مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو:

آب چاه حفرشده در سیستان قابل استفاده نیست

فهمی گفت:کمیت و کیفیت آب چاه حفر شده در سیستان به هیچ وجه مطابق اخبار منتشره در فضای مجازی و رسانه‌ها قابل استفاده نیست.

آب چاه حفرشده در سیستان قابل استفاده نیستبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما؛ هدایت فهمی معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به اخبار فضای مجازی درباره طرح اکتشاف آب ژرف در منطقه سیستان و عمق ۲۲۰۰ متری این چاه اکتشافی اظهار کرد: کمیت و کیفیت آب این چاه به هیچ وجه مطابق اخبار منتشره در فضای مجازی و رسانه‌ها نیست و مشخصات آن پس از پایان مراحل اکتشافی مطالعات مشخص خواهد شد.

وی­ ابراز کرد: بهره برداری از این چاه در زمانی است که برای محیط زیست پیامد مخربی وجود نداشته باشد.

هدایت فهمی­، آبخوان‌های اکتشافی را در سه بخش دانست و گفت: آب‌های زیر زمینی تا عمق ۴۰۰ متر آب شیرین و از لحاظ اقتصادی به صرفه است، آب خوان‌های در عمق ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر دارای هزینه بالا برای استخراج هستند، اما معمولا آب در آن عمق، شیرین و قابل شرب است که به دلیل تشکیل شدن در طول قرن‌ها باید با احتیاط مصرف شوند و آبخوان‌های در عمق ۹۰۰ تا ۱۵۰۰ متر به بالا، آب‌های فسیلی و عمدتا آب‌های شور هستند.


بیشتر بخوانید:میزان آب تجدیدپذیر کشور ۲۵ درصد کاهش یافته است


معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو گفت: کشف آب شیرین در عمق ۹۰۰ تا ۱۵۰۰ متر به بالا از ذخایر استراتژیک خواهد بود و این آب‌ها باید برای نسل‌های بعدی حفظ شود مگر اینکه در شرایط اضطرار قرار بگیریم.

فهمی با اشاره به ضرورت سازگاری با اقلیم کم آب کشور گفت: در کشور ما الگوی مصرف بهینه آب وجود ندارد و حجم مصرف در ایران چند برابر استاندار‌های جهانی است.

وی افزود: با کاهش ۱۰ درصدی مصارف غیر ضروری آب می‌توان حدود ۹ میلیارد مترمکعب آب استحصال کرد که این حجم به اندازه ۴۰ تا ۵۰ مخزن سد کرج است.

معاون مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو بازچرخانی آب، نمک زدایی، استفاده از پس آب برای بخش صنعت و کشاورزی را در کشور بسیار مهم دانست و ادامه داد: در برنامه ششم توسعه هدف گذاری مفصلی در این بخش وجود دارد.

انتهای پیام/

حجم مصرف در ایران چند برابر استاندار‌های جهانی است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار