​چرا دست آمریکا در کشتار غیر نظامیان افغانستان باز است؟

دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) به تازگی کشتار غیر نظامیان افغانستانی در ولایت هلمند به دست نظامیان آمریکایی را تایید کرده است.

​چرا دست آمریکا در کشتار غیر نظامیان افغانستان باز است؟به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) به تازگی کشتار غیر نظامیان افغانستانی در ولایت هلمند به دست نظامیان آمریکایی را تایید کرده است.

بر اساس یافته‌های یوناما، 23 غیر نظامی افغانستان در نتیجه عملیات هوایی نیروهای آمریکایی در روز (چهارشنبه ۷ قوس/ آذر) در ولسوالی گرمسیر ولایت هلمند در جنوب این کشور جان باخته‌اند.

در بیانیه ای که از سوی این سازمان به نشر رسیده، آمده است که در این رویداد، 10 کودک و 8 زن نیز کشته‌اند.

رویداد خونین هلمند در حالی رخ می‌دهد که پیش از این نیز نظامیان خارجی در افغانستان غیر نظامیان را به خاک و خون کشانده‌اند. 

کشتار نظامیان خارجی، در مواردی واکنش‌ها و اعتراضات مردمی را نیز در پی داشته است. نیروهای خارجی مستقر در افغانستان، اما پس از وقوع هر حادثه‌ی خونبار، صرف با نشر یک اعلامیه از آسیب‌دیدگان و مردم افغانستان پوزش خواسته و هیچ‌گونه بازخواست قانونی نیز از آن‌ها نشده است. براساس توافقی که دولت افغانستان با ناتو دارد، نظامیان این سازمان در افغانستان هرگاه مرتکب جرمی شوند، دستگاه قضایی افغانستان نمی‌تواند آن‌ها را مورد پیگرد قرار دهد و محاکمه کند. طبق این توافق، مرجعی که متهمین و مجرمین جنگ افغانستان را می‌تواند مورد پیگرد قرار دهد و محاکمه کند، بیرون از افغانستان است. 

نکته دیگری که در رابطه به فاجعه خونین هلمند مطرح است سکوت معنادار حکومت، احزاب سیاسی، رسانه‌ها و گروه‌های اجتماعی بوده که به هر دلیلی در مقابل این جنایت خاموشی اختیار کرده‌اند. دولت افغانستان کمترین واکنشی در این زمینه نشان نداده و عاملان فاجعه را مورد بازپرسی قرار نداده است. 

اکنون مردم افغانستان و خانواده‌های قربانیان رویداد اخیر هلمند انتظار دارند که دولت، نهادهای ملی و بین‌المللی، احزاب سیاسی و رسانه‌ها از کنار این موضوع به سادگی عبور نکنند و عاملان آن را تحت پیگرد جدی قرار دهند.
 
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار