آمریکا بار دیگر ایران را به ارسال سلاح به کشورهای منطقه متهم کرد

نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران با تکرار اتهامات بی‌اساس علیه کشورمان گفت فشار اقتصادی علیه ایران تا زمان تغییر رفتار تهران ادامه خواهد داشت.

ایران تسلیحات نظامی به یمن، افغانستان و بحرین ارسال می‌کند/فشار حداکثری تا تغییر سیاستهای تهران ادامه داردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی‌‌ان‌ان، برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، روز پنج‌شنبه با نمایش تصاویری از سلاح‌های مختلف، ایران را به نقض قطعنامه‌های سازمان ملل از طریق ارسال سلاح به یمن، افغانستان و بحرین متهم کرد.

این مقام آمریکایی بدون اشاره به حمایتهای تسلیحاتی و سیاسی گسترده آمریکا و کشورهای غربی از ائتلاف سعودی علیه مردم یمن و تحریف واقعیت این جنگ مدعی شد: «ایران تصمیم دارد موشک "صیاد 2" را در اختیار نیروهای یمنی قرار دهد تا جنگنده‌های ائتلاف سعودی را هدف قرار دهند». هوک برای اثبات ادعایش گفت: «نیروهای سعودی دو نوع از موشکهای ضدتانک ایرانی را (در یمن) ضبط کرده‌اند».

برایان هوک در حالی ایران را متهم به ارسال تسلیحات نظامی به مبارزان یمنی می‌کند که ائتلاف سعودی کشور یمن را تحت محاصره هوایی، دریایی و زمینی قرار داده است و اساساً حتی کشتی‌های حامل کمکهای بشردوستانه نیز نمی‌توانند بدون بازرسی ائتلاف سعودی وارد آبهای یمن شوند. سال گذشته نیز «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل، نمایش مضحک مشابهی را به راه انداخت که در سطح جهانی هیچ توجهی را به خود جلب نکرد. نیکی هیلی با نمایش قطعاتی از لاشه یک موشک مدعی شد ایران موشک در اختیار نیروهای یمنی قرار می‌دهد تا خاک عربستان را هدف قرار دهند.

این اقدام برایان هوک و دولت ترامپ یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که  نمایندگان  مجلس سنای آمریکا توضیحات جیمز متیس، وزیر دفاع و مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور در خصوص ضرورت حمایت نظامی واشنگتن از ائتلاف سعودی در یمن را نپذیرفتند و با 63 رأی موافق در برابر 37 مخالف موافقت کردند قطعنامه پیشنهادی «برنی سندرز، مایک لی و کریس مورفی» برای پایان‌دادن به حمایت واشنگتن از ائتلاف نظامی عربستان را بررسی کنند.

افزایش فاجعه انسانی در یمن در نتیجه حمله‌های روزانه جنگنده‌های سعودی به مناطق مسکونی و کشتار غیرنظامیان و محاصره کامل این کشور فقیر موجب افزایش انتقادهای بین‌المللی و داخلی نسبت به حمایت تسلیحاتی واشنگتن از ائتلاف سعودی شده است. این انتقادها به‌خصوص پس از قتل فجیع جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول شدت یافته است.

با این که ایران از آغاز جنگ یمن بارها در بالاترین سطح دولتی و رسمی اعلام کرده است که بحران یمن راه‌حل نظامی ندارد و طرفهای درگیر باید با گفتگو مسائل را حل کنند، برایان هوک با این ادعا که ایران با حمایت از نیروهای یمنی «در حال گسترش نفوذ خود در یمن است و فاجعه انسانی در یمن را تشدید می‌کند»، گفت: «در ماه‌های آینده (در مذاکرات صلح یمن) ما باید مراقب باشیم نقش ایران به عنوان یک بازیگر سیاسی مشروع در یمن را نپذیریم. ایران نباید هیچ جایگاهی در یمن داشته باشد. ما نمی‌توانیم شاهد شکل‌گیری آرام نسخه جدیدی از حزب‌الله لبنان در شبه‌جزیره عربستان باشیم. ایران حزب‌الله را با راکت و موشک تجهیز کرده  است و هم‌اکنون این گروه بیش از 100 هزار موشک و راکت در اختیار دارد. اگر ایران همچنان به این فعالیت‌های خود ادامه دهد، باید شاهد لبنانیزه‌شدن یمن هم باشیم.»

برایان هوک درباره ضروت مقابله با نفوذ ایران در یمن مدعی شد: «ایران بارها تهدید به بستن تنگه هرمز کرده است. اگر به ایران آزادی عمل داده شود می‌تواند تهدید به بستن تنگه باب‌المندب نیز بکند. [به همین دلیل] باید از قدرت‌گیری ایران در یمن جلوگیری کنیم».

وی همچنین در ادامه ادعاهای خود در خصوص اقدام ایران به ارسال تسلیحات به مناطق مختلف خاورمیانه با استناد به  گزارش «مقامات و نیروهای بحرین و افغانستان» افزود: «نیروهای افغانی نیز راکتها و پهپادهای ساخت ایران را کشف کرده‌اند که تهران در اختیار گروه‌های جنگجو در افغانستان قرار داده است. تهران قصد داشت محموله‌ای از تفنگ‌های تک‌تیرانداز، آرپی‌جی و نارنجک‌های دستی را نیز در اختیار گروه‌های شیعه در بحرین قرار دهد تا با آنها دولت بحرین را هدف قرار دهند».

برایان هوک در بخش دیگری از سخنان خود توسعه برنامه موشکی قانونی و مشروع ایران را با بیان این ادعای بی‌اساس که ایران در حال ساخت «موشکهایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای» است، هدف قرار داد. وی مدعی شد: «تهران حتی پس از برجام به توسعه برنامه موشکی خود ادامه داده است. ایران دارای موشکهای بالستیک با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای است و توسعه موشکی روزافزون آن اروپا را نیز در دامنه (تهدید) خود قرار می‌دهد. ایران به هر جا که پا می‌گذارد آن را به سکوی پرتاب موشک تبدیل می‌کند. حماس (در حمله تلافی‌جویانه اخیر علیه صهیونیست‌ها) راکتهای ساخت ایران را به سمت اسرائیل شلیک کرد. ایران در لبنان، پایگاه‌های موشکی در اختیار حزب‌الله قرار داده و به عراق نیز موشک ارسال کرده است.»

برایان هوک در پایان در توجیه تحریمهای غیرقانونی و یکجانبه آمریکا علیه ایران، تهران را متهم به «حمایت از تروریسم و نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت دیگر کشورها کرد» و با بیان اینکه «آمریکا طی ماه‌های گذشته سنگین‌ترین تحریمها را علیه ایران اعمال کرده است»، افزود: «فشار حداکثری (اقتصادی) ما تا زمانی که ایران سیاستهایش را تغییر دهد، ادامه خواهد داشت. رئیس‌جمهور ترامپ این موضوع را روشن مطرح کرده است و آمریکا از این پس (رفتار ایران را) تحمل نخواهد کرد. ایران باید رفتار کردن همانند یک کشور عادی را آغاز کند و عنوان مهمترین حامی جهانی تروریسم را کنار بگذارد.»

انتهای پیام/

برچسب ها: تحریم ، برجام ، افعانستان ، یمن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۰۹ آذر ۱۳۹۷
ایران اسلامی اگر چنین کاری کنه عربستان در کمتر از یک ماه نابوده ،این حرفها مفت و دروغ هستن
اگر هم کمکی کند ،کمک به ملتی مظلوم و فقر و جنگ زده است
مثل بقیه کشورها آنان را محروم از دارو و درمان و مواد غذایی
کرد!!!!!!
Germany
ناشناس
۰۰:۱۲ ۰۹ آذر ۱۳۹۷
به شیطان بزرگ آنریکا چه ربطی داره؟؟؟؟؟
آخرین اخبار