الفت مطرح کرد؛

لزوم بکارگیری مراکز مشاوره برای کاهش و کنترل طلاق/ دخالت خانواده‌ها به اختلافات زوجین دامن می‌زند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: دخالت خانواده‌ها در زمان اختلافات زوجین شرایط را وخیم‌تر می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمد باقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در مراسم رونمایی و آغاز به کار سامانه تصمیم (طرح کاهش و کنترل طلاق) که امروز(یکشنبه) برگزار شد، اظهار کرد: وظیفه اجرا و پیگیری این برنامه مرتبط به دستگاه معاونت اجتماعی قوه قضاییه است.

وی با بیان اینکه دعاوی خانواده در چند سال اخیر رو به افزایش است، افزود: هر دعاوی خانواده احتمال زیادی به طرح طلاق دارد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با بیان اینکه هم به لحاظ فرهنگی و هم فضای حاکم کشور اختلافات عموما به دعاوی خانوادگی منجر می‌شود، ادامه داد: دعاوی مهریه و نفقه در کشور ما اختلافات را در خانواده ریشه دار خواهد کرد و زوجین را به طرح طلاق دعوت می‌کند.

الفت گفت: به محض بروز کوچک‌ترین اختلاف در سنین پایین تشکیل خانواده، زوجین جوان نسبت به طلاق اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه امروزه مداخله ریش سفیدان در اختلافات خانوادگی کمتر شده است، عنوان کرد: امروز در تهران زوجیت‌هایی ایجاد می‌شود که غالبا افراد هیچ سنخیتی با یکدیگر ندارند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه بیان کرد: افرادی که از نقاط مختلف کشور با یکدیگر ازدواج می‌کنند، بعد از گذشت چند ماه از زوجیت آن‌ها، اختلافات فرهنگی و سلیقه‌ای میان آنان نمایان می‌شود.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی دخالت خانواده‌ها وضعیت را وخیم‌تر می‌کند، افزود: خانواده‌ها می‌خواهند از نگاه خود زندگی آنان را حل کنند.

معاون امور اجتماعی و پیشگیره قوه قضاییه گفت: وقتی از دخالت خانواده‌ها صرف نظر کنیم، باید مراکزی ایجاد شود که مداخلات را انجام دهند.

وی با بیان اینکه همکاران من در دادگاه‌های خانواده علم و اطلاعاتی در خصوص مسائل روانشناسی، جامعه شناسی و مددکاری ندارند، گفت: به این دلیل نمی‌توانند در مسائل و مشکلات خانواده‌ها مساعدتی داشته باشند.

معاون امور اجتماعی و پیشگیره قوه قضاییه با بیان اینکه حل اختلاف زوجین در شرایط رو دربایستی مشکل آن‌ها را حل نمی‌کند، ادامه داد: این گونه مصالحه‌ها عمری کوتاه دارد و دوباره اختلاف و درگیری میان زوجین جرقه پیدا می‌کند.

الفت افزود: قانونگذار در قانون حمایت از خانواده به این نتیجه رسید که در کنار دادگاه‌های خانواده، قوه قضاییه را مکلف کند که مراکز مشاوره تخصصی ایجاد کند و افرادی که در این مراکز هستند باید اختلافات را از بین ببرند.

وی با بیان اینکه این مراکز باید اختلاف را از بین ببرند، افزود: این مراکز مشاوره باید سوژه‌ها را در یک مقطع زمانی حل کنند و کار را برای این سوژه‌ها ادامه دهند.

الفت تشریح کرد: در این شرایط زوجین با رغبت بیشتری ماهانه به این مراکز مراجعه می‌کنند و ارتباط خود با مشاور را هرگز قطع نمی‌کنند. گفتنی است ما در سایر استان‌ها شاهد موفقیت این مراکز بودیم.

معاون امور اجتماعی و پیشگیره قوه قضاییه با بیان اینکه حس مجریان در این مراکز باید کنترل و کاهش طلاق باشد، عنوان کرد: در این شرایط مقامات قضایی با کاهش ورودی پرونده‌ها به مراکز دادگاهی مواجه می‌شوند.

وی با بیان اینکه امروز 6 مرکز غربالگری در تهران راه اندازی شده است، افزود: امیدواریم در ۱۳ شهر دیگر استان تهران هم با همکاری دادگستری این مراکز راه اندازی شوند.

الفت با بیان اینکه طلاق امر خوبی نیست و امری غیر قابل انکار است، تصریح کرد: در برخی پرونده‌ها شاهد بودیم که برخی از پیوندها اشتباه صورت گرفته و برخی نباید اصلا با یکدیگر ازدواج می‌کردند.

وی با بیان اینکه این ۶ مرکز ناکافی است و باید تعداد آن افزایش یابد، عنوان کرد: مراکز مشاوره‌ای که امروز فعالیت می‌کنند تحت نظر سازمان بهزیستی هستند.

الفت با بیان اینکه این مراکز از حیث فعالیت به قوه قضاییه ربطی ندارند، تصریح کرد: اگر اختلالی در این مراکز وجود داشته باشد، ما مداخله مستقیم نداریم، بلکه با هم اندیشی مشکل را حل می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در صورت موفقیت این مراکز ما شاهد کاهش ۴۰ درصدی دعاوی خانوادگی هستیم، ادامه داد: ما معتقدیم در این شرایط بیش از ۳۰ درصد طلاق‌ها کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/

برچسب ها: بهزیستی ، قوه قضاییه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۲۷ آبان ۱۳۹۷
خونواده ها به هیچ عنوان نباید به نفع کسی دخالت کنن فقط نصیحت کنن اونم بدون اشاره به هیچکس و هیچ چیز و بصورت کاملا مبهم چون ممکنه به یکیشون بر بخوره
آخرین اخبار