رای الیوم: اسرائیل در حمله اخیر به سوریه شکست سختی متحمل شد

سردبیر روزنامه رای الیوم اظهار داشت شکست سخت اسرائیل در حمله اخیر به جنوب سوریه موجب شد تا تل‌آویو در مدت زمانی اندک، یک بار در سوریه و پیش از آن در نوار غزه متحمل شکست شود.

رای الیوم: اسرائیل در حمله اخیر به سوریه شکست سختی متحمل شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، سردبیر روزنامه الکترونیکی رای الیوم اظهار داشت شکست سخت اسرائیل در حمله اخیر به جنوب سوریه موجب شد تا تل آویو در مدت زمانی اندک، یک بار در سوریه و پیش از آن در نوار غزه، متحمل شکست شود.

عبدالباری عطوان در تحلیل هفتگی خود موضوع تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی به جنوب سوریه و واکنش شدید دمشق به این حمله را پیش کشید و در این باره گفت واکنش سوریه منجر به شکست اهداف اسرائیل شد تا تل آویو در فاصله‌ای اندک با دو شکست مهم، یک بار در نوار غزه و بار دیگر در سوریه مواجه شود.

سردبیر رای الیوم در ارزیابی تحلیلی خود از حمله اخیر رژیم صهیونیستی گفت: «به خدا قسم اسرائیل در خوف و نگرانی به سر می‌برد، از چند روز پیش رسانه ها، سخنگویان اسرائیلی و همچنین اخبار درز کرده، به نگرانی‌های تل آویو از تصمیم سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان برای احیای جبهه جولان اشاره می‌کنند. این کار منشاء خوف و وحشت برای اسرائیل است زیرا اگر این جبهه گشوده شود و به نظر می‌رسد چنین هم خواهد شد، به این معنی است که اسرائیل از سه جبهه مهم محاصره خواهد شد. جبهه اول در شمال و از طریق حزب اللهی است که صد و پنجاه هزار موشک مختلف و دقیق در اختیار دارد، جبهه دوم جبهه جنوبی است که گروه‌های مقاومت فلسطین به رهبری جنبش حماس در اختیار دارند و جبهه سوم هم به نظر می‌رسد در شرق باشد که تلاش‌هایی برای گشوده شدن آن در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: این یعنی اسرائیل در تنگنایی شدید قرار می‌گیرد زیرا با گشوده شدن این سه جبهه تنها راه فرارشان به دریا خواهد بود. درست است که در تجاوز اخیر اسرائیل به سوریه، هیچ هواپیمای اسرائیلی سرنگون نشده است، چه بسا اسرائیل در این عملیات از جنگنده‌ها استفاده نکرده و فقط از موشک هایش بهره گرفته باشد، اما شکست این تجاوز خود پیروزی بزرگی به شمار می‌آید. ستاد تبلیغات جنگ سوریه از همان دقایق نخست اعلام کرد سوریه با تجاوز اسرائیل روبرو شده است، دمشق با شلیک موشک‌های پیشرفته سام به مقابله با موشک‌های اسرائیلی پرداخت. تل آویو مدعی است موشک هایش را به سمت انبار‌های سلاح حزب الله یا ایران شلیک کرد، اما این موشک‌ها به اهداف ادعایی اصابت نکردند تا در ادامه، سکوت مطلق رسانه‌ها و سخنگویان اسرائیلی دلیلی بر شکست آنان باشد.

عطوان ادامه داد: این اتفاق ثابت کرد فرماندهان نظامی سوریه برای مقابله با چنین حملاتی، چندان هم به سامانه پیشرفته اس ۳۰۰ احتیاج ندارند زیرا آن‌ها در برخورد با این حمله نیز همان شیوه مقابله با حملات سابق را در پیش گرفتند و از موشک‌های پیشرفته سام استفاده کردند. اسرائیل هم زمان با تلاش برای بهبود روابط با دنیای عرب و همگام با سفر بنیامین نتانیاهو، وزرای کابینه اش و تیم‌های ورزشی اسرائیل به پایتخت‌های کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس، به سوریه حمله می‌کند. این اتفاق نکته قابل توجهی به شمار می‌آید زیرا تاکیدی بر همان است که همواره بر آن تاکید داریم و آن اینکه طرح آمریکا و اسرائیل از آغاز این بوده است که نظام‌های معاند اسرائیل و حامی مقاومت فلسطین و دیگر گروه‌های مقاومت باید از میان برداشته شوند. آنان این کار را در عراق آغاز کردند، سپس به لیبی رفتند، پس از آن یمن را هدف قرار دادند و الان هم سوریه هدف آنهاست و حتی اظهاراتی درباره حمله مجدد به عراق هم شنیده می‌شود. یعنی کشور‌هایی که همچنان به قضیه فلسطین و رویارویی با برنامه صهیونیستی توجه دارند در معرض حمله و تجاوز قرار دارند. اما در مقابل کشور‌هایی که با متجاوزان اسرائیلی همکاری دارند مورد تایید آمریکا هستند.

وی گفت دونالد ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) اعلام کرد: «حضور ما در خاورمیانه برای یک هدف و آن هم حمایت از اسرائیل است، ما نیازی به نفت خاورمیانه نداریم، اما به حمایت اسرائیل نیاز داریم.» به راستی اسرائیل از طرف چه کشوری تهدید می‌شود؟ من به صورت آشکار می‌گویم که در حال حاضر خطر اصلی علیه اسرائیل، ایران، حزب الله، سوریه و گروه‌های مقاومت فسلطین و در یک کلام محور مقاومت هستند و متاسفانه محور‌های دیگر منطقه با اسرائیل همکاری می‌کنند. ترامپ به صراحت گفته بود، اگر عربستان نبود موجودیت اسرائیل با خطر جدی مواجه می‌شد. این سخن ترامپ کاملا روشن است، چرا؟ زیرا شرایط کاملا آشکار است، امروز سوریه به خاطر مواضعش هدف قرار می‌گیرد، پیش از این نیز به دلیل وفاداریش به پرونده‌های عربی و قضیه فلسطین مورد تجاوز و حمله قرار می‌گرفت، در شرایطی که اگر روابطش را با اسرائیل بهبود می‌بخشید چنین اتفاقاتی رخ نمی‌داد، اما دمشق چنین نکرد.

سردبیر رای الیوم تاکید کرد: وقتی می‌گوییم اسرائیل در رعب و وحشت به سر می‌برد دلایلی برای خود داریم، ما به نقل از منابع و مطبوعات اسرائیلی می‌گوییم در کارگاه‌های تسلیحاتی حزب الله در جنوب لبنان تسلیحات پیشرفته و موشک‌های دقیقی وجود دارد و حزب الله در پی توسعه موشک‌های بسیار پیشرفته خویش است. این سخن اسرائیلی هاست. این کارگاه‌ها در دل کوه و بر فراز قله‌های سر به فلک کشیده جنوب لبنان قرار دارند. اسرائیلی‌ها می‌گویند سوریه نیز به انبار چنین موشک‌هایی تبدیل شده است.

او در ادامه پرسید در تجاوز اخیر اسرائیل به نوار غزه چه اتفاقی رخ داد؟ شاهد اعزام تیم ویژه عملیاتی و تیم امنیتی به نوار غزه بودیم تا دستگاه‌های شنود کار بگذارند یا حتی یحیی سنوار (از رهبران حماس) را ترور کنند، اما شکست سختی را متحمل و ناچار شدند دست به دامان مصر شوند تا میانجی شود و آتش بس برقرار شود. آتش بسی که سریع‌ترین آتش بس تاریخ است یعنی در کمتر از چهل و هشت ساعت اسرائیل خواستار آتش بس شد. جنگ سال ۲۰۱۴ سی و یک روز به طول انجامید و همچنان اسرائیل در پی آتش بس نبود، اما حالا شرایط متفاوت شده است زیرا اسرائیل با موشک‌های جدید و توسعه یافته مقاومت روبرست. موشک‌هایی که می‌توانند با دقت به اهداف مورد نظر اصابت کنند. ضمن اینکه اهالی نوار غزه هم با تمامی مشکلاتی که دارند با راهپیمایی‌ها نشان داده اند موضوع و قضیه اصلی خود را فراموش نکرده اند. 

رای الیوم در پایان این گزارش آورده است: این‌ها واقعیت‌هایی است که باید به آن‌ها افتخار کنیم و آن‌ها را بازگو نماییم. باید از هر کسی که از مقاومت حمایت می‌کند تشکر کنیم و هشدار دهیم هر کس علیه مقاومت توطئه می‌کند حساب پس خواهد داد. کسانی که در پی بهبود روابط با اسرائیل هستند حساب پس خواهند داد. ما اطمینان داریم اکثریت قریب به اتفاق امت‌های عرب مخالف عادی سازی روابط با اسرائیل و در مقابل حامی قضیه فلسطین و مردم فلسطین هستند. این امت‌ها بپا خواهند خواست و سرزمین و مقدسات ما را در قدس آزاد خواهند کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۹:۲۶ ۲۹ آذر ۱۳۹۷
اسراییل باید از راه دریا فرار کند تا از دست موشک های حزب الله درامان بماند.اسراییل به زودی از کره زمین محو خواهد.
من منتظر ان روزی هستم که دوباره سردار سلیمانی اعلام کند تا دو ماه دیگر نسل این رژیم کودک کش (اسراییل) را از کره زمین محو خواهم کرد..... و این روز به فرمایش مقام معظم رهبری نزدیک است.....
آخرین اخبار