حال دلپذیر صیادان شمال +فیلم

پرونده صید ماهیان دریای خزر در حالی از ۱۵ مهر به روی ماهیگیران شمالی باز شد که همه از برکت بی حد و حصر روزی رسان بی منت می‌گویند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، فصل صید ماهیان دریای خزر امسال در حالی آغاز شد که ماهیگیران شمالی همانند همیشه با بادگیر‌های نمدارشان دل به دریای  بی کران زدند و هر روز در سه وعده صبح، ظهر و عصر سیلی آب و تازیانه باد را تحمل می‌کنند تا زنبیل هایش پر شود از ماهی‌هایی با فلس‌های براق و شنی، ماهیگیرانی که سرود جمعشان است: الحمدلله الذی جعل الماء طهورا.
همکلام می‌شوم با حاج محمد صفایی پیرمرد ماهیگیری که سی سال است رفاقتی دیرینه دارد با دریا و خستگی نمی شناسد.

حال صیادان شمال این روز‌ها حال دلپذیری است

 

حال صیادان شمال این روز‌ها حال دلپذیری است


حاجی محمد اهل محمودآباد است و بعد از این همه سال هنوز هم صبح خروس خوان چکمه و بادگیرش را می‌پوشد و به دریا می‌زند و می‌داند تورهایش را هر زمان که بگشاید دست دوستی دریا همانند قبل به سویش دراز است.

حال او ، وقتی تور از دریا بیرون می‌آید و ماهی‌های سفید را در سبد آبی می‌ریزد پرسیدن دارد از سختی روز‌های سرد پاییزی و زمستانی می‌پرسم، از درد‌های استخوانی و روماتیسمی که امانش را بریده و از دلشوره هایش بعد از سی سال دل به دریا زدن که می‌خندد و می‌گوید: من تمام سال با دریا دوست هستم و دریا ۶ ماه مهربانانه به من ماهی می‌دهد.‌

می‌گوید راضی هستم به رضای خدا، چون ماهی‌های کفال و کپور و سفید را در فصل پاییز نمی‌شمارم و می‌دانم خدا روزی ما را هیچگاه در دریا گم نمی‌کند.

حال صیادان شمال این روز‌ها حال دلپذیری است

 

حال صیادان شمال این روز‌ها حال دلپذیری است

حال صیادان شمال این روز‌ها حال دلپذیری است


دست مریزادی به صبوری و قناعت او می‌گویم و می روم تا ساحل که تور‌های ماهیگیری بیرون آمده است و انبوهی از ماهی‌های کوچک و بزرگ، بالا و پایین می‌پرند و پولک‌های براقشان در میان چشمهایم می‌لغزند می‌روم تا کومه‌های  ( کلبه های ) پر از خنده صیادان شمالی که ماهی‌ها را در سبدهایشان ریختند و دستهایشان اکنون بوی ماهی می‌دهد بوی خوش دریا، بوی زندگی.

حال صیادان شمال این روز‌ها حال دلپذیری است

 

حال صیادان شمال این روز‌ها حال دلپذیری است

 

پرونده تور‌ها از ۱۵ مهر ماه باز شد

با شروع فصل صید، جنب و جوش در سواحل شمال هم آغاز می‌شود و ۴ هزار صیاد مازندرانی پس از شش ماه دوری از خزر، ۶ ماه سرد سال را دل به دریا می‌زنند تا رزقشان را از دریا بگیرند.

سید محمد رضوی رئیس اتحادیه صیادی مازندران ، می‌گوید: قرار بود صید ماهیان دریای خزر از بیستم مهرماه آغاز شود، اما شیلات به دلیل سرمای زودرس و حمایت از صیادان، زمان آغاز فصل صید را پنج روز زودتر اعلام کرد تا صیادان ماهی بیشتری صید کنند.

وی می‌گوید: اگر چه صید ماهی به دلیل آلودگی رودخانه‌های منتهی به دریای خزر نسبت به چند دهه قبل کمتر شده، اما همه صیادان ایمان دارند به دریایی که هر روز تورهایشان را در خود جای می‌دهد و زنبیل هایشان را پر می‌کند از ماهی.

رضوی می‌گوید: صید امسال در مقایسه با پارسال که برف پاییزی چندین روز صید و صیادی را تعطیل کرده بود بهتر است.

خدا همه ما را دوست دارد

دل‌های فرزندان خزر در سرمای سوزناک پاییز و زمستان گرم است به خالق یکتا . آن‌ها می‌دانند وقتی به میهمانی امواج خروشان می‌روند خداوند هیچگاه تورهایشان را خالی نمی‌گذارد تور‌هایی که به گفته مدیر کل شیلات مازندران امسال ۲۰ درصد پرتر از پارسال است.

محمد زاده مدیر کل شیلات مازندران ، می‌گوید: صیادان مازندرانی فقط در یک ماه اخیر بیش از ۵۰۰ تن ماهی استخوانی از دریای خزر صید کردند و چیزی حدود ۱۰ میلیارد تومان هم درآمد داشتند ۲۰ درصد بیشتر از پارسال.

وی می‌گوید: از شرایط باد و باران در آذر و دی و بهمن و اسفند خبر داریم و می‌دانیم تور‌های ماهیگیران شمالی امسال پر و پیمان‌تر از پارسال خواهد بود تور‌هایی که پر از رویاست، پر از ماهیانی که باید به بازار برده شوند برای فروش.

 

حال صیادان شمال این روز‌ها حال دلپذیری است

چوب زنی ماهی، سنت دیرینه بازاریان شمال

ماهیان بعد از صید به بازار می‌رسند و این روز‌ها اگر مسافر شمال باشی و وارد بازار ماهی فروشان شوی چشمانتان جمع‌های چند نفره را می‌بیند که بالای سر ماهیان، دور هم حلقه زدند و گوشهایتان صدا‌های درهم و برهمی از اعداد می‌شنوند که تند و تند بالا‌تر می‌رود ۱۹ هزار، ۱۹ هزار و ۵۰۰، ۲۰ هزار، ۲۰ هزار یک، ۲۰ هزار دو، ۲۱ هزار و... این داستان ادامه دارد داستانی که شمالی‌ها به آن چوزنی می‌گویند.

چوزنی یا چوب زدن، سنت دیرینه در بازار‌های ماهی فروشی شمال است، ماهی‌هایی که تازه از دریا صید شدند و هنوز نفس می‌کشند در بازار بر روی زمین روی هم ریخته می‌شوند و توسط «چوب زن» که صدایی رسا دارد به حراج گذاشته می‌شوند.

حال صیادان شمال این روز‌ها حال دلپذیری است

 

حال صیادان شمال این روز‌ها حال دلپذیری است


حسن تیموری ماهی فروش محمودآبادی که صدایی دورگه و مردانه دارد و هر بار عددی را با صدای بلند فریاد می‌زند می‌گوید: صیادان وقتی ماهی‌های صید شده را به بازار می‌آورند قیمت پایه‌ای را به او می‌گویند و او از همان قیمت ، مزایده را شروع می‌کند و هر بار که مشتری‌ها قیمت بالاتری را پیشنهاد می‌دهند او با صدای بلند اعلام می‌کند تا ماهی‌ها به بالاترین پیشنهاد فروخته شوند.

وی می‌گوید: بیشتر مشتریان هنگام چوب زدن صاحبان مغازه‌ها هستند که پس از خرید عمده، ماهی‌ها را با قیمت خرده‌فروشی به مردم می‌فروشند.

حمید رضا امانی که تازه فروشنده این بازار شده است می‌گوید پدرش قبلا مغازه ماهی فروشی را اداره می‌کرد و الان نوبت اوست می‌گوید: قیمت ماهی در بازار بسته به اندازه و نوع فرق می‌کند از ۱۰ هزار تومان است تا ۲۰۰ هزار تومان.‌

می‌گوید ماهی در مقایسه با پارسال حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد گرانتر شده و خیلی ارزانتر از گوشت قرمز است که همین امر باعث شده مردم بیشتر تمایل به خرید ماهی پیدا کنند.

این فروشنده محمودآبادی می‌گوید: فصل صید ماهیان دریای خزر تا اواسط فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت و هر چه به عید نزدیک می‌شویم ماهیان سفید بیشتری صید می‌شوند و این یعنی عرضه زیاد ماهی و پایین آمدن بیشتر قیمت‌ها.

حال صیادان شمال این روز‌ها حال دلپذیری است


بازار را آرام آرام ترک می‌کنم و با خودم می‌گویم کاش دستان دریا همیشه پر از ماهی، نگاه ماهیگیر پر از شادی، بازار پر از رونق و سفره‌های این سرزمین همیشه بوی دریا داشته باشد.


گزارش: سارا فرهمند راد
انتهای پیام/ک

برچسب ها: دریای خزر ، ماهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار