مسئول بیماری دیابت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد:

۱۶ هزار کهگیلویه و بویراحمدی دیابت دارند

مسئول بیماری دیابت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از ۱۶ هزار بیمار دیابتی در این استان شناسایی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از یاسوج ؛ مهناز همتی گفت: تاکنون بیش از 16 هزار بیمار دیابتی در مناطق شهری و روستایی کهگیلویه وبویراحمد شناسایی شده و امکان افزایش این آمار نیز وجود دارد.

مسئول بیماری دیابت دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه 52 درصد بیماران مبتلا به دیابت در استان شهری و مابقی روستایی است، عنوان کرد: در جمعیت شهری 66 درصد بیماران شناسایی شده زنان و 34 درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

وی ابراز کرد: طبق بررسی‌های انجام شده 70 درصد روستائیان مبتلا به بیماری دیابت در  کهگیلویه وبویراحمد زن و مابقی مرد هستند.

همتی با اشاره به اینکه شیوع دیابت در ایران در سه دهه گذشته 3 برابر شده است، افزود: کنترل قندخون، فشارخون و دیس لیپیدمی در کنترل بیماری دیابت نقش مهمی دارد.

وی با بیان اینکه 5 میلیون بیمار دیابتی در کشور وجود دارد که نیمی از آنان از بیماری خود اطلاعی ندارند، ادامه داد: بیش از نیم میلیون کودک و نوجوان در جهان دیابت نوع یک دارند و سالانه 5 میلیون مرگ در جهان بر اثر دیابت رخ می‌دهد.

همتی افزود: چاقی، کمبود فعالیت بدنی و تغذیه ناسالم مهمترین عوامل خطر ابتلا به دیابت بوده و که بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان‌ها و بیماری‌های تنفسی بیشترین مرگ‌ومیر و ناتوانی را دارد.

انتهای پیام/غ

 افزایش بیماران مبتلا به دیابت در استان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.