به ریاست معاون عارف صورت گرفت؛

بررسی فرصت‌های بالقوه در بازار‌های منطقه در بنیاد امید ایرانیان

بررسی فرصت‌های بالقوه در بازار‌های منطقه و ارائه راهکار جهت بهره برداری از آنان در راستای توسعه تجاری و اقتصادی کشور» در بنیاد امید ایرانیان بررسی شد.

بررسی فرصت‌های بالقوه در بازار‌های منطقه در بنیاد امید ایرانیانبه گزارش حوزه احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، «سی و دومین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان» با موضوع «بررسی فرصت‌های بالقوه در بازار‌های منطقه و ارائه راهکار جهت بهره برداری از آنان در راستای توسعه تجاری و اقتصادی کشور» برگزار شد.

سید جلال ابراهیمی رئیس شورای تجاری ایران و ترکیه گفت: شهر استانبول ترکیه 500/000 نفر توریست ایستا دارد. ضمن اینکه بطور متوسط هر توریست ۸۰۰ دلار سودآوری دارد. کشور ترکیه میزان جذب توریست به کشورش را به ۴۰ میلیون نفر ارتقا داد. ضمن اینکه جهت گسترش و جذب بیشتر توریست، به جهت اینکه طبقات مختلف توریست‌ها را بتواند پوشش دهد، در حال بسط ساخت هتل‌های ۳ و ۴ ستاره هست.

رئیس شورای تجاری ایران و ترکیه افزود: لازم است، ایران در توسعه مراودات تجاری و توریستی همکاری اش را با کشور ترکیه افزایش دهد و از مدل‌های موفق جذب توریست ترکیه استفاده کند.

محمد صادق مشایخ گفت: یکی از بهترین راه‌های توسعه تجاری و توریستی کشور با کشور‌های منطقه، توسعه و ارتقا سطح تسهیلات و امکانات جزایر کشور در خلیج فارس، به ویژه جزیره قشم است.

رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان افزود: قشم، بزرگترین جزیره خلیج فارس با 140/000 نفر سکنه است، ولی همچنان توسعه نیافته است.همچنین در بخش توسعه صنعت توریسم، با بهره برداری از کویر‌های کشور و پرداختن به جذب توریست در کویر و شن درمانی می‌توان به توفیقات مطلوبی در راستای توسعه صنعت توریست در کشور دست یافت. لذا باید اولویت واردات و صادرات را به کشور‌های همسایه اختصاص داد.

شهریار عامری گفت: تشکیل کنسرسیوم‌هایی در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی جهت کار‌های مشترک با کشور‌های منطقه پیشنهاد می‌گردد.

استاد دانشگاه صنعتی امیر کبیر افزود: باید با حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط کشور و اجرای پروژه‌های مشترک کوچک، کمتر از ۵۰ میلیون یورو، با همکاری اتاق‌های مشترک بازرگانی، می‌توان به پیشرفت‌های خوبی در حوزه تعاملات تجاری منطقه‌ای دست یافت.

عابد مشایخ گفت: جهت ارتقا سطح صادرات و واردات کشور و بازخورد کیفی آن، پیشنهاد می‌گردد، بانک متمرکز اطلاعاتی آنلاین ایجاد شود تا کمبود نیازمندی‌های کشور و نیز بیشینه بودن تولیدات مازاد بر مصرف کشور، در آن مشخص باشد و در دسترس کلیه آحاد ملت قرار گیرد، تا کلیه فعالان اقتصادی، بتوانند با بهره گیری از این بانک اطلاعاتی، به صادرات و واردات صحیح و متناسب با شرایط کشور و منافع ملی بپردازند.

سید جلال ساداتیان گفت: باید دولت از بخش خصوصی که به فرآوری محصولات حاصل از نفت خام می‌پردازد، حمایت کند، راهکار حمایت از بخش خصوصی فعال در حوزه تبدیل نفت خام به فرآورده‌های نفتی همچون: بنزین و گازوئیل، تعیین قیمت مناسب و تضمین لازم جهت خرید کل محصولاتشان توسط دولت است.

سفیر اسبق ایران در انگلیس افزود: در این صورت، اولا بنزین و گازوئیل مورد نیاز کشور توسط بخش خصوصی داخلی تامین می‌گردد، همچنین صادرات فرآورده‌های نفتی کشور رشد چشم گیری خواهد یافت و ارز آوری هنگفتی را به کشور ایجاد خواهد کرد و از آن مهمتر، بسیاری از موارد تحریمی نیز دور زده خواهد شد. در حال حاضر ظرفیت بخش خصوصی در تولید ۵۰۰ هزار تا ۱ میلیون بشکه فرآورده‌های نفتی در قالب پالایشگاه‌های کوچک تا سطح استاندارد یورو ۴ است که می‌توانند علاوه بر تامین نیازمندی بنزین و گازوئیل داخل کشور، صادرات در این زمینه را نیز گسترش دهند.

حسین زمانی درمزاری گفت: باید از پتانسیل عظیم بازار بورس و سرمایه کشور بهره برداری کرد، در حال حاضر ما ۵۰ صنعت فعال از جمله صنایع پتروشیمی و صنایع مختلف دیگر در بازار بورس و سرمایه داریم، اما همچنان برای بسیاری از آحاد ملت ناشناخته است که باید با تلاش و حمایت از این بازار، ضمن جذب سرمایه گذار خارجی در این حوزه، مردم کشورمان را در این زمینه فعال کنیم و به این بازار جذب نماییم.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار