نویسندگان در آشنایی نوجوانان با جنایت‌های تروریست‌ها چه نقشی دارند؟

یک ناشر گفت: قلم نویسندگان باید دانش آموزان و نوجوانان نسل امروز را بیشتر با جنایت‌های آمریکا و تروریست‌ها آشنا کند.

/به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نوجوانان نسل امروز نیاز زیادی به کتاب دارند. کتاب فکر آن‌ها را روشن و با محیط پیرامون آشنا می‌کند. زمانی که به کتاب‌خانه‌ها و کتاب‍فروشی‌ها می‌رویم کتاب‌های زیادی در ژانر‌های مختلف برای نوجوانان وجود دارد، اما در بین آن‌ها کتاب‌هایی که درباره مسائل و جنایت‌های آمریکا و تروریست‌ها با زبان نوجوانان و مخصوص آن‌ها نوشته شده باشد، دیده نمی‌شود.

مردم کشور ما جنایت‌های آمریکا علیه ایران را هیچ وقت از یاد نمی‌برند. نوجوانان و جوانان بسیاری برای دفاع از خاک کشور در مقابل تروریست‌ها و استکبار آمریکا ایستادگی کردند و تاریخ هیچ زمان شهادت و به خاک و خون غلتیدن نوجوانان در سال ۵۷ و تسخیر لانه جاسوسی توسط دانش آموزان را از یاد نمی‌برد. در ۸ سال دفاع مقدس نوجوانان و دانش آموزان زیادی برای دفاع از خاک میهن به جنگ در مناطق جنگی رفتند و با خون خود اجازه ورود دشمن به خاک کشور را ندادند.

کتاب‌هایی با ژانر مختلف خصوصا ژانر خیالی برای نوجوانان بسیار است، اما در این میان کتاب‌هایی که نوجوانان و دانش آموزان ما را در ادوار مختلف با جنایت‌های تروریست‌ها آشنا کند بسیار کم و یا حتی دیده نمی‌شود. نوجوانان ما اخبار گوناگونی درباره تروریست‌ها و جنایت‌های آن‌ها در جامعه، اخبار، مدرسه و... می‌شنوند. آیا در این میان کتاب‌های مرجعی که با زبان آن‌ها و از ابتدا به این موضوعات بپردازد، به آسانی یافت می‌شود؟ این گونه کتاب‌ها علاوه بر آشنا کردن نوجوانان ما با دشمنان امروز، آن‌ها را برای ظهور امام زمان (عج) نیز آماده می‌کند. زیرا نقش اصلی نوجوانان و جوانان امروز مقابله با تهاجم فرهنگی است. دشمن امروزه دیگر به صورت مستقیم جنگ نمی‌کند بلکه با تهاجم فرهنگی که بی سروصدا بوده و به راحتی انسان‌ها را فریب می‌دهد، جنگ می‌کند.

نویسندگان بسیاری از خاطرات خود یا شخصیت‌های مختلف در روز‌های انقلاب و دفاع مقدس نوشته‌اند که سبب فخر کشور در این زمینه است. کتاب‌هایی درباره زندگی مردان و زنان این سرزمین که فاخر برای نوجوانان نوشته شده است؛ کتاب‌هایی مانند در کمین گل سرخ که روایتی است از زندگی شهید علی صیاد شیرازی، فرزندان ایرانیم، نامه‌های فهیمه، مهاجر کوچک، پرواز تا بی نهایت و کردستان و... این کتاب‌ها درست است که جنایت‌های تروریست‌ها و افکار شوم آن‌ها را برای نوجوانان و دانش آموزان کشور ما توصیف می‌کند، اما برای نوجوان نسل امروز کافی نیست.

محمد عزیزی مدیر انتشارات روزگار در خصوص کمبود کتاب‌هایی که جنایات تروریست‌ها را برای نوجوانان تشریح کند، بیان کرد: این گونه کتاب‌ها باید از سوی نویسندگان با انگیزه نگارش شود. از طرفی دولت باید از این گونه رمان‌ها و کتاب‌ها حمایت کند. به گونه‌ای که رمان‌های سفارشی در این زمینه نوشته شود. برای نمونه نهاد‌های مختلف که بودجه فرهنگی دارند، از نویسندگان این بخش از کتاب‌ها حمایت کنند تا رمان‌ها و کتاب‌های بسیاری در این زمینه برای نوجوانان و بزرگسالان نوشته شود.

عزیزی در خصوص سهم نویسندگان و جامعه برای آشنا سازی نوجوانان با جنایت‌های تروریست‌ها افزود: همه ما از این که دشمن به خانه و کشور ما هجوم بیاورد و طمع گرایانه به آن نگاه کند بیزار هستیم و این موضوع در نوجوانان، دانش آموزان، جوانان ما و... نیز وجود دارد. ولی در این زمینه باید وحدت همگانی وجود داشته باشد.

مدیر انتشارات نشر روزگار با اشاره به نبود شغلی به نام نویسندگی در کشور گفت: این روز‌ها در شرایطی قرار داریم که ناشران با گرانی و مشکلات کاغذ روبرو هستند و انتشار یک کتاب نیز با دشواری همراه است؛ بنابراین سفارشی از سمت ناشر برای نویسنده توصیه نمی‌شود. زمانی که نویسنده کتابی بنویسد که با پذیرش جامعه مواجه نشود، دغدغه او نیز تغییر خواهد کرد. زیرا نویسنده هم به تامین و فراهم شدن شرایط زندگی فکر می‌کند. از طرفی تعطیلی انتشارات باعث از بین رفتن انگیزه نویسنده خواهد شد. زمانی که فرهنگ و انتشارات مورد حمایت نباشند، نویسنده هم نمی‌تواند کتابی چاپ کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: کتاب ، ادبیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار