتی به فرآورده و محصولات ثانوی تبدیل می ‎ شود به وزارت بهداشت مربوط می ‎ شود.

راه انجام گفت: شیر خارج شده از بدن دام یک درجه از دمای بدن گرم ‎ تر بوده و 38 درجه است که بهترین شرایط برای رشد میکروب ‎ ها و عوامل بیماری ‎ زا است.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان افزود: معیار اصلی در تعیین کفایت پاستوریزاسیون شیر، نابودی میکروب‌هایی است که عامل بیماری‌های مشترک دام و انسان هستند که مهم‌ترین آن‌ها باکتری‌های عامل تب مالت و تب کیو است.

وی اظهار کرد: شیر و پنیر سنتی از سایر لبنیات سنتی خطرناک‌تر هستند، چرا که این شیر در صورتی که جوشانده نشود، ممکن است به راحتی تب مالت و سل را منتقل کند و حتی ظرفی که در آن شیر نگهداری می‌شود را نیز آلوده می‌کند.

راه انجام گفت: در موقع تهیه پنیر محلی و سرشیر به دلیل اینکه شیر را نمی‌جوشانند باید پنیر حداقل 2 ماه در آب‌ نمک بماند که این کار نیز انجام نمی‌شود و همچنین از سوی دیگر در تهیه سرشیر، شیر باید 10 تا 20 دقیقه جوشانده و مرتب زده شود، اما تولیدکنندگان لبنیات سنتی این کار را نمی‌کنند و همه چربی در بالای شیر جمع می‌شود و عامل تب مالت روی آن چربی قرار می‌گیرد و ممکن است از آن در تهیه بستنی نیز استفاده شود.

رئیس شبکه دامپزشکی نهبندان با بیان اینکه افزایش موارد تب مالت در کشور، ارتباط مستقیم با افزایش مصرف لبنیات فله‌ای و سنتی دارد، افزود: مراکز فروش شیر و لبنیات سنتی مورد تأیید دامپزشکی نیستند.

وی گفت: به شهروندان توصیه می‌کنیم از لبنیات سنتی غیر پاستوریزه و فله‌ای استفاده نکرده و شیر و لبنیات پاستوریزه استفاده کنند.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/غ

مراکز فروش شیر و لبنیات سنتی مورد تأیید دامپزشکی نیستند

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.