چشم انتظاری برای آمدن آخرین درنا

تک درنای سفید سیبری که هر ساله برای زمستان گذرانی به کشورمان می‌آمد شاید در راه مهاجرت به ایران باشد.

کوروس ربیعی رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: مهاجرت تک درنای سفید سیبری به ایران اواسط آبان ماه انجام می‌شد، اما این پرنده پارسال به دلیل تغییرات اقلیمی اواسط آذرماه به ایران آمد.

وی با بیان اینکه آمدن درنا زمان خاصی ندارد و مهاجرت او برحسب شرایط آب و هوایی در نیمکره شمالی است، افزود: تک درنای سفید سیبری پیش از رسیدن به ایران در تالاب نارزوم قزاقستان و دهانه ولگا توقف یک ماهه دارد و زمان سفر خود به عرض‌های جنوبی دریای خزر و تالاب فریدونکنار را بر اساس شرایط آب و هوایی در این دو زیستگاه تنظیم می‌کند.

ربیعی افزود: با توجه به طولانی بودن مسیر مهاجرت، نداشتن ردیاب و تنها بودن این پرنده امکان رصد مسیر پروازی درنای سفید وجود ندارد و برای اطلاع از سرنوشت درنا باید با محیط زیست قزاقستان یا روسیه تماس گرفته شود.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه پرندگان زمستان گذران مهاجرت خود به ایران را با توجه به شرائط اقلیمی در نیمکره شمالی تنظیم می‌کنند، افزود: بیش از ۲۰۰ بال قو نیز تاکنون به مازندران آمدند و اگر سرما در سیبری افزایش یابد تعداد پرندگان زمستان گذران در تالاب‌های حاشیه نوار جنوبی دریای خزر بیشتر می‌شود.

وی گفت: وقتی شرائط آب و هوایی در سیبری یا مناطق نیمکره شمالی مناسب باشد پرندگان زمستان گذران مهاجرت خود را با تاخیر انجام می‌دهند.

ربیعی گفت: سرشماری پرندگان مهاجر ۱۰ دی ماه امسال در مازندران انجام می‌شود.

تک درنای سفید که امید نام دارد، آخرین بازمانده از درنا‌های سفید سیبری است که در یک دهه اخیر پس از مرگ جفتش آرزو به تنهایی به تالاب فریدونکنار سفر می‌کند.

دُرنای سیبری پرنده‌ای در معرض خطر انقراض از خانواده درناهاست که فاصله دو بال آن بیش از ۲ مترمی رسد جمعیت این پرندگان به سه جمعیت اصلی شرقی، غربی و مرکزی تقسیم می‌شوند جمعیت مرکزی این گونه منقرض شدند و جمعیت غربی هم به گفته کارشناسان محیط زیست در صورت مرگ امید به طور قطعی منقرض خواهد شد.

درنای سفید در طول زندگی خود فقط یک جفت انتخاب می‌کند و در صورت مرگ جفتش به تنهایی زندگی میکند بنابراین امکان زادآوری امید وجود ندارد.

انتهای پیام/ م

امیدواری برای آمدن امید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار