القدس العربی گزارش داد:

تنها در صورتی که در داخل عربستان بی‌ثباتی ایجاد شود، مواضع واشنگتن در قبال بن سلمان تغییر می‌کند

آمریکا تا زمانی که در عربستان و یا خاندان حاکم آن بی‌ثباتی ایجاد نشود، از حمایت خود از همپیمان عربستانی‌اش دست بر نمی‌دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه القدس العربی در گزارشی نوشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بار‌ها اعلام کرد کشته شدن جمال خاشقجی نمی‌تواند قرارداد‌های فروش اسلحه به عربستان را به خطر بیندازد. ارزش این معاملات بیش از یکصد میلیارد دلار است که سود‌های فراوانی برای شرکت‌های بزرگ صنعتی، فرصت‌های شغلی برای بیکاران و همچنین منافع اقتصادی متعددی به دنبال دارد.

در این گزارش آمده است: ترامپ معتقد است تحریم‌های آمریکا علیه ریاض بسیار سنگین است که اشاره به گنجاندن نام هفده فرد سعودی مسئول قتل خاشقجی در فهرست تحریم‌ها و بلوکه کردن سپرده‌های آن‌ها از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا است. ترامپ در عین حال بر حفظ «متحدش» تاکید کرد.

دولت آمریکا تصمیم گرفت سیاست‌هایش را در منطقه کشور‌های عربی بر مبنای مثلث مقابله با نفوذ ایران، مبارزه با تروریسم و صلح بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها بازترسیم کند که شامل هماهنگی با کشور‌های متحد منطقه برای تامین امنیت اسرائیل است.

در راهبرد‌های دراز مدت آمریکا بی‌ثباتی داخلی در عربستان سعودی به نفع منافع عالیه آمریکا نیست حتی اگر موضع آمریکا به پائین‌ترین سطح از معیار‌های اخلاقی در زمینه اقدامات خاص ضد عربستان سعودی برسد. از جمله اینکه به فروش اسلحه ادامه می‌دهد و بازار عربستان بازاری است که درآمد بالایی برای اقتصاد آمریکا در پی دارد و به خرید اسلحه محدود نمی‌شود بلکه عربستان کالا‌های اساسی و مکمل و خدمات از آمریکا وارد می‌کند و سرمایه‌گذاری‌ها نیز بسیار گسترده است.

همچنین عربستان سعودی اهرم‌های مهمی برای حفظ ثبات بازار جهانی نفت و حفظ میانگین عرضه نفت در اختیار دارد بدون اینکه ضربه‌ای به بازار وارد شود و پیامد‌هایی برای اقتصاد بیشتر کشور‌های جهان از جمله آمریکا داشته باشد. آمریکا سیاست‌های نفتی عربستان را بخش اصلی سلطه‌اش بر اقتصاد‌های جهان می‌داند که از دلار آمریکا برای معاملات نفتی استفاده می‌کنند و این گزینه بر بازار جهانی تحمیل می‌شود.

در ادامه این گزارش آمده است: در زمینه جنگ آمریکا با تروریسم در افغانستان و منطقه و مقابله با خطر ایران، آمریکا معتقد است عربستان بخش مهم این راهبرد‌های حیاتی برای منافع آمریکا را تشکیل می‌دهد که این منافع به موقعیت عربستان و تسهیلاتی که در آسمان عربستان در اختیار آمریکا قرار می‌دهد بستگی دارد برای اینکه به سومالی، عراق، سوریه و یمن دسترسی داشته باشد و از پایگاههایش در خلیج (فارس) برای مقاصد مختلف استفاده کند.

هنوز پیامد‌های کشته شدن خاشقجی بر سیاست آمریکا در منطقه حتی در درون دولت و نهاد‌های مختلف آمریکا یعنی سازمان اطلاعات مرکزی (سیا)، وزارت امور خارجه و دفاع، مشاوران امنیت ملی، کاخ سفید، و کنگره شامل مجلس نمایندگان با اکثریت دمکرات و مجلس سنا با اکثریت جمهوریخواه، مبهم است.

رویکرد کلی در درون دولت آمریکا یعنی حلقه اطراف رئیس جمهور مبتنی بر تحریم‌هایی است که به روابط راهبردی دو کشور آسیبی نزند.  رئیس جمهور آمریکا بار‌ها به شدت از عربستان انتقاد کرد بی آنکه بطور مستقیم به محمد بن سلمان، ولیعهد، و قدرتمندترین مرد عربستان اشاره‌ای بکند در حالی که بسیاری از شواهد و داده‌ها نشان می‌دهد وی مسئول مستقیم قتل خاشقجی است. ترامپ در‌ها را باز گذاشت و این احتمال را مطرح کرد که ممکن است ولیعهد اطلاع داشته یا نداشته است، اما بر اهمیت عربستان برای آمریکا به سبب داشتن نفت و روابط تنگاتنگ بین طرفین و شراکت در چند زمینه که برای امنیت ملی و منافع اقتصادی آمریکا اهمیت دارد، تاکید کرد.

دموکرات‌ها در مجلس سنا و نمایندگان تلاش می‌کنند رئیس جمهور را تحت فشار قرار دهند تا تحریم‌هایی علیه عربستان و علیه محمد بن سلمان ولیعهد اعمال کند. درخواست‌ها برای مقابله با پیامد‌های قتل جمال خاشقجی به سطح درخواست برای اخراج سفیر عربستان از واشنگتن رسیده است.

در انتهای این مطلب آمده است: بدون تردید عملیات قتل جمال خاشقجی دوستان عربستان را در آمریکا در تنگنا قرار داد و به اعتبارش در جهان به شدت آسیب زد و چهره‌ای دیگر از عربستان بر خلاف آنچه که محمد بن سلمان خواست به جهان نشان دهد، ترسیم کرد. بنابراین عربستان سعودی مهمترین و مطمئن‌ترین شریک راهبردی آمریکا در خاورمیانه باقی خواهد ماند حتی پس از اینکه ریاض به قتل خاشقجی اعتراف کرد و نزدیکان ولیعهد مسئولیت آن را بر عهده گرفتند، اما تنها در یک صورت یعنی زمانی که داخل عربستان یا داخل خاندان حاکم بی‌ثباتی ایجاد شود تنها در این صورت است که شاید موضع واشنگتن در قبال بن سلمان تغییر کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
France
سمک
۱۶:۱۷ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
داره آینده عربستان را نشون میده! چون پول را که گرفته و گاوه را هم دوشیده و شیرش دیگه خشک شده !پس واسه چی پول جلوش بریزه؟؟؟
آخرین اخبار