نشانه‌ها و علائم بلوغ زودرس+ راه درمان

فوق تخصص غدد گفت: سن شروع بلوغ با توجه به تغییرات فیزیولوژیکی متفاوت است و امروزه بهبود شرایط زندگی و تغذیه، این زمان را پایین آورده است.

نشانه‌های بلوغ زودرس/ راه درمان این اختلال چیست؟به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین دلشاد فوق تخصص غدد در جمع خبرنگاران در حاشیه کنگره غدد اظهار کرد: بلوغ فرآیندی فیزیولوژیکی است که در طول زندگی هر فرد ظاهر شده و زندگی وی را به تکامل می‌رساند، سن شروع بلوغ با توجه به تغییرات فیزیولوژیکی کمی متفاوت است و در این بین بهبود شرایط زندگی و تغذیه سن شروع این اتفاق را مقداری پایین تر آورده است، بلوغ و رسیدن فرد به قدرت باربری چیزی حدود ۴ الی ۵ سال زمان می‌برد و نشانه‌های شروع این اتفاق از ۸ سالگی ظاهر می‌شود.

وی ادامه داد: مراحل بلوغ به ۵ مرحله تقسیم می‌شود؛‌ به عنوان مثال اگر بلوغ فردی از ۸ سالگی شروع شود، حدود ۱۳ تا ۱۴ سالگی به تکامل رسیده و قدرت باروری پیدا می‌کند.

این متخصص غدد بیان کرد: بلوغ مراحلی مختلف دارد و هر مرحله شامل یک سری از نشانه‌هاست، برای مثال در دخترها جوانه زدن پستان‌ و در پسرها بزرگ شدن بیضه‌ اولین نشانه‌های شروع بلوغ است، با افزایش سن کم کم نشانه‌های بعدی ظاهر می شود، در همین شرایط اگر فردی پیش از سن تعیین شده هر یک از نشانه‌های نام برده را مشاهده کند، مبتلا به بلوغ زودرس شده است.

وی درباره انواع نشانه‌های بلوغ زود رس گفت: بلوغ زودرس دو نوع دارد، در بعضی از افراد بلوغ به طور کامل ظاهر شده و در برخی دیگر تنها یکی از نشانه‌های بلوغ مشاهده می‌شود.

وی افزود: در نوع اول بلوغ زودرس که نشانه‌ها به طور کامل ظاهر شود حتی ممکن است فرد قدرت باروری زودتر از موعد پیدا کند که این موضوع نگران کننده است، اما اگر فقط یکی از نشانه ها را مشاهده کردیم خیلی نگران کننده نیست و ممکن است سایر نشانه‌ها درست در وقت اصلی ظاهر شود.

دلشاد تاکید کرد: مهمترین مشکل و نگرانی که وضعیت بلوغ زودرس برای خانواده‌ها ایجاد می‌کند این است که مبادا این وضعیت باعث تسریع رشد قدی و بسته شدن زودهنگام صفحه‌های رشد شده و در نهایت کوتاه قدی را برای فرد بیمار به‌همراه داشته باشد، همچنین مشکلات روحی پیش بیاید، چراکه وقتی نشانه‌ها زود هنگام ظاهر شوند و فرد آمادگی روحی پذیرش این تغییرات را نداشته باشد، این قدرت باروری ممکن است از نظر اجتماعی و روحی به بیمار آسیب برساند.

وی درباره راه‌‌های درمان این بیماری گفت: این نشانه‌ها معمولاً زمانی ظاهر می‌شوند که غدد هیپوتالاموس، غدد هیپوفیز و جنسی فعالیت خود را به طور کامل شروع کرده باشد و افزایش این هورمون‌ها سبب ایجاد تغییرات سن بلوغ می‌شود، در کسانی که بلوغ زودرس پیدا می‌کنند این قدرت و هورمون‌ها زودتر از موعد فعال می‌شوند پس باید علت بی‌موقع هورمون‌ها را مهار کرد.

وی یاد آوری کرد: درمان این مشکل معمولا به صورت دارویی است و خوشبختانه عوارض خارجی به زیادی به همراه ندارد، در این بین باید توجه داشته باشید که مصرف این داروها برای طولانی‌مدت نخواهد بود و نهایتا 2 تا سه سال طول می‌کشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار