برگزیدگان چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی معرفی شدند/ فاضل نظری: تخیل کودکان را با افسانه‌های ایرانی گره بزنیم

اختتامیه چهارمین دوره جشنواره ملی اسباب بازی با معرفی برگزیدگان هر بخش برگزار شد.

آغاز اختتامیه چهارمین دوره جشنواره ملی اسباب بازیبه گزارش خبرنگار  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  مراسم اختتامیه چهارمین دوره جشنواره ملی اسباب بازی، عصر امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و محسن حموله دبیر چهارمین دوره جشنواره ملی اسباب بازی برگزار شد.

حموله دبیر چهارمین دوره جشنواره ملی اسباب بازی در خصوص این جشنواره گفت: بازی تمرین زیستن، آزمودن و تجربه کردن است. در این میان مهمترین نقش برعهده اسباب‌بازی است که در هر نسل با شکلی متفاوت ظاهر شده و ذهن را لبریز خاطره ها کرده است.

وی افزود: امروز اسباب‌بازی ها برای بازگشت به گذشته ساخته نمی شوند؛ بلکه برای ساخت آينده خلق می شوند. برای داشتن جامعه ای خلاق، پویا و با نشاط باید دنیای بازی مان نیز خلاق، پویا و با نشاط باشد. اسباب‌بازی ها می توانند در این امر موثر باشند.

دبیر چهارمین دوره اسباب‌بازی بازی با اشاره به اینکه تولید کنندگان اسباب بازی با قاچاق اسباب بازی و مشکلاتی در تولید آن مواجه هستند، افزود: مقابله با مشکلاتی که تولیدکنندگان اسباب‌بازی با آن مواجه هستند، عزمی ملی می طلبد و باید دستگاه های اجرایی کشور برای رونمایی از اسباب بازی و تولید آن کمک کنند. چهارمین دوره جشنواره ملی اسباب بازی تمرینی برای زندگی است. ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بر این باوریم که این جشنواره آغاز راه است و آینده بیش از امروز و دیروز زیبا خواهد بود.

در این مراسم، بیانیه هیئت داوران جشنواره ملی اسباب بازی قرائت و در بخش ایده بازار چهارمین جشنواره ملی اسباب بازی از علی علیزاده به خاطر اثر جابلقا یا مرد ایرانی، علی جاودانی، مختار نصرت پور و سعید سر سختی به خاطر فهرست مقدس، فائزه آذر افروز و بهزاد سلیمانی به خاطر سفینه تعادلی و شهرام مقصود به خاطر تندیس مارپیچ لی رو تقدیر شد.

در بخش مجوز تولید اسباب‌بازی چهارمین دوره جشنواره ملی اسباب بازی هم از ابوذر ساعتیان، محسن رجبی، هاشمی اصل، سیامک رزمی نیا، عادل یوسفی آذر و علیرضا میرزا رمضان تفرشی تقدیر شد.

در ادامه، فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه باید از همه فعالان عرصه صنعت اسباب بازی تشکر کرد؛ گفت: خدا را شکر امروز اهمیت مسئله اسباب‌بازی به گفتمان تبدیل شده است و همه و همه روی آن تاکید می‌کنند. اهمیت اسباب بازی و نقش آن در ساخت جامعه شناخته شده است. 

وی افزود: همه ما ترجیح می‌دهیم اسباب‌بازی خوب ایرانی در بازار وجود داشته باشد تا آن را بخریم. ما میراث دار فرهنگ خوبی هستیم و دوست نداریم جای آن را فرهنگ دیگری بگیرد. امروزه قهرمان‌های خیالی کودکانمان، قهرمانانی هستند که در انیمیشن‌های خارجی هستند. چه اتفاقی در فرهنگ ما افتاده است که برای مین گذاری آینده فرهنگی کودکانمان هزینه می‌کنیم؟!

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اینکه نظام ملی نوآوری صنعت اسباب‌بازی و اساساً عرصه فرهنگ به نگاشت فرهنگی احتیاج دارد، بیان کرد: باید از صنایع نوظهور و دانش بنیان حمایت شود. این باید‌ها طبیعی است و باید نقش نهاد‌های مالی در حمایت از فرهنگ مشخص شود.

نظری با اشاره به اینکه باید برای تجاری سازی ایده‌های نو فکر شود، اظهار کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حاضر است بیش از نقش و وظایف خود در زمینه تولید اسباب‌بازی وارد شود. این کار فراسازمانی است؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تنها می‌تواند محور این حرکت باشد تا یک حرکت مبارک در صنعت اسباب‌بازی ایجاد شود. ما دوست نداریم کودکانمان قهرمانانشان شخصیت‌های بیگانه باشند. باید تخیلشان را با افسانه‌های ایرانی گره بزنیم و ایرانی بودنمان را به کودکان منتقل کنیم. یکی از راه‌های آن تولید اسباب‌بازی ایرانی است.

وی ادامه داد: امسال ۱۳۰۰ اسباب‌بازی تولید شد؛ اگر ۱ میلیون و ۳۰۰ اسباب‌بازی هم تولید شود، باز کم است. به جای اینکه یک انجمن صنفی دانا، خلاق و دانشگاه دیده متولی اجرایی صنعت اسباب‌بازی شود کار بین دو صنف تقسیم شده است که محترمند، اما در این حوزه متخصص نیستند.

بسته سبزینه، پویاشو، تالاپ تلوپ تالاب، باشگاه مردسازی در بخش گروه فرهنگی هنری و کنکاش مکانیک و کید‌های لمو در بخش بازی‌های مکانیکی و یارانه‌ای برگزیده شدند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار