ساخت و ساز غیرقانونی در محدوده قلعه سردار بوکان متوقف شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی از توقف عملیات ساخت و ساز غیرقانونی در محدوده قلعه سردار بوکان خبرداد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،جلیل جباری مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی با اعلام خبر توقف ساخت وساز غیرقانونی در محدوده قلعه سردار بوکان گفت: متاسفانه اخیرا در خلال اعلام حرایم مصوب و ضوابط نقشه محدوده اثر به دستگاه‌های ذیربط؛ برخی از اشخاص قبل از تصویب حرایم، در خواست‌هایی به شهرداری بوکان جهت ساخت و ساز در محدوده این اثر تاریخی نموده بودند که با همکاری و مساعدت شهرداری بوکان پروانه صادره کان لم یکن تلقی شد.

وی افزود: این امر با هدف حفظ منافع و مصالح عمومی جامعه صورت گرفته و تنها در چارچوب ضوابط مشترک حرایم ابلاغ شده و مقررات عرصه (تاریخ فوق الذکر) درخواست اشخاص در محدوده اعلامی قابلیت بررسی را خواهد داشت.

جباری تصریح کرد: در تاریخ ۱۳۹۷/۰۵/۱۰ محدوده قلعه سردار بوکان و محوطه تاریخی آن که در محدوده عرصه و حریم ضوابط حفاظتی مسجد جامع این شهر قرار گرفته به دستگاه‌های ذیربط اعلام شده است و با توجه به اختیارات حقوقی تجویز شده از سازمان متبوع در خصوص هرگونه فعل و یا ترک فعل مادی مثبت و یا منفی در محدوده مذکور به جدیدت و به فوریت اقدامات قانونی از مراجع ذی صلاح صورت خواهد گرفت.

وی یادآور شد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان غربی با جدیت در مقابل افرادیکه آگاهانه و یا ناآگاهانه اقدام به تخریب آثار تاریخی استان نمایند ایستاده و با استعانت از قوانین مربوطه خاطیان را به مراجع قضایی معرفی خواهد نمود.

قلعه سردار بوکان منسوب به سردار عزیز خان مکری داماد امیرکبیر بوده که در سال ۱۲٨۵ هجری قمری بنا شده است. این قلعه ۱۳ متر ارتفاع دارد و مصالح استفاده شده در آن ساروج، خاک رس، خاک سفید، آجر و چوب است؛ طول قلعه ۳۰ متر و عرض آن ۲۰ متر و دارای شش شاه نشین روی ۹ ستون به ارتفاع دو متر است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۶ ۲۱ دی ۱۴۰۰
با سلام از اینکه اینقدر به فکر آثار باستانی شهر تون هستید سپاسگزاریم ولی این همه آثار کشف شده الان کجاست ؟؟؟؟؟