این روز‌ها زمزمه‌های افزایش قیمت خودرو شدت گرفته و به نظر می‌رسد پشت این فشار‌ها برای گرانی خودرو یک گروه بیش از بقیه فعال شده اند، به نام «قطعه سازان».

پشت پرده فشار‌ها برای افزایش قیمت خودرو چیست؟به گزارشگروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، هم اکنون بیش از ۸۰ درصد از نیاز صنعت خودروی کشور توسط قطعه سازان داخلی تامین­ و فقط ۲۰ درصد از نیاز خودرو سازان داخلی به ارزش ۴ میلیارد دلار از طریق واردات تامین می‌شود.

آرش محبی نژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی خودرو کشور معتقد است: صنعت قطعه سازی کشور با این همه ظرفیت و توانمندی به دلیل کمبود نقدینگی، مطالبات معوق از خودروسازان، کاهش تولید خودرو و قیمت دستوری خودرو که موجب شده خودروسازان، ­ قیمت تمام شده قطعه ساز را نپذیرند در شرایط نامطلوبی به سر می‌برند و ممکن است اشتغال موجود با خطر مواجه شود.

وی واردات قطعات کامل به جای مواد اولیه توسط تعداد انگشت شماری از قطعه سازان را، ­ مشکل دیگر پیش روی این صنعت دانست­ و گفت:​­­ البته برخورد‌ها با این عده معدود ­­انجام شده و در حال پیگیری است.


بیشتربخوانید : ساندرو‌های مخفی در انبار به امید گرانی!


به گفته محبی نژاد این قبیل واردات به نوعی تهدید صنعت قطعه سازی و اشتغال موجود در آن است که از مشکلات فراوان یاد شده­ نیز رنج می‌برند.

اشتغالی که به گفته مهدی مطلب زاده نایب رئیس انجمن قطعه سازان، با خطر تعدیل و تعلیق مواجه است به گونه‌ای است که این صنعت تاکنون ۳۰ هزار تعدیل نیرو و ۷۰ هزار نفر تعلیق داشته که اگر مشکلات پیش رو حل نشود این تعدیل و تعلیق ها­­ افزایش خواهد یافت.

مطلب زاده همچنین مشکل اصلی را ریشه در بنگاه داری دولت می‌داند و می‌گوید: وزارت صنعت در سال‌های گذشته به جای سیاست گذاری کلان، ­ سیاست بنگاه داری را در خودرو سازی کشور در پیش گرفت البته خودروسازی هم با حمایت‌های دولت سود‌های کلانی داشت که متاسفانه به جای اینکه این سود‌ها صرف توسعه محصول ­شود تقسیم شد و عملاً نتیجه‌ای نداشت.

وی سرمایه گذاری‌های بی بازگشت را دیگر مشکل خودروسازی کشور می‌داند و می‌افزاید: در برخی از نقاط کشور با فشار نمایندگان مجلس واحد‌های خودروسازی به ظاهر راه اندازی شده، اما در عمل با یک تریلی اتاق رنگ شده و با تریلی دیگر موتور و گیربکس آماده به آن شهرستان می‌رود در آنجا مونتاژ شده و با تریلی دیگر بر می‌گردد که این مصداق عینی سرمایه گذاری بی بازگشت و غیر اقتصادی است.

افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش قیمت مواد اولیه داخلی و خارجی، مشکل پیش روی قطعه سازان را دو چندان کرده است نکته‌ای که محمد رضا نجفی منش رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودروی کشور می‌گوید: آلومینیمی ­را که در گذشته کیلویی ۶ هزار تومان خریداری می‌کردیم الان باید بابت آن ۳۰ هزار تومان پرداخت کنیم که این افزایش قیمت در حوزه مواد پتروشیمی، ​مس و دیگر مواد اولیه قطعه سازی خودرو که ریشه داخلی دارند نیز مصداق دارد.

وی می‌افزاید: این افزایش قیمت باعث شده تا قیمت تمام شده قطعه سازان ۸۰ تا ۱۴۰ درصد افزایش یابد که البته باید در قیمت تمام شده قطعه ساز لحاظ می‌شد، اما خودروسازان آن را لحاظ نکردند.

قطعه سازان معتقدند در شرایط کنونی که حدود ۷۰ واحد قطعه سازی تعدیل شدند و بقیه نیز با کمتر از ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کنند اگر تامین قطعات داخلی و خارجی به سهولت صورت گیرد، قیمت قطعات درست شود و پرداخت به قطعه سازان نیز حداکثر در یک ماه انجام شود این توان وجود دارد که علاوه بر حفظ سهم داخلی قطعات مورد نیاز خودرو، قطعات وارداتی نیز داخلی سازی شود.

در این بین خودرو سازان هم باید با­ به روز کردن پرداختی مطالبات قطعه سازان، ­ بتوانند­­این بخش از صنعت کشور همچنان پویا و سرپا نگه دارند؛ ­ اینکه ۱۵ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق قطعه سازان از خودروسازان روند کاهشی به خود گرفته نشانه پرداخت این مطالبات از سوی خودروسازان نیست بلکه در شرایط کنونی قطعه سازان تحویل قطعه به خودروسازی‌ها را کاهش داده اند.

بدهی‌های گذشته قطعه سازان به طرف‌های خارجی مشکل دیگر این فعالان اقتصادی است به گونه‌ای که این صنعتگران قطعاتی را ماه‌ها قبل و با قیمت ارز آن روز، ​ وارد کرده اند، محصول را فروخته اند، اما اکنون باید به قیمت روز تسویه ارزی انجام دهند که این اعداد و ارقام سنگین، مشکل بزرگی را بر سر راه قطعه سازان قرار داده است.

در شرایطی که قطعه سازان با میانگین ۵۰ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند اگر بتوان مشکلات پیش روی این واحد‌های صنعتی را حل کرد علاوه بر تامین نیاز‌های قطعات ­­خودروی کشور، اشتغال ۵۵۰ هزار نفری در این صنعت، رشد چشمگیر خواهد داشت.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۳۰ بهمن ۱۳۹۷
دلالان ، مافیای خودرو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
قیمتاشون را ازاد کنید حرفی نیست فقط مرز را هم باز کنید بخدا تمام مشکلات حل میشن کیفیت هم عالی میشه و قیمتا هم واقعی واقعی.وگرنه تا همیشه خدا این بازیهاو اداها وجود داره و همیشه رانت و افزایش تلفات تصادفات و هزارتا درد سر دیگه
Iran (Islamic Republic of)
نقی
۲۲:۲۵ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
طبق ماده4 آئین‌نامه حمایت از مصرف کنندگان خودرو ملاک محاسبه قیمت خودرودر قرارداد های پیش فروش عادی قیمت مصوب در زمان مندرج در قرارداد هست .به این معنا که خودرو ساز قانونا نمی تواند دعوتنامه ی شما رو حبس کرده تا با قیمت بالاتر حساب کند.واگر چنین اتفاقی بیفتد می توانید با کپی قرارداد و این آئین نامه به سازمان صنعت معدن تجارت شهرتان از خودرو ساز شکایت کنید. لطفا نگذاریدبا عدم اطلاع هموطنان گران فروشی انجام شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
ان شالله یکشنبه قیمت جدید خودرو بیاد مردم از این همه نگرانی و زجر راحت بشن،چیه این قیمتا ماله سال 96..
گناه دارن افزایش قیمت نداشتن تو سال 97
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
حق با خودرو سازان است . هر روز کیفیت خودرو داره بالاتر میره.پس قیمت هم باید افزایش پیدا کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
#کاهش قیمت خواستارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
من خودرومو فروختم 54 تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
من یکی دیگه هیچ امیدی ندارم.
خودشون که هیچ کاری نمیکنن حتی نظارت !
برا بخش خصوصی هم که هیچ سازو کاری ایجاد نمیکنن. لااقل اونا توسعه بدن کارهارو شده تعطیل اندر تعطیل.
افسار همه کارخونه دارها رو هم رها کردن هر جور دلشون میخواد مردم را له میکنن و افزایشهای چند برابریشون هم یک ریالش به جیب کارگرا نمیره
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۰:۳۶ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
مگه همینجور الکیه که میخوان گرون کنن ، اگه توشرایط فعلی خودروسازها به مشکل برخوردن وظیفه دولته که به کمکشون بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۱۰:۱۷ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
این ماشینهای بی کیفیت داخلی حیف هست افزایش داشته باشد ای مسئولین ماشین وارد کنید تا این خودرو سازان حساب دستشون بیاد ومردم خودشون ماشین ونوع خودرو انتخاب کنند تمام کشورهای جهان ماشین دارند ماشین هم وارد میکنند در کشورشون .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
حیف مردم عزیز وطنم که زیر این فشار روحی هستن.
Iran (Islamic Republic of)
علي
۰۸:۲۳ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
خودرو داخلي ميانگين يک تن وزن دارد اگر کيلويي 15000 تومان در نظر بگيريم . که همه قطعات نيستند ميشود 15000000 تومان .شما قضاوت کنيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
جای شکرش باقی هست که دلار داره میاد پایین و این ها می خوان گران کنن
اگه قیمت دلار بالا می رفت دیگه چکار می خواستن بکنن
در کل تورم اعلامی هم که تک رقمی
تحریم ها هم هیچ اثری نداشتن و باعث شدن معیشت مردم بهتر هم بشه و شکوفایی و رشد ایجاد کنه
-
دادرس
۰۸:۰۲ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
مشکل عدم برخورد با دو شرکت مطرح خودرو سازی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا بوده که به جد با آنها در خصوص تولید برخورد نمی شود قطعه سازان قطعه می سازند چرا خودرو سازان که پول خودرو را هنگام تحویل از مشتری تا آخر میگیرن پول قطعه سازان را نمیدهند . با این همه افزایش قیمت بیشترین سود را تاکنون خودرو سازان برده اند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۱ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
انشاءالله
آخرین اخبار