گزارش/

چقدر زعفران صادر کنیم تا درآمدی همانند صادرات نفت داشته باشیم؟

با توجه به آنکه ایران در زمینه تولید زعفران مرغوب حرف اول را می‌زند، اگر از این محصول حمایت شود می‌توانیم این بازار را به‌دست گرفته و درآمدی مشابه درآمد نفت را از آن داشته باشیم.

چقدر زعفران صادر کنیم تا درآمدی همانند صادرات نفت داشته باشیم؟به گزارش خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، کسب درآمد و ارزآوری از محصولات کشورمان به غیر از نفت بحثی است که همه روزه فکر افراد را به خود جلب می‌کند، اما با یک حساب سرانگشتی شاید بتوان به نتایج حیرت انگیزی رسید.

امروز باشگاه خبرنگاران جوان با استناد به اخبار منتشر شده در ۶ ماهه‌های پیش (اواخر اریبهشت ماه ۹۷) اقدام به محاسبه درآمد نفتی کشورمان و در مقابل آن میزان درآمدی که از صادرات طلای سرخ به دست می‌آید پرداخته است و قصد دارد تا به این نتیجه برسد که چقدر زعفران باید صادر کنیم تا به درآمد نفتی نزدیک شویم؟، پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

چقدر زعفران صادر کنیم تا درآمدی همانند صادرات نفت داشته باشیم؟

آمار صادرات روزانه نفت ایران در اواخر اردیبهشت ماه ۹۷

اواسط اردیبهشت ماه بود که آمریکا از برجام خارج شد و ایران را تهدید کرد که تحریم‌های نفتی را باز خواهد گرداند.

پس از این موضع‌گیری آمریکا، مسئولان صنعت نفت ایران اظهار نظر‌های متفاوتی را مطرح و برخی اعلام کردند این اقدام هیچ تأثیری در فروش نفت ایران نخواهد داشت و برخی نیز مدعی شدند فروش نفت ایران به سال ۹۲ باز می‌گردد.


بیشتر بدانید: فروش نفت ایران رکورد سال گذشته را شکست


این گزارش حاکی است میانگین قیمت نفت در سال ۹۲ حدود ۱۰۴ دلار در هر بشکه بود که براساس گزارش تفریغ بودجه و اظهارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سال ۹۲ ایران توانسته بود ۴۱ میلیارد و ۶۱۰ میلیون دلار درآمد از فروش نفت و میعانات گازی خود بدست آورد.

چقدر زعفران صادر کنیم تا درآمدی همانند صادرات نفت داشته باشیم؟

همچنین در سال ۹۳ ایران توانسته بود از فروش نفت خود ۴۲ میلیارد و ۳۵۳ میلیون دلار درآمد بدست آورد. اما با کاهش شدید قیمت نفت در سال ۹۴ گرچه میزان صادرات نفت ایران نسبت به سال ۹۳ رشد چندانی پیدا نکرد، ولی میزان درآمد نفتی ایران در آن سال به گفته محمد باقر نوبخت تنها ۲۴ میلیارد دلار بود.


این مطلب را از دست ندهید: 8کشور معاف شده از تحریم ، 90 درصد صادرات نفت ایران را به خود اختصاص می دهند


با بهبود قیمت نفت در سال ۹۵ درآمد نفتی ایران نیز نسبت به سال ۹۴ بهبود یافت و در آن سال توانست حدود ۴۹ میلیارد دلار درآمد از صادرات نفت و میعانات گازی بدست آورد.

این گزارش حاکی است درآمد حاصل از فروش نفت و میعانات گازی ایران در سال ۹۶ به گفته بیژن زنگنه وزیر نفت چیزی حدود ۵۰ میلیارد دلار بوده است، با این حساب می‌توان گفت: در طول سال‌های ۹۲ تا ۹۶ ایران در مجموع ۲۰۶ میلیارد و ۹۶۳ میلیون دلار از فروش نفت و میعانات گازی درآمد به‌دست آورد.

(فارس)

چقدر زعفران صادر کنیم تا درآمدی همانند صادرات نفت داشته باشیم؟

آمار صادرات زعفران در اواخر اردیبهشت ماه ۹۷

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران درباه آخرین وضعیت بازار زعفران در اردیبهشت ماه ۹۷ اینگونه اظهار کرده بود که: حداقل نرخ هر کیلو طلای سرخ ۴ میلیون و ۹۰۰ هزار و حداکثر ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.


این مطلب را از دست ندهید: دلالان در بازار زعفران جولان می دهند/ حداکثر نرخ واقعی هر کیلو زعفران 7 میلیون تومان


در آن زمان ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان بود یعنی؛ در آن شرایط صادرکنندگان هر کیلو زعفران را با نرخ ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از دلالان خریداری می‌کردند.

با توجه به تمایل دلالان نسبت به استمرار روند افزایش قیمت زعفران و آشفتگی بازار برای همیشه باید با این محصول استراتژیک خداحافظی کرد.


این مطلب را از دست ندهید: صادرات زعفران مقرون به صرفه نیست/ نرخ هر کیلو طلای سرخ ایرانی 6 میلیون و 500 هزار تومان


(باشگاه خبرنگاران جوان)

اما آیا واقعا باید خداحظی کرد؟

چقدر زعفران صادر کنیم تا درآمدی همانند صادرات نفت داشته باشیم؟

چقدر زعفران باید بفروشیم تا مساوی با درآمد نفتی کشورمان شود؟

حال به توجه این آمار که البته حدود ۶ ماه از آن می‌گذرد و افزایش نرخ دلار شاید بتوان اینگونه محاسبه کرد که برای کسب درآمد ۵۰ میلیارد دلاری از نفت چقدر باید زعفران صادر کنیم تا بتوانیم از دیگر محصولات کشورمان نیز درآمدزایی و ارزآوری داشته باشیم.


بیشتر بخوانید: واگذاری صادرات نفت به بخش خصوصی می‌تواند تحریم‌های نفتی را دور بزند


با محاسبات سرانگشتی می‌توان به این نتیجه رسید که:

۵۰ میلیارد دلار با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان = درآمد فروش نفت

یعنی چیزی حدود ۲۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان

که اگر فروش هر کیلو زعفران با نرخ ۷ میلیون تومان را حساب کنیم می‌شود:

چقدر زعفران صادر کنیم تا درآمدی همانند صادرات نفت داشته باشیم؟

۳۰/۰۰۰/۰۰۰ کیلو زعفران

پس با این تفاسیر اگر بخواهیم در حال حاضر با دلار ۱۴ هزار تومان این مقدار زعفران را صادر نماییم به مبلغی حدود:

۴۲۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان می‌رسیم

و در مقابل اگر همان میزان فروش نفت داشته باشیم با ارز ۱۴ هزار تومان می‌شود:

۷۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان


این مطلب را از دست ندهید: زعفرانی ایرانی با برند سایر کشورها! / چرا طلای سرخ ایران سهمی در بازار جهانی ندارد؟


که اگر بخواهیم حساب کنیم باید چیزی حدود:

۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ کیلو زعفران بفروشیم یعنی چیزی حدود ۱۰۰۰۰۰ تن صادرات زعفران داشته باشیم؛ و با توجه به این موضوع که کشور عزیزمان ایران در زمینه تولید زعفران مرغوب حرف اول را می‌زند، اگر از این محصول حمایت شود می‌توانیم این بازار را بدست گرفته و درآمدی مشابه درآمد نفت را از آن داشته باشیم.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شاهرخ
۱۹:۴۴ ۱۵ آذر ۱۳۹۷
ایران تامین کننده نود درصد زعفران جهان هست پس فقط ده درصد ظرفیت افزایش تولید و صدارات دیده می شود. بهتر است این مقدار را کم نکنید و به فکر دیگر چیزها باشید مثل پسته و . . .
آخرین اخبار