یک مگس میوه می تواند یک میلیون و ۲۵۰ هزار میوه را آلوده کند

مدیرحفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: یک مگس می تواند یک میلیون و ۲۵۰ هزار میوه را آلوده می کند و به تمام میوه‌های یک استان مانند زردآلو، گیلاس در اول فصل تا بِه و گلابی در آخر فصل ضربه می زند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حسنعلی رحیمی مدیرحفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اصفهان  امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات اصفهان اظهار داشت: مدیریت حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی «گیاه پزشکی» سلامت گیاهان زراعی، باغی و جنگلی را برعهده دارد.

وی با اشاره به اینکه بخش‌های مختلف مدیریت حفظ نباتات شامل وظایف حاکمیتی و مشارکتی است، ابراز داشت: بخش قرنطینه نباتی شامل مبارزه با آفات عمومی بر عهده دولت و حاکمیتی است گرچه برخی فعالیت‌های خود را با مشارکت بخش خصوصی انجام می‌دهد.

مدیرحفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه ۱۰ واحد قرنطینه نباتی، کنترل آفات عمومی همگانی، کنترل بیولوژیک آفات، امور سمپاشی، نظارت بر واحدهای گیاه پزشکی مانند فروشندگان سموم و کلینیک های گیاه پزشکی، کنترل بیماری های گیاهی، واحد پیش آگاهی، کنترل علف های هرز و آفات زراعی در  مدیریت حفظ نباتات مشغول فعالیت هستند، اضافه کرد: واحد قرنطینه دو بخش دارد که یکی کنترل آفات و بیماری‌هایی است که در استان ما وجود ندارد و دیگری کنترل صدور و ورود کالاهای خام بخش کشاورزی است.

مدیرحفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اصفهان بیان داشت: در چند سال اخیر چندین آفت قرنطینه ای داشتیم که از جمله بر روی سیب زمین‌هایی کشت بافتی وارد کشور شد که شناسایی و منهدم شدند.

وی با بیان اینکه آتشک درختان میوه دانه دار و مگس میوه مدیترانه ای نیز وارد کشور شده است، تاکید کرد:  بیماری مگس میوه ای در شهرستانهای کاشان، اصفهان و خمینی شهر و چند شهرستان دیگر در این سه سال با اعتبار یک و نیم میلیارد تومان کنترل شد اما برخی استان‌ها از این آفت آسیب جدی دیدند.

رحیمی با بیان اینکه این آفت به همه میوه‌ها ورود پیدا می کند، گفت: یک مگس می تواند یک میلیون و ۲۵۰ هزار میوه را آلوده می کند و به تمام میوه‌های یک استان مانند زردآلو، گیلاس در اول فصل تا بِه و گلابی در آخر فصل ضربه می زند.

وی اضافه کرد: این مگس در تمام مناطق از سرد تا گرم فعالیت دارد و ۶ ماه است در استان ما فعال شده به نوعی که هشت شهرستان را آلوده ساخته است که در سه شهرستان یاد شده جدی تر بود.

مدیرحفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اصفهان تصریح کرد: مشکل عمده استان ما این است که باغات آن آجیلی است بدین معنا که همیشه برای این مگس غذا فراهم است، از سویی میوه های ترانزیتی از اصفهان عبور می کنند که خود خطری مهم محسوب می شود.

وی با بیان اینکه ۱۰ آفت از جمله نماتود سیب زمینی در استان اصفهان در حال ردیابی است، بیان داشت: هم اکنون آتشک نیز در ۱۲ هزار هکتار در باغات اصفهان  و در شهرستانهای اصفهان، کاشان، نطنز، گلپایگان، خوانسار، شاهین شهر و بخشی از شهرضا در حال ردیابی است.

رحیمی با تاکید بر اینکه آتشک در درختان دانه دار مانند سیب، گلابی و به خسارت شدید وارد می کند و درخت کامل از میان می رود، گفت: عامل آتشک نوعی باکتری است که از گلها به درختان سرایت می‌کند.

وی ادامه داد: این بیماری که به وسیله حشرات گرده افشان مانند زنبور عسل پخش می شود در چند سال اخیر به دلیل افزایش بارندگی های بهاره طغیان کرده است اما بیماری قابل کنترلی است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان اصفهان با توضیح این مطلب که تاکنون یک میلیارد تومان برای کنترل و جلوگیری از انتشار  این بیماری هزینه شده است، ابراز داشت: بیماری از راه نهال‌های آلوده نیز سرایت می‌کند که باید این نهال‌ها برای دفع بیماری سوزانده شود.

وی با بیان اینکه به کشاورزان هشدار می دهیم که نهال‌های خود را از مکان‌های معتبر تهیه کنند، گفت: هر نوع اندام گیاهی تکثیر شونده در استان و کشور باید از واحد قرنطینه ما گواهی سلامت داشته باشد تا مشکلی ایجاد نشود.

رحیمی در بخش دیگری از صحبت‌های خوب با اشاره به اینکه واحد کنترل آفات همگانی جانوران آآسیب زا برای گیاهان مانند سن، گندم ملخ  وجوندگان را کنترل می کند، اظهلر داشت: تاکنون ۳۸۳ هکتار مبارزه با جوندگان و ۶۰ هزار هکتار مبارزه با سن گندم داشتیم.

وی با اشاره به اینکه واحد کنترل بیولوژیک آفات در محصولات گلخانه‌ای مانند گوجه فرهنگی و انار وارد عمل شد که بدون استفاده از سوم شیمیایی این عملیات انجام می شود، ابراز داشت: ساماندهی فروشندگان سموم را در برنامه قرار دادیم.

مدیر نباتات جهاد کشاورزی استان اصفهان تاکید کرد:  در استان اصفهان ۱۵۵ واحد فروشگاه غیرمجاز شناسایی و سموم تاریخ گذشته و نامناسب را به معرض فروش گذاشتند که به نیروی انتظامی معرفی شدند، فروشگاه‌هایی که ضوابط لازم را داشتند پروانه دریافت و بقیه پلمپ شدند.

وی با بیان اینکه ۳۴۸ نوع سم در استان اصفهان داریم که ۳۲ درصد کنه و حشره کش، ۳۲ درصد قارچ کش و ۳۶ درصد علف کش است، گفت: از این ۳۴۸ قلم تعداد ۱۵۷ مورد از سال ۸۷ به بعد ثبت  شده است که سموم کم خطر هستند، ۱۹ درصد سمومی که استفاده شود خطرناک است، ۲۹ درصد خطر متوسط و ۵۹ درصد کم خطر هستند.

رحیمی ادامه داد: در کشور  ما حدود ۵۱ کارخانه تولیدی و ۶۱ واحد واردکننده سم داریم که دو واحد تولید کننده در استان ما فعال است.

 

انتهای پیام/م

 

۱۰ آفت نباتات گیاهی در استان اصفهان در حال ردیابی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.