تولید اسید سولفوریک سبز برای اولین بار در کشور

محققان زنجانی این بار توانستند برای اولین بار در کشور اسید سولفوریک با کمتر از 200 پی پی ام آلایندگی تولید کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، بیش از 36 شرکت دانش بنیان در استان زنجان فعال است، شرکت تدبیر شیمی حیان یکی از این شرکت هاست که برای اولین بار در کشور اسید سولفوریک با کمتر از 200 پی پی ام آلایندگی تولید می کند.

کارهای تخصصی و عملی برای راه اندازی این شرکت از سال 90 کلید خورد، سال 93 به بهره برداری رسید و حالا با اشتغالزایی بیش از 150 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم پله های موفقیت را یکی پس از دیگری طی می کند.

تولید اسید سولفوریک سبز برای اولین بار در کشور/ صنعت پاک

تحقق رونق اقتصادی با ورود نخبه های ایرانی

 موسوی مدیر فنی این کارخانه دانش بنیان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، می گوید : توانستیم به همت جوانان و متخصصان ایرانی در مسیر موفقیت گام برداریم و خوشبختانه شعار ما میتوانیم را به اثبات رسانده ایم.

وی افزود : دانشجویان موفق و نخبه ای که از دانشگاه های کشور در رشته های شیمی ، برق ، مکانیک و تاسیسات فارغ التحصیل شده بودند را جذب کردیم و این موفقیت ها از کارهای تیمی ما نشات می گیرد.

تولید اسید سولفوریک سبز برای اولین بار در کشور/ صنعت پاک

یکی از کارکنان این شرکت در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، گفت : سیستم در این شرکت کاملا به صورت مداربسته است و تمام کارها به کمک سیستم مانیتورینگ کنترل می شود و صفر تا صد کارها با کمک سیستم های موجود انجام می شود .

تولید اسید سولفوریک سبز برای اولین بار در کشور/ صنعت پاک

صنعت پاک

اما این همه ماجرای این شرکت نیست، شرکت تدبیر شیمی حیان توانسته در بین صدها رقیب خود در کشور در حال حاضر تنها شرکتی باشد که از سوی محیط زیست نشان پاک را دریافت می کند.

وثوق مدیر عامل شرکت دانش بنیان تدبیر شیمی حیان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، با اشاره به این که 6 سال کار تحقیقاتی انجام شد تا این شرکت از نو و با تکنولوژی های جدید و به روز ساخته شود گفت : ما در پی تولید اسید سولفوریکی با کم‌ترین میزان آلایندگی برای محیط زیست، طبیعت و منابع‌طبیعی بودیم و در سال 90 تحقیقات گسترده برای تولید چنین محصول بومی و ایرانی کلید خورد.

تولید اسید سولفوریک سبز برای اولین بار در کشور/ صنعت پاک

به گفته وثوق در حال حاضر ظرفیت کارخانه 150 تن اسید در روز استکه بر اساس برنامه هریزی های انجام شده قرار است به 300 تن در روز برسانیم.

وی افزود : روزانه یکی از همکاران میزان آلایندگی را تست و محاسبه می کند و به صورت دوره ای این کار توسط محیط زیست هم انجام می شود.

این موضوع زمانی برای من ملموس شد که دیگر شرکت های فعال در این شهرک صنعتی را دیدم، دود و دم هایی که از این کارخانه ها خارج می شد نفس آدم را می گرفت.

کلانتری معاون امور صنایع سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، با اشاره به این که فعالان در شرکت تدبیر شیمی حیان با تلاش های بی وقفه توانستند راندمان تولید را بالا ببرند و صنعت سبز به حساب می آیند .

تولید اسید سولفوریک سبز برای اولین بار در کشور/ صنعت پاک

وی خاطر نشان کرد : توسعه صنایع واسطه صنعت سرب و روی طی سال های اخیر در استان گسترش یافته است تا نیازهای مورد نیاز صنعت سرب و روی استان را برطرف کند.

کلانتری افزود: این گونه شرکت ها که با تکنولوژی های روز فعالیت می کنند در زمینه رونق اقتصادی جامعه هم می توانند موثر واقع شوند و برای حمایت در اولویت صنایع قرار می گیرند.

اسدی معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، گفت : این شرکت جزو اولین شرکت هایی است که واحد تولیدی خود را به صورت دو جذبی تبدیل کرده است.

تولید اسید سولفوریک سبز برای اولین بار در کشور/ صنعت پاک

وی افزود : براساس نمونه برداری هایی که انجام شده این واحد نسبت به واحد های تک جذبی آلایندگی را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش داده است .

بازچرخانی روزانه 140 متر مکعب آب در شرکت تدبیر شیمی حیان

اسدی افزود : اقدام مثبت دیگر این واحد بازگرداندن آب مصرفی به چرخه تولید می باشد به این صورت که سیستم خنک کاری خود را به صورت بسته قرار داده اند تا از تبخیر و مصرف بی رویه ی آب جلوگیری کنند.

به گفته معاون پایش و نظارت اداره کل محیط زیست استان روزانه 140 متر مکعب آب در این واحد تولیدی باز چرخانی شده و مجدد به چرخه تولید برگردانده می شود.

تولید اسید سولفوریک سبز برای اولین بار در کشور/ صنعت پاک

موسوی مدیر فنی کارخانه ، با اشاره به سیستم های خنک کن اسید که در حیاط کارخانه واقع شده است گفت : با بسته کردن این سیستم در شرایط کم آبی که هستیم تواتنستیم تا حد قابل ملاحظه ای از هدر رفت آب جلوگیری کنیم.

افشانی مهندس مکانیک و طراح این واحد تولیدی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، گفت : در واحد های مشابه که به صورت سنتی اداره می شوند میزان آلایندگی بسار بالا است و قطعا میزان تولیدات کمی هم در پی دارد .

تولید اسید سولفوریک سبز برای اولین بار در کشور/ صنعت پاک

وی ادامه داد: ما با علم و دانش کارکنان خود توانستیم تا این نقیصه را رفع کنیم و 90 درصد مصرف آب را کاهش دهیم.

افشانی افزود : در این کارخانه اسید سولفوریک 98 درصد تولید می شود که میزان بالایی در مصرف صنایع مختلف در کشور دارد .

به گفته این نخبه ی ایرانی میزان مصرف این ماده شاخصی مهم برای توسعه یافتگی صنعتی هر کشوری محسوب می شود .

اسید سولفوریک سبز در کجا کاربرد دارد ؟

صنعت سرب و روی، روغن نباتی، روغن ترانس، روغن های صنعتی و صنایع غذا و دارو از عمده مشتری های این محصول تولیدی هستند.

تولید اسید سولفوریک سبز برای اولین بار در کشور/ صنعت پاک

همه این خلاقیت ها و اراده هایی که اکنون به ثمر نشسته باعث شد که هم محیط زیست یک نفس راحت از این دود و دم و آلاینده ها بکشد و هم حجم تولید این کارخانه چند برابر بیشتر از سایر کارخانه های مشابه باشد.

وقتی کارگری کار می کند و چرخ تولید مثل عقربه های ساعت می چرخد ثابت می کند که ایمان، اراده و همت جوانان ایرانی مهمترین اهرم پیشران چرخ های صنعت است.

مهندسان و کارآفرینان ایرانی این باز توانستند در این شرکت علاوه بر تحقق اقتصاد مقاومتی گامی بزرگ در عملی کردن علم دانشگاهی بردارند.

انتهای پیام /ک


گزارش از کبری اسلامی
عکس از فرزاد اوصالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.