مرتضی مکی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد؛

راه دشوار "ترزا می‌" برای خروج از اتحادیه اروپا

کارشناس مسائل اروپا گفت: رویکردهای متفاوت در انگلستان خروج این کشور از اتحادیه اروپا را پیچیده و مبهم کرده است.

راه دشوار ترزا می برای خروج از اتحادیه اروپابه گزارش باشگاه خبرنگاران جوان،توئیتر در هفته‌ای گذشت، محلی برای حملات ترامپ به فرانسه به ویژه رئیس جمهور این کشور بود. این اقدامات رئیس جمهور آمریکا پس از آن انجام شد که امانوئل ماکرون بر لزوم ایجاد ارتش متحد و مستقل اروپایی تاکید کرد و همین امر موجب عصبانیت ترامپ از وی شد. ظرف چند سال اخیر تمایل اروپا برای استقلال از آمریکا بیش از پیش علنی شد، اما بحث خروج انگستان از  اتحادیه اروپا و نقش آن‌ها در روابط میان آمریکا و این اتحادیه هم پرسش‌هایی را برای افکار عمومی و کارشناسان به وجود آورده است.

مرتضی مکی کارشناس مسائل اروپا در گفت وگو با خبرنگار  حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه همزمان با آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ شکاف بین آمریکا و اروپا گسترده‌تر شده است گفت: رییس جمهور فعلی  آمریکا  رویکرد‌های متفاوتی نسبت به سلف خود در قبال  اروپا در پیش گرفته است، او به دنبال اروپای قدرتمند نبوده  و بیش تر خواهان اروپای تضعیف شده است.

وی ادامه داد: ترامپ عملا منافع پیوند‌های اقتصادی امنیتی سیاسی میان اروپا و آمریکا که طی ۷۰ سال گذشته برقرار بوده است را به چالش کشید و رویکرد‌های ضد اروپایی در پیش گرفت و از احزاب و همزمان هم جریان‌های افراطی در اروپا به شدت حمایت می‌کند.

کارشناس مسائل اروپا افزود: حمایت آمریکا برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هم در ادامه همین اقدامات ترامپ است، چرا که  به هر اندازه  قدرت این اتحادیه تضعیف شود، آمریکا می‌تواند سایه هژمونی قدرت خود را در اروپا افزایش دهد.

مکی تصریح کرد: مواضعی که ترامپ در توئیت‌هایی خطاب به ماکرون رئیس جمهور فرانسه در قبال موضوع تشکیل ارتش مستقل اروپایی اتخاذ کرد، نشان دهنده آن است که ترامپ اروپایی قدرتمند را تحمل نخواهد کرد.

وی با بیان اینکه رویکرد‌ها در داخل انگلستان نسبت به خروج از اتحادیه اروپا واحد نبوده است گفت: همین رویکرد‌های متفاوت باعث پیچیده‌تر شدن روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا شده و جریان راست به رهبری حزب کارگر و تونی بلر به شدت خواهان باقیماندن در اتحادیه اروپا هستند و نقش‌آفرینی انگلیس در عرصه بین‌الملل را منوط به حضور این کشور در اتحادیه اروپا می‌دانند.

کارشناس مسائل اروپا ادامه داد: در مقابل،  حزب محافظه کار انگلیس مواضع متفاوتی نسبت به برگزیت دارند و برخی مثل بوریس جانسون رویکرد‌های سخت‌گیرانه‌ای در قبال آن اتخاذ کرده اند و حتی این گروه معتقدهستند که باید بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شویم.

مکی در پایان گفت: برخی در انگلستان بر این باورند که لندن باید به دنبال حفظ پیوند‌های تجاری با اروپا باشد، چرا که بخش عمده‌ای از صادرات و واردات کالا‌های انگلیس از بازار اتحادیه اروپا انجام می شود و خروج از این اتحادیه باعث رکود اقتصادی انگلستان خواهد شد و همین نگاه‌های متفاوت کار را برای خارج ترزا می‌نخست وزیر انگلستان سخت و دشوار کرده و برگزیت را در پرده‌ای از ابهام قرار داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار