تولید باتری‌هایی جدید از جنس اسفنج پلیمری با عمر دو برابر

محققان دانشگاه پنسیلوانیا موفق به تولید نوعی باتری از جنس اسفنج پلیمری شده‌اند که عمر زیادی دارند.

تولید باتری‌هایی جدید از جنس اسفنج پلیمری با عمر دو برابربه گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، باتری‌های فلزی مدت زیادی است که روی بسیاری از وسایل قرار داده شده‌اند. آخرین نوع باتری فلزی که برای دستگاه‌ها و گجت‌های متفاوت استفاده شده، باتری‌های لیتیوم یونی هستند که در برخی موارد دیده می‌شود که دچار آتش‌سوزی یا انفجار می‌شوند. در آخرین نمونه‌ای که از حادثه اینگونه باتری‌ها دیده شد، انفجار یک دستگاه iPhone X بود که به دلیل گرمای زیاد باتری، دستگاه منفجر شد. محققان و دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا در جدیدترین پروژه خود، موفق به توسعه یک نوع باتری فلزی شده‌اند که با دوام‌تر از باتری‌های مشابه خود هستند.

این باتری فلزی جدید با استفاده از نوعی اسفنج سه‌بعدی پلیمری ساخته شده است که ایمنی باتری را به مراتب بالا می‌برد و عمر مفید آن دو برابر نمونه باتری‌های فلزی دیگر است. دانگای ونگ، محقق ارشد این پروژه و استاد مهندسی مکانیک دانشگاه پنسیلوانیا درباره این باتری اظهار داشته است که این پروژه برای توسعه و تولید نسل جدیدی از باتری‌های فلزی انجام شده است و زمان استفاده از فلز لیتیوم برای ساختن باتری‌ها باید به پایان برسد.

باتری‌های فلزی دارای سه جزء الکترود مثبت، الکترود منفی و یک الکترولیت خواهد بود. زمانی که باتری شارژ می‌شود، یون‌های لیتیومی از الکترود مثبت گرفته می‌شوند و با حرکت در قسمت الکترولیت به سمت الکترود منفی می‌روند و در آن ذخیره می‌شوند و هرقدر این پروسه سریع‌تر انجام شود، شارژ سریع‌تر خواهد بود. در عین حال، زمانی که یک باتری فلزی لیتیوم یونی به سرعت شارژ می‌شود شکل‌های سوزنی روی باتزی ایجاد می‌کند که عمر باتری را کاهش خواهد داد.

ونگ در مصاحبه خود گفته است که محققان دانشگاه پنسیلوانیا از نوعی پلیمر استفاده کرده‌اند که شبیه به یک اسفنج متخلخل است و علاوه بر انتقال سریع یون‌ها، از زوال باتری هم جلوگیری می‌کند. در این صورت دیگر در دماهای پایین هم و زمان شارژ سریع، باتری شوره نخواهد زد.

گفتنی است، این تحقیق می‌تواند منجر به ساخت باتری‌های فلزی پایدارتر و قدرتمندتر شود که می‌توانند در همه زمینه‌های زندگی مورد استفاده قرار گیرند. ساخت یک نوع باتری جدید که بتواند عمر بیشتری داشته باشد و سریع‌تر شارژ شود، مدت زیادی در دست توسعه بوده است اما نمونه‌های اولیه آن‌ها با شکست روبرو بوده یا به تولید انبوه نرسیده‌اند. با تولید انبوه این باتری‌ها، می‌توان انتظار داشت که شارژ گوشی‌های هوشمند با انقلابی بزرگ روبرو باشد.


بیشتر بخوانید: تایر‌های دوچرخه‌ای که هرگز پنچر نمی‌شوند +فیلم


انتهای پیام/

ساخت نوعی باتری از جنس پلیمر با عمر دو برابر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.