کتاب باید نقطه اتکا و تکیه‌گاه فعالیت‌های مردمی و تشکل‌های فرهنگی باشد

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اصفهان گفت: کتاب باید نقطه اتکا و تکیه‌گاه فعالیت‌های مردمی و تشکل‌های فرهنگی باشد، هر چه اجتماع‌ها و تشکل‌های فرهنگی و اجتماعی در جامعه بیشتر با محوریت کتاب فعالیت نمایند، استحکام و قوت بیشتری به فرهنگ خواهند بخشید.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت‌الاسلام محمد قطبی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اصفهان اظهار داشت: کتاب با تعریف گسترده‌اش که شامل هر نوع نوشته قابل تبادل است به هر میزان در زندگی آحاد جامعه نقش و حضور بیشتری داشته باشد حکایت از رشد و تعالی آن جامعه دارد.

وی افزود: ایران اسلامی در سال پیروزی انقلاب در بسیاری از امورِ پیرامون کتاب از جمله چاپ، کاغذ، رنگ و حتی سبک‌ها و روش‌های تولید علم و محتوا به بیرون از مرزها وابستگی داشت و بدون کپی‌برداری از غربی‌ها صنعت چاپ و نشر در ایران معنای کاملی نداشت.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اصفهان گفت: امروز اما بسیاری از این فرآیندها با اندیشه و دانش درونی در حال انجام است. البته مهم‌تر از اقمار و امور حاشیه‌ای، فرهنگ مطالعه است که باید بیش‌تر و بیش‌تر تقویت شود و نسل نوخاسته و مولود انقلاب اسلامی در متن زندگی خود با کتاب انس و ارتباط کاملی داشته باشند.

وی تصریح کرد: چهار مقوله است که هرگاه در کنار هم و مرتبط با هم قرار بگیرند می‌توان به تقویت و توسعه فرهنگ مطالعه و رشد سواد و اندیشه و فکر در جامعه امیدوار بود و این چهار مقوله که به برکت جمهوری اسلامی ایران در نقطه‌ای مناسب قرار گرفته است.

قطبی اولین مقوله تقویت و توسعه فرهنگ مطالعه را رؤیت پذیری کتاب عنوان و بیان داشت: این مقوله امروزه با پیدایش رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی خیلی دور از شرایط مطلوب نیست و امکان رؤیت و دسترسی آحاد جامعه به کتاب فراهم است گرچه صدا و سیما در امر رؤیت سازی کتاب هنوز هیچ الگوی مناسبی ندارد و از این زاویه کوتاهی کرده است.

وی به دومین مقوله تقویت و توسعه فرهنگ مطالعه که پاسخ پایگی کتاب است، اشاره کرد و تصریح کرد: کتاب باید نیازهای انسان را در هر زمینه با موضوع رده سنی، صنفی، جنسی و سطح معرفتی پاسخ بدهد، در واقع کتاب پله ترقی انسان است و اگر در جایی برای پرسش و ابهام و نیاز معرفتی انسان حرفی برای گفتن نداشته باشد همان جا نقطه کور کتاب است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اصفهان تأکید کرد: در پاسخ پایگی کتاب، اکنون جمهوری اسلامی ایران در جایگاه مناسبی قرار گرفته است، دسته‌بندی‌های کتاب‌فروشی‌ها و موضوع‌بندی کتاب‌ها در قفسه‌های کتاب‌فروشی‌ها از این توسعه و تنوع حکایت دارد. که البته تا رسیدن به جایگاه مطلوب فاصله زیادی است و لازم است نویسندگان، محققین، ناشران و متولیان امور فرهنگی در این خصوص نقش فعال‌تری ایفا کنند.

وی با بیان این‌که سومین مقوله تقویت و توسعه فرهنگ مطالعه، بینامتنیت کتاب است، خاطرنشان ساخت: کتاب باید حاوی محتوایی باشد که قابلیت تبدیل پذیری بالا و ارائه در همه انواع رسانه‌ها را داشته باشد، کتاب باید محتوای سیالی باشد که در رفت و برگشت بین هنرها، مقوله‌های رسانه‌ای، محصولات، سبک زندگی، فرهنگ و ادبیات، آیین‌ها و سنت‌ها و... باشد، این ویژگی بینامتنیت کتاب موجب خواهد شد کتاب هیچ‌گاه از زندگی انسان حذف نشده و محور اصلی و نخ تسبیح همه حوزه‌های رسانه‌ای و هنری در جامعه باشد.

قطبی اذعان داشت: نقش‌آفرینی نهادهایی از قبیل صدا و سیما، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و... می‌تواند این فهم را در جامعه به وجود بیاورد که آنچه بین رسانه‌ها، هنرها و سبک زندگی و فرهنگ جامعه پیوستگی و یکپارچگی به وجود می‌آورد کتاب است.

وی آخرین و چهارمین مقوله تقویت و توسعه فرهنگ مطالعه را اجتماع‌پذیری کتاب عنوان کرد و گفت: کتاب باید نقطه اتکا و تکیه‌گاه فعالیت‌های مردمی و تشکل‌های فرهنگی باشد، هر چه اجتماع‌ها و تشکل‌های فرهنگی و اجتماعی در جامعه بیشتر با محوریت کتاب فعالیت نمایند، استحکام و قوت بیشتری به فرهنگ خواهند بخشید.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در اصفهان یادآور شد: روی آوردن به رسانه‌های نوین و فضای مجازی و هنرهای مدرن بدون بهره‌گیری از کتاب و محتوای بینامتنی آن موجب تهی شدن فعالیت‌ها از مغز و محتوا خواهد شد که البته از رسانه‌های فراگیری همچون صدا و سیما بیش از دیگران انتظار می‌رود به ویژه در برنامه‌های هنری خود از جمله سریال‌ها، باید پیوستاری زندگی و فرهنگ با کتاب و علم و دانش را بیش از پیش مورد توجه قرار دهد.

وی در پایان تصریح کرد: گاهی یک سریال با بیش از سی قسمت را مشاهده می‌کنیم بدون اینکه حتی یکبار مستقیم یا غیرمستقیم دلادت‌هایی که حکایت از دانش، سواد و کتاب در آن باشد در سریال یافت نمی‌شود.

 

انتهای پیام/م

 

می‌توان به تقویت و توسعه فرهنگ مطالعه و رشد سواد و اندیشه و فکر در جامعه امیدوار بود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.