باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

اقدامات مستمر یک خیریه‌ مردم نهاد برای رفع محرومیت از دروازه غار/ گلایه خیریه‌ها از بی تفاوتی سلبریتی‌ها به محرومین

یک تشکل خیریه مردم نهاد از دو هفته پیش خدمات رایگان پزشکی و مددکاری خود را در دروازه غار شروع کرده و به گفته رئیس این مرکز تا رفع محرومیت از منطقه در محله دروازه غار به کار خود ادامه خواهند داد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محله دروازه غار علیرغم داشتن قدمتی تاریخی، طی دهه های اخیر در معرض بسیاری از  آسیب های اجتماعی نظیر کودکان کار، اعتیاد، حاشیه نشینی و کارتن خوابی قرار گرفته است.

زندگی خوب

اما روز جمعه 25 آبان یک مجموعه خیریه مردمی، محله دروازه غار را برای خود دروازه خدمت و جهاد تعریف کرد تا بتواند با اقداماتی که انجام می دهد، به سهم خود از سنگینی بار محرومیت در این منطقه بکاهد و لبخند رضایت بر لبان مردم این منطقه بنشاند.

این مجموعه که طی چند روز گذشته در یکی از ساختمانهای شهرداری در این محله خدمت رسانی کرد، مجددا  در تاریخ 9 آذر در این محل حاضر خواهد شد تا به نیازمندان خدمات رایگان دهد.

زندگی خوب

تا به نتیجه رسیدن کار از منطقه خارج نخواهیم شد

حسین بابازاده رئیس و موسس مجموعه «زندگی خوب» در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تلاش می کنیم تا در این محله یک دفتر دائمی تاسیس کنیم تا بتوانیم در طول سال از مردم این محله حمایت کنیم و تا به نتیجه رسیدن کار از منطقه خارج نخواهیم شد.

زندگی خوب

بابازاده با بیان اینکه این نهاد خیریه از سال 91 کار خود را شروع کرده، گفت: تشکیلات ما یک مجموعه خیریه فعال و تخصصی در عرصه آسیب‌های اجتماعی و به طور ویژه در حوزه حاشیه‌نشینی است.

رئیس این خیریه مردم نهاد  با اشاره به ویژگی‌های خاص محله دروازه غار گفت: تراکم جمعیت، آسیب‌های اجتماعی و کارتن‌خوابی سبب شده که زندگی خوب این منطقه را به عنوان بیست و چهارمین نقطه فعالیتش انتخاب کند.

بابازاده با بیان اینکه این مجموعه دارای گروه‌های پزشکی و مددکاری است، اظهار کرد: با استقرار دفتر دائمی می‌توانیم در طول سال خدمت‌رسانی کنیم و هدف ما از این کار خارج کردن خانواده‌ها از عرصه آسیب است.

وی تصریح کرد: اگر این آسیب، کودک کار باشد، ما موظف هستیم کودک کار را از کار خیابانی بازنشست کنیم و اگر این آسیب بی‌خانمانی افراد باشد، ما وظیفه داریم تلاش کنیم تا امکان سکونت در محیط‌های ایمن را برای افراد فراهم کنیم و در حوزه آموزش و توانمندسازی و اشتغال هم اقدامات مناسب انجام دهیم.

زندگی خوب

وی با بیان اینکه این مجموعه دارای 140 عضو سازمانی است که در این جمعه 70 نفر آنها در این مرکز مستقر هستند، گفت: ما دارای 1000 هوادار و عضو غیررسمی هستیم که با کمک‌های خود مجموعه را  در مسیر رسیدن به رفع محرومیت یاری می‌کنند.

بابازاده با بیان اینکه مجموعه «زندگی خوب» در حوزه‌های پزشکی، پرستاری، مامایی، روانشناسی، مشاوره خانواده، علوم تربیتی، مددکاری اجتماعی و توانبخشی به افراد نیازمند خدمات رسانی می‌کند، اظهار کرد: ساختمانی که امروز مستقر شده‌ایم متعلق به شهرداری تهران است که به صورت موقت و رایگان  و به منظور استفاده در روز جاری در اختیار ما قرار گرفته است.

زندگی خوب

بابازاده با بیان اینکه هر روز فعالیت زندگی خوب صد میلیون تومان هزینه دارد، گفت: این هزینه‌ها فقط از طریق منابع مردمی و حمایت‌هایی که از قرارگاه اجرایی ستاد فرمان امام صورت می‌گیرد، تأمین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تا به حال در تهران هزینه‌های «زندگی خوب» را مردم تامین کرده اند و در بخش حکومتی هم فقط ستاد اجرایی امام(ره) به ما کمک کرده است.

شناسایی و بورسیه تحصیلی کودکان کار

به گزارش  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، این مجموعه طی فرآیندی کودکان کار و آسیب پذیر را شناسایی می کند و طی اقدامات بعدی آنها را تحت حمایت قرار می دهد.

فریده دولت‌خواه مربی کودک مجموعه زندگی خوب در گفت‌وگو با خبرنگار  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ساز و کار این مجموعه برای حمایت از کودکان گفت: ما در این بخش کودکان نیازمند را شناسایی می‌کنیم و در حد توان به منظور حمایت از آنها لوازم‌التحریر مورد نیازشان برای تحصیل را تأمین می‌کنیم؛ بچه‌هایی که دارای استعداد خاص هستند و یا از لحاظ تحصیلی هوش و توان وافری دارند بورسیه‌ تحصیلی می‌شوند.

زندگی خوب

این مربی کودک تصریح کرد: علاوه بر این در گفت‌وگوهایی که با بچه‌ها می‌کنیم کودکان کار را شناسایی می‌کنیم و سپس در قسمت مددکاری برای آنها پرونده تشکیل می‌شود تا اقدام به رفع نیازهای آنها شود.

وی با بیان اینکه در اقدامات گذشته 39 کودک کار را در کرج بازنشست کردیم، اظهار کرد: با نظارتی‌ که بر آنها داریم دیگر کار نمی‌کنند. امروز هم در این مرکز 5 کودک کار را که دست‌فروشی می‌کردند شناسایی کردیم تا اقدامات لازم بر جلوگیری از کار آنها صورت گیرد.

حضور جهادی دانشجویان رشته های پزشکی

این مرکز خیریه در حوزه خدمات پزشکی هم موفق شده با همکاری گروهی از دانشجویان پزشکی اقدام به خدمات رایگان پزشکی و دندانپزشکی کند.

مبینا توحیدیان مسئول کار گروه پزشکی مجموعه زندگی خوب و تکنسین اتاق عمل در گفت‌وگو با خبرنگار  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به خدمات پزشکی این مجموعه گفت: در این قسمت دارای پزشکان عمومی، متخصص و دندانپزشک هستیم که به مراجعه‌کنندگان خدمات می‌دهند.

زندگی خوب

وی تصریح کرد: متقاضیان مراجعه به دندانپزشک ابتدا تست HIV می‌دهند و پس از دقایقی که نتیجه تست مشخص شد، سپس تحت درمان قرار می‌گیرند.

مسئول کار گروه پزشکی زندگی خوب با بیان اینکه خدمات پزشکی ما شامل دو بخش می شود، گفت: در یک بخش دانشجوهای پزشکی خدمات می‌دهند و در قسمت غربالگری هم اگر کسی از حیث قند خون و یا فشار خون مشکل داشته باشد، پس از غربال شدن به پزشک مربوطه ارجاع داده می‌شود.

زندگی خوب

وی تصریح کرد: در این ایستگاه‌های جهادی ما متوجه شدیم که خیلی از افراد دارای قندخون هستند. سعی ما این است که همه داروها را تأمین کنیم ولی ممکن است داروهای خاصی که مربوط به بیماران سرطانی است را نداشته باشیم. در صورتی که پزشک متخصص تجویز کند، افراد نیازمند به داروهای سرطانی به داروخانه‌هایی که با ما همکاری می‌کنند ارجاع داده می‌شوند.

توحیدیان در خصوص نحوه تأمین داروها و لوازم پزشکی گفت: افراد خیری که با ما همکاری می‌کنند معمولاً یا به حساب مؤسسه پول واریز می‌کنند و یا گروهی از آنها که خود داروسازی می‌کنند برای ما دارو می‌فرستند.

زندگی خوب

حضور داوطلبانه دانشجویان دندانپزشکی ارتش

در قسمت خدمات دندانپزشکی، امروز گروهی از دانشجویان دانشکده علوم پزشکی ارتش که دانشجوی ترم 6 دندانپزشکی هستند به صورت داوطلب حاضر شده اند و به نیازمندان خدمات می دهند.

یکی از این دانشجویان  در گفت‌وگو با خبرنگار  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بعد از اینکه ما برای همکاری به این مرکز اعلام آمادگی کردیم آنها با ما تماس گرفتند و مقرر شد برای همکاری با آنها امروز در این محل حاضر شویم.

وی با بیان اینکه برای حضور ما هیچ مکاتبه اداری صورت نگرفته، اظهار کرد: ما خودمان به صورت داوطلب حاضر به همکاری شده‌ایم تا در حوزه درمانی ارائه خدمات دهیم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر برای خدمات مطلوب دندانپزشکی نیاز به دستگاه ایکس‌ری و رادیوگرافی داریم که فقدان این موارد مانع از خدمات عصب‌کشی و کارهای پیچیده دندانپزشکی می‌شود.

زندگی خوب

وی افزود: با امکانات فعلی فقط می‌توان اقدام به کشیدن دندان و یا پر کردن آن کرد و بقیه خدمات به دلیل نبود امکانات انجام نمی‌شود.

این دانشجوی رشته دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش اظهار کرد: کلیه خدمات پزشکی و دندانپزشکی در این مرکز به صورت رایگان انجام می‌شود؛ در حالی که بیرون از مرکز هزینه‌ای در حدود 100 هزار تومان خواهد داشت.

وی یکی دیگر از کمبودهای این مرکز را صندلی‌های مخصوص کار دندانپزشکی عنوان کرد و گفت: همکاران ما به سختی کار می‌کنند و این وضعیت باعث کاهش کیفیت کار می‌شود.

وی افزود: کافی نبودن لوازم کار باعث می‌شود که ما آنها را استریل کنیم و یک فرآیند نیم ساعته را طی کنیم که این هم موجب تأخیر کار می‌شود.

زندگی خوب

تامین وسایل مورد نیاز منازل

بخش مددکاری این مرکز با شناسایی و تشکیل پرونده برای خانواده های نیازمند اقدام به تامین اقلام ضروری زندگی آنها نظیر گاز و یخچال می کند.

سرپرست بخش مددکاری مجموعه زندگی خوب در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: در این قسمت کودکان کار، خانواده‌های بی‌بضاعت و زنان سرپرست خانوار تحت پوشش قرار می‌گیرند؛ ما با دریافت نشانی منازلشان به آنجا می‌رویم و نسبت به تأمین آنچه که نیاز منزلشان است، اقدام می‌کنیم.

زندگی خوب

مریم کارگر خاطرنشان کرد: زندگی خوب برای خدمت‌رسانی به نیازمندان هیچ محدودیتی از حیث ملیت افراد ندارد و آنچه برای ما مهم است، کمک به انسان‌های نیازمند است چنانچه ما در این مرکز مراجعه کنندگانی داریم که تبعه کشور افغانستان هستند و از خدمات ما بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه بعد از شناسایی نیازمندان ظرف مدت 10 روز نیازهایشان تأمین می‌شود، گفت: پس از دادن اقلام مورد نیاز به خانواده‌هایی که بعضی اوقات دارای فرد معتاد هستند به آنها تأکید می‌کنیم این اجناس فقط برای یکبار داده شده است.

گلایه خیریه  از عدم همکاری سلبریتی ها

اما با تمام تلاشهای بی ادعایی که نیروهای این مجموعه مردم نهاد انجام می دهند، دل رئیس این مرکز از خودداری سلبریتی ها از هر گونه حمایت اعم از مالی و یا دعوت به کمک های مردمی در فضای مجازی خون است.

بابازاده رئیس این مرکز خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص کمک‌های سلبریتی ها و افراد مشهور گفت: آنها هیچ فعالیت مثبتی در حمایت از کارهای موسسات خیریه ندارند و از ما هم هیچ نوع حمایتی نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه از بسیاری از آنها خواسته شد تا با انتشار یک خط پیام و محتوا در صفحات شخصی خود در فضای مجازی از مردم درخواست کمک کنند، اظهار کرد: آنها از این کار امتناع کردند؛ لذا مجموع شرایط نشان می‌دهد هدف سلبریتی‌ها از فعالیت اجتماعیشان بیشتر تکمیل حلقه شهرت خودشان است.

بابازاده با بیان اینکه آنها بیشتر بدنبال کارهای فانتزی بی‌ثمر هستند و تمایلی به انجام کارهای مفید ندارند، گفت: با برخی از فوتبالیست‌های تیم ملی، خوانندگان و بازیگران صحبت کردیم که فراخوان کمک به «زندگی خوب» را بدهند ولی هیچ یک، هیچ کمکی نکردند.

بابازاده با بیان اینکه نمی‌دانم پول‌هایی که اینها جمع‌آوری می‌کنند به کجا می‌رسد، اظهار کرد: تا حالا ندیده‌ام آنها به کسی کمک کنند و لذا از مردم می‌خواهم به این فساد اقتصادی دامن نزنند.

ودود حیدری رئیس قرارگاه جهادی خدمت رسانی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) که به عنوان حامی این مجموعه در این محل حضور داشت در گفت‌وگو با خبرنگار  گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: سلبریتی‌ها یک ظرفیت اجتماعی دارند که نمی‌توان از آنها غافل شد.

وی افزود: در همه جای دنیا از ظرفیت سلبریتی‌ها در امور خیریه استفاده می‌شود اما ما در داخل ایران سازوکاری برای هزینه‌ کردن کمک‌های مردمی در یک کانال مشخص نداریم و آنها هزینه‌ها را کاملا ‌به صورت سلیقه‌ای انجام می‌دهند که گاهی اوقات هم به نفع محرومین نیست؛ شاهد مثال آن هم همین مجموعه زندگی خوب است که وقتی به سلبریتی‌ها مراجعه می‌کنند با امتناع آنها روبرو می‌شوند.

حیدری خاطرنشان کرد: پیام این امتناع این است که آنقدر که این فضا برای مطرح شدن سلبریتی‌ها وجود دارد، کمتر برای محرومیت اهمیت دارد و آنها می‌خواهند بیشتر از این بستر اجتماعی برای تحکیم وضعیت خودشان استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در بعضی از مواقع مانند زلزله کرمانشاه کمک‌های سلبریتی‌ها نمایان بوده، اظهار کرد: اما در بسیاری از مواقع شاهد اقدام مؤثر از سوی آنها نبوده‌ایم.

حیدری تأکید کرد: اگرچه ندیدن دلیل بر نبودن نیست اما من ندیدم که یک خروجی مشخصی از کمک‌های سلبریتی‌ها وجود داشته باشد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، این خیریه مردم نهاد مجددا در تاریخ 9 آذر 97 با حضور در محله دروازه غار به خدمات خود ادامه خواهد داد.

گزارش از علی کاظمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۰۷ آذر ۱۳۹۷
سلبریتی ها اصولا جایی صدایشان در می آید که ؛ آنور آبی ها خوششان بیاید !!
آخرین اخبار