استقلال دستگاه قضایی ضامن عدالت و توسعه عدالت است

رییس کل دادگستری استان کرمان عصر امروز به همراه جمعی از مسئولان با استاندار جدید کرمان دیدار و گفتگو کرد.

استقلال دستگاه قضایی ضامن عدالت و توسعه عدالت است/به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان یدالله موحد رییس کل دادگستری استان کرمان عصر امروز در دیدار با فدایی استاندار جدید کرمان گفت : استقلال دستگاه قضایی ضامن عدالت و توسعه عدالت است و این استقلال همیشه باید مورد احترام قرار گیرد و در برنامه ها و همراهی ها دیده شود در عین حفظ استقلال، 2 قوای قضاییه و اجراییه باید با هم همکاری کنند تا در مسائل مختلفی که وجود دارد با یک همفکری و یک تصمیم جمعی کارها به درستی انجام شود.

موحد افزود: مجموعه قضایی استان بنا به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی(مد ظله العالی) و سیاست های کلان قوه قضاییه خود را موظف می داندکه در برنامه های مختلف استانداری جهت توسعه و پیشرفت استان در حوزه های اقتصادی، فرهنگی ، اجتماعی همکاری کند.

این مقام ارشد قضایی در استان ضمن تشکر از آقای رزم حسینی استاندار سابق و استانداران پیش از ایشان گفت:بعد از پیروزی انقلاب دستگاه قضایی و دستگاه اجرایی در کنار هم حرکت کردند و اقدامات خوبی در حوزه های امنیت و اقتصاد انجام شده ولی تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم و لازم است در جهت هماهنگی‌ها و تعاملات بیشتر تلاش شود تا با هم اندیشی و همفکری بتوانیم مشکلات را حل کنیم .

موحد افزود :در استان کرمان ۳۱ واحد قضایی که به تفکیک ۱۸ دادگستری در 13 دادگاه عمومی بخش داریم که ۳۵۰ قاضی در این مجموعه ها در حال فعالیت هستند .

وی افزود : ابتکاری که دادگستری استان کرمان انجام داده است مسئله بومی گزینی قضات و برگزاری دوره های کارآموزی در کرمان است که قضات می‌توانند دوره های کارآموزی خود را در استان کرمان بگذرانند و بعد از آن شروع به کار کنند و تاکنون دو دوره کارآموزی تمام شده و دوره سوم نیزدر حال اتمام است و به نظر می‌رسد با برگزاری دو دوره دیگر نیاز استان از نظر منابع انسانی قضات تامین شود.


47 هزار پرونده به صلح و سازش منتهی شد
رییس کل دادگستری استان کرمان با اعلام اینکه در مجموعه قضایی استان هزار و ۶۰۰ کارمند و قاضی در حال فعالیت هستند ،گفت:۳۶۰ شورای حل اختلاف با ۱۵۰۰ عضو افتخاری نیز فعالیت می کنند که مطابق با آمار اعلام شده در سال گذشته ۱۴۵ هزار پرونده در این مراکز رسیدگی و مختومه شده که از این آمار حدود ۴۷ هزار پرونده با صلح و سازش مختومه شده است و این کمک بسیاری به دستگاه قضایی می کند.

وی با اعلام اینکه در حوزه عمرانی نزدیک به وضعیت مطلوب هستیم، افزود: ساختمان های جدید حوزه های قضایی در شهرستان های فهرج، نرماشیر، ریگان، رودبارجنوب، قلعه‌گنج و ساردوییه افتتاح شده است و در خصوص پروژه های عمرانی مرکز استان، نیز مشکل اعتبار نداریم.

موحد در ادامه گفت: شورای حل اختلاف شهید فولادی، دادگستری شهرستان سیرجان، دادگستری انار و دادگستری کوهبنان افتتاح گردیده است و تکمیل دادسرا و دادگستری زرند و دادسرای شهربابک در حال انجام است.

وی با اعلام اینکه سالانه ۷۰۰ هزار پرونده در مقاطع مختلف به سیستم قضایی وارد می شود ، گفت : دادگستری کرمان بر اساس برنامه حرکت می‌کند و هر سال در چارچوب برنامه توسعه قضایی کشور برنامه یکسال طراحی می‌شود و هر فصل این برنامه را با مدیران قضایی استان کنترل می‌کنیم که وضعیت بررسی شود و هر جا مشکلی وجود دارد بررسی و رفع شود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان افزود : زمانی کار خود را به عنوان رئیس کل دادگستری آغاز کردم موجودی پرونده‌ها در دادگستری استان 135 هزار فقره بود اما اکنون این آمار به کمتر از ۹۳ هزار رسیده است البته همچنان تا وضعیت مطلوب فاصله داریم و می تواند بهتر شود.

وی با اعلام اینکه اگر نرخ قیمت سکه بالا برود ۴ هزار پرونده تعدیل اقساط مهریه به سیستم قضایی وارد می شود و اگر به بحران اقتصادی گرفتار شویم آمار سرقت افزایش می‌یابد ،گفت : این مطلب نشان می‌دهد که قوه قضاییه و مجریه باید پا به پای هم و همراه هم پیش بروند .

رییس کل دادگستری استان کرمان افزود: اگر برنامه‌ریزی ، مدیریت و تدبیر داشته باشیم می‌توانیم ورودی و خروجی پرونده‌ها را کنترل و تا جایی که امکان دارد کاهش دهیم.

موحد گفت : نگاه دستگاه قضایی، نگاه برنامه محور است به طوری که دستگاه قضایی در بخش های مختلف به خصوص حوزه آب کمک های زیادی به استان کرده است و این نگاه تعاملی دستگاه قضایی در استان سبب شد که آقای رزم حسینی در مراسم تودیع و معارفه نیز این مطلب را بیان کنند.

رییس کل دادگستری استان کرمان در پایان گفت : از آقای فدایی به عنوان استاندار جدید استان کرمان درخواست داریم به بودجه های استانی توجه کنند و قبل از اینکه یک مسئله در استان تبدیل به معضل شود با همفکری مسائل را حل و فصل کنیم.


تامین منافع مردم در پرتوی همراهی و همفکری دستگاه قضایی با دولت
استاندار کرمان گفت: همراهی و همفکری دولت و دستگاه قضایی برای برقراری حق، عدالت و منافع جامعه و مردم ضروری است.

محمد جواد فدائی عصر امروز دردیدار با اعضای شورای قضایی استان با اشاره به همراهی و همفکری دو قوه برای توسعه و پیشرفت اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی تصریح کرد:این تعامل و همفکری باید گسترش یابد.

وی افزود: منشا بسیاری از مشکلات و ناهنجاری های جامعه پیش از آنکه به کمبود منابع مالی و امکانات مربوط باشد، به رفتارها و فرهنگ بر می گردد.

استاندار کرمان درخواست و تقاضاهای بدون دلیل و منطق و عدم پاسخگویی افراد در برابر اقدامات انجام شده را آفت مدیریت دانست و تاکید کرد: مدیران باید در برابر تعهدات و وظایف خود جدی باشند.

وی با اشاره به اینکه تعهدات و مصوبات اجرایی ممکن است عارضه و تبعاتی به دنبال داشته باشند،افزود: عوارض ناشی از اقدامات و مصوبات و پروژه ها باید به حداقل برسند تا پرونده های ورودی به دستگاه قضایی نیز کاهش یابد.

فدائی اصل اول همراهی و هم فکری با قوه قضائی رارعایت حق و عدالت دانست و گفت: تامین منافع مردم در الویت قرار دارد.

صدور 114 هزار گواهی توسط پزشکی قانونی کرمان

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمان گفت:سالانه 114 هزار گواهی توسط پزشکی قانونی استان در بخش معاینات صادر می شود.

عباس آمیان عصر امروز در دیدار شورای قضائی استان کرمان با استاندار جدید استان کرمان اظهار داشت: سالانه 68 هزار پرونده و 600 کمیسیون در اداره کل پزشکی قانونی استان تشکیل می شود.

وی ادامه داد: چارت تشکیلاتی اداره کل پزشکی قانونی استان کرمان 311 نفر است که در حال حاضر 17 درصد آن فعال و مشغول به کار هستند.

آمیان اعلام کرد: کلنگ چند پروژه عمرانی در پزشکی قانونی استان در سال های 91 و 92 زده شده است که ساختمان کرمان 95 درصد، رفسنجان 90 درصد و جیرفت 40 درصد پیشرفت فیزکی دارند.

وی خاطر نشان ساخت: در 18 شهرستان استان اداره پزشکی قانونی فعال داریم و 50 درصد افراد مشغول در پزشکی قانونی استان پزشک هستند و 80 درصد کارمندان نیز فوق لیسانس می باشند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان کرمان گفت: حقوق پایین پزشکان در پزشکی قانونی باعث عدم استقبال پزشکان از استخدام در این اداره شده است که این عدم استقبال موجب کمبود نیرو به خصوص در شهرستان های جنوبی استان شده است.

380 دفترخانه اسناد رسمی، ازدواج و طلاق در استان کرمان فعال است

مدیرکل ثبت و اسناد استان کرمان گفت در حال حاضر 22 واحد ثبتی با 600 کارمند و 380 دفترخانه اسناد رسمی ازدواج و طلاق در استان کرمان فعال است.

رضا طالبی زاده عصر امروز در دیدار شورای قضائی استان کرمان با استاندار جدید استان کرمان با بیان این که به طور متوسط در هر دفترخانه 6 نفر نیرو مشغول به کار هستند گفت: نظارت بر سرفتران و دفتریارن هر دفترخانه بر عهده سازمان ثبت می باشد.

وی گفت: 8 شهرستان استان کرمان فاقد اداره ثبت اسناد و املاک هستند که باید برای ایجاد اداره ثبت اسناد و املاک در این شهرستان ها تصمیماتی اتخاذ شود.


رسیدگی به مشکلات مسکن مهر ضرروت دارد

حجت الاسلام و المسلمین محمد امیر ابراهیمی، رئیس کل محاکم عمومی و انقلاب شهرستان کرمان در این دیدار گفت: باتوجه به اینکه افراد متقاضی مسکن مهر از اقشار آسیب پذیر و کم درامد جامعه هستند و پیمانکاران این پروژه ها به درستی کار خود را انجام نداده اند ضرورت دارد با همراهی و همکاری دستگاه قضائی و دستگاه اجرایی برای رفع مشکل آنها تدبیری اندیشیده شود.

همچنین در این دیدار آقایان حجت السلام و المسلمین رضائی رئیس سازمان قضائی نیروی های مسلح و میری مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کرمان نیز به بیان نظرات خود پرداختند.


انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار