دولت آرژانتین اعلام کرد انتظار می‌رود محمد بن سلمان که مظنون صدور دستور قتل خاشقجی است در نشست گروه بیست شرکت کند.

حضور محمد بن سلمان در نشست گروه بیست/ سران کشورها چه برخوردی با او خواهند داشت؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از گاردین، دولت آرژانتین تایید کرد که انتظار می‌رود محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که مظنون صدور دستور قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی است، در نشست گروه بیست در اواخر این ماه در بوئنوس آیرس شرکت کند.

روزنامه گاردین چاپ انگلیس با درج این خبر در گزارشی نوشت: پابلو دی نانو، مشاور مطبوعاتی رئیس جمهور آرژانتین، به گاردین گفت: "نام ولیعهد عربستان در فهرست شرکت‌کنندگان است و تاکنون هیچ اطلاعی دریافت نشده است که وی در این نشست حضور نمی‌یابد."

حضور محمد بن سلمان در نشست گروه بیست سران جهان را در مورد اینکه آیا در جلسات با وی شرکت کنند، در وضعیت دشواری قرار خواهد داد و می تواند تدارکات برگزاری این اجلاس را دچار بحران کند.

سازمان سیا اعلام کرده است شاهزاده محمد بن سلمان دستور قتل بی‌رحمانه خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول را صادر کرده است. گفته می شود سازمان های اطلاعاتی غربی دیگر نیز با این ارزیابی موافقند. با این حال، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز سه شنبه اعلام کرد سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) "هیچ چیز قطعی" پیدا نکرده است.

ترامپ در پاسخ به این پرسش که آیا در بوئنوس آیرس با شاهزاده سعودی دیدار خواهد کرد، گفت:" من نمی دانم که آیا او آنجا خواهد بود یا نه، اما اگر او آنجا باشد، من با وی دیدار می کنم."

انتظار می رود رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، که عربستان را به سبب به قتل رساندن خاشقجی تقبیح می کند و به مجرم بودن محمد بن سلمان اشاره کرده است، در میان شرکت کنندگان باشد.

دادستان کل استانبول گفته است که جمال خاشقجی در هنگام ورود به کنسولگری در 2 اکتبر خفه و بدن او قطعه قطعه شده است. در گزارشی از یک پیام صوتی از این قتل که روز سه شنبه در مطبوعات ترکیه منتشر شد، می توان این جمله را شنید: "بازوی من را رها کن! شما فکر می کنید دارید چکار می کنید؟" یکی از قاتلان به او (خاشقجی) می‌گوید: "خائن! تو به سزای عمل خود خواهی رسید."

براساس اعلام روزنامه هابرترک، می توان صدای یک نزاع و "درگیری فیزیکی و سپس ضرب و جرح و شکنجه" را شنید. بعدا در یک مکالمه بین قاتلان، صدای یک نفر شنیده می شود که در این باره که مجبور است لباس مقتول را بپوشد، شکایت دارد. 

حضور شاهزاده بن سلمان در بوئنوس آیرس موضع ترامپ را هر چه بیشتر در کانون توجه قرار خواهد داد. او همچنان به حمایت از محمد بن سلمان می پردازد، آن هم در حالی که شواهد فزاینده‌ای به مسئول بودن وی در خصوص قتل خاشقجی اشاره دارند.

قتل خاشقجی وابستگی دولت ترامپ به عربستان را نشان می دهد.

عربستان سعودی که میزبان نشست گروه بیست در سال 2020 است، مقامات سطح پایین‌تری را به نشست های پیشین فرستاده است. جان آلترمن، مدیر برنامه خاورمیانه در "مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی"، گفت تصمیم شاهزاده محمد برای حضور در نشست گروه بیست یک چالش عمدی برای جامعه بین‌المللی است.

آلترمن خاطر نشان کرد که شاهزاده محمد هنوز هم ممکن است نظر خود را تغییر دهد. اعتراض سران دیگری که در نشست گروه بیست شرکت می کنند و تهدید بی اعتنایی‌های تحقیرآمیز در بوئنوس آیرس می تواند او را از این سفر باز دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار