رأی الیوم در گزارشی بررسی کرد؛

آیا آمریکا برای بستن پرونده قتل خاشقجی، گولن را به ترکیه تحویل می‌دهد؟

رأی الیوم نوشت واشنگتن در حال بررسی تحویل فتح‌الله گولن به آنکارا در ازای بستن پرونده قتل خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف سعودی است.

آیا آمریکا برای بستن پرونده قتل خاشقجی، فتح‌الله گولن را به ترکیه تحویل می‌دهد؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، رأی الیوم نوشت: واشنگتن در حال بررسی تحویل فتح‌الله گولن، مبلغ معارض ترکیه‌ای به آنکارا در ازای بستن پرونده قتل خاشقجی، روزنامه‌نگار مخالف سعودی است چراکه این امر به نفع راهبرد ترامپ برای حفظ هم‌پیمان و مهره اصلی خود در منطقه یعنی بن سلمان است.

رأی الیوم در سرمقاله امروز خود نوشت: درک ماهیت روابط ترکیه و آمریکا و تحولات آن در این روزها بسیار دشوار به نظر می‌رسد چراکه با وجود هماهنگی‌های تنگاتنگ بین دو کشور درباره مسئله قتل خاشقجی و گرایش مسئولان آمریکایی به (سمت مواضع ترکیه) طی چهار هفته گذشته در این چارچوب، جنگنده‌های ترکیه مواضع یگان‌های مدافع خلق کُرد تحت حمایت واشنگتن را در شرق فرات بمباران کردند، اما چگونه می‌توان چنین تناقضی را درک کرد؟

در ادامه این گزارش آمده است: ای کاش این مسئله همین‌قدر پیچیده بود. روز جمعه شبکه تلویزیونی ان بی سی آمریکا به ناگهان با پخش گزارش خبری همه را شگفت‌زده کرد و سوالات بسیاری به وجود آورد. در این گزارش آمده بود: "واشنگتن برای جلب رضایت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و در چارچوب معامله‌ای درخصوص جنایت قتل خاشقجی، امکان تحویل فتح‌الله گولن به مقامات این کشور با ساز و کار قانونی را بررسی می‌کند. گولن و جریان وی متهمان اصلی تلاش ناکام برای اجرای کودتای نظامی در ترکیه هستند".

این خبر واکنش گسترده‌ای در ترکیه و دیگر کشورها به دنبال داشت زیرا یادآور آزادسازی آندرو برانسون، کشیش آمریکایی از راه‌های قانونی و به دست مقامات ترکیه بود که بر حمایت وی از گروه‌های تروریستی تاکید داشتند، در عین حال برخی خبرها نیز حاکی از بازداشت برانسون برای مبادله وی با گولن بود.

هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با تکذیب این خبر که کشورش در پی ماجرای قتل خاشقجی قصد دارد گولن را تحویل ترکیه دهد تا رضایت این کشور را جلب کند، تاکید کرد: "این دو مسئله کاملا از هم جدا هستند. وزارت دادگستری آمریکا همچنان در حال بررسی مدارکی است که ترکیه برای بازگرداندن گولن در پی تلاش ناکام جهت کودتا ارائه کرده است و این پرونده به وزارت دادگستری واگذار شده است".

اما هر جا آتش باشد دود هم هست... دونالد ترامپ پادشاه معامله‌هاست و بعید نیست به فرآیند مبادله با ترکیه دست بزند... فرآیندی که سرفصل آن تسلیم گولن در مقابل بستن پرونده خاشقجی و انصراف ترکیه از درخواست خود برای اجرای تحقیقات بین‌المللی است، چیزی که به نفع راهبرد ترامپ برای نجات هم‌پیمانش و مهره اصلی راهبرد وی در خاورمیانه یعنی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان است.

تا به این لحظه ترکیه همچنان خواستار اجرای تحقیقات بین‌المللی بوده است و جدیدترین داستان سرایی‌های عربستان را رد کرده است. عربستان تنها 5 نفر را مسئول قتل خاشقجی می‌داند که مهمترین آنها احمد العسیری، معاون رئیس دستگاه اطلاعاتی عربستان است. ریاض می‌گوید وی دستور اجرای این عملیات را صادر و هرگونه رابطه بن سلمان با این جنایت را تکذیب کرده است.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان نیز دیروز در نشست خبری خود این مطلب را تایید کرد.

روزنامه نیویورک تایمز نیز اخیرا در گزارشی به نقل از ۳ منبع مطلع از فایل صوتیِ مربوط به لحظه قتل جمال خاشقجی، جزئیات جدیدی را از این پرونده منتشر کرد. طبق گفته این منابع، مدت کوتاهی بعد از کشته شدن خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول، یک عضو تیم ترور از طریق تلفن به مافوق خود در عربستان سعودی می‌گوید "به رئیست (که احتمالا محمد بن سلمان باشد) بگو، ماموریت انجام شد!"

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز، این فایل صوتی که جینا هاسپل، رئیس سازمان سیا نیز آن را شنیده است، از سوی مقامات اطلاعاتی به عنوان قوی‌ترین مدرک در زمینه دست داشتن محمد بن سلمان در قتل خاشقجی قلمداد می‌شود.

نیویورک تایمز در گزارش خود آورده است در حالیکه اسم محمد بن سلمان در این فایل آورده نمی‌شود، اما مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که «رئیست» در این فایل صوتی اشاره به محمد بن سلمان است.

حاکمیت عربستان تا این لحظه کشته شدن خاشقجی را در کنسولگری این کشور در استانبول پذیرفته اما آن را به گردن عوامل خودسر انداخته است.

اما باید دید که آمریکا برای بی‌گناه نشان دادن محمد بن سلمان، مهره کلیدی این کشور در خاورمیانه، دست به چه اقداماتی می‎زند.

انتهای پیام/

برچسب ها: ترکیه ، آمریکا ، قتل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۳۷ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
رجب طیب اردوغان طوری رفتار کرد که:1) آمریکا و مواضع سیاسی اش را در قتل خاشقچی چنان هدایت کرد که گولن را پس بگیرد 2) مخالفان کرد خود را بمباران کرد بدون اینکه آمریکا و متحدانش بتوانند اعتراضی را مطرح کنند 3) پدر تروریستهای وهابی-تکفیری را چنان رام خود کرد که حاضر به دادن رشوه های کلان به ترکیه شد 4) آمریکائی که تا چندی قبل برای دادن هواپیماهای جنگی پیشرفته F35 برایش ناز میکرد و شاخ و شانه میکشید حاضر به فروش و تحویل شد....
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۳۷ ۲۶ آبان ۱۳۹۷
رجب طیب اردوغان طوری رفتار کرد که:1) آمریکا و مواضع سیاسی اش را در قتل خاشقچی چنان هدایت کرد که گولن را پس بگیرد 2) مخالفان کرد خود را بمباران کرد بدون اینکه آمریکا و متحدانش بتوانند اعتراضی را مطرح کنند 3) پدر تروریستهای وهابی-تکفیری را چنان رام خود کرد که حاضر به دادن رشوه های کلان به ترکیه شد 4) آمریکائی که تا چندی قبل برای دادن هواپیماهای جنگی پیشرفته F35 برایش ناز میکرد و شاخ و شانه میکشید حاضر به فروش و تحویل شد....
آخرین اخبار