۱۶ آذر در دانشگاه‌ها چه خبر است؟

۱۶ آذر ماه روزی که همه‌ساله به یاد شهدای دانشجو، دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشجویی برنامه‌هایی را در قالب‌های مختلف برای این روز درنظر می‌گیرند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، از آن دست رسم‌هایی است که گاهی با شادی همراه است و گاهی با غم. رویداد‌های تاریخی از تقویم ما ایرانیان از جایگاه خاصی برخوردار هستند، رویداد‌هایی که بعضی از روز‌ها به‌نام یک توده یا قشری انتخاب شده است، روز دانش‌آموز، روز پرستار، روز خبرنگار، روز کارگر، روز معلم، روز پزشک، روز پدر، مادر، جانباز و ده‌ها رویداد تاریخی که هرکدام از آن‌ها می‌تواند بهانه‌ای برای گرامیداشت قشر‌های مختلف اجتماعی باشد؛ اما دانشجویان نیز یک روز را برای خود ثبت کرده‌اند، «۱۶ آذر»؛ روزی که سه دانشجوی دانشگاه تهران در سال ۱۳۳۲ و در اعتراض به سفر نیکسون (معاون رئیس‌جمهور وقت آمریکا) به ایران و درست چهارماه پس از کودتای ۲۸ مرداد همان سال به شهادت رسیدند، روزی که همه‌ساله به یاد این «سه قطره خون»، دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشجویی برنامه‌هایی را در قالب‌های مختلف برای این روز درنظر می‌گیرند.

حالا و بعد از گذشت ۶۵ سال از این واقعه، تعداد زیادی از دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشجویی برنامه‌های مختلفی را برای این روز در نظر گرفته‌اند. البته به عقیده بسیاری، فضای فعلی دانشگاه‌ها در بی‌رغبتی دانشجویان برای حضور در برنامه‌های اجتماعی و سیاسی است که باید دید آیا ویژه‌برنامه‌های درنظر گرفته شده می‌تواند نظر دانشجویان را جلب کند. دانشگاه تهران یکی از دانشگاه‌هایی است که برنامه‌های خود را برای این روز اعلام کرده است.

مجید سرسنگی، معاون دانشگاه تهران هفته گذشته در نشست خبری خود از برگزاری برنامه‌های روز دانشجو در ۱۸ آذرماه خبر داد.

او گفته است: «برنامه بسیج دانشجویی دانشگاه تهران روز ۱۸ آذرماه از ساعت ۱۴ تا ۱۷ در تالار فردوسی برگزار خواهد شد. این تشکل از حجت‌الاسلام محمدی‌قمی، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی، علی عسگری، مهرداد بذرپاش، سردار قاسم سلیمانی، محمد دهقان، علی فروغی، سعید جلیلی و وحید یامین‌پور برای حضور در این مراسم دعوت به عمل آورده است.» البته او گفته است اسامی افرادی که قرار است در برنامه‌های تشکل‌های مختلف این دانشگاه سخنرانی کنند، ممکن است تا روز برگزاری تغییراتی داشته باشد.

از سوی دیگر برنامه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران نیز ۱۸ آذرماه از ساعت ۱۴ در تالار شهیدچمران پردیس فنی این دانشگاه برگزار می‌شود و برای این مراسم از محمدرضا عارف، علی مطهری، علی ربیعی، محسنی‌اژه‌ای، محمد جعفری‌دولت‌آبادی، معصومه ابتکار، شهیندخت مولاوردی و سعید حجاریان دعوت شده است.

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، جامعه اسلامی دانشجویان و مجمع دانشجویان عدالت‌خواه نیز برنامه‌های خود را اعلام کرده‌اند که حضور چهره‌هایی ازجمله سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، پرویز فتاح، حسام سلامت و مهدی محمدی میهمانان برنامه این سه تشکل دانشجویی هستند. از نکات قابل‌توجه این برنامه‌ها، موافقت با همه برنامه‌های درخواستی تشکل‌ها توسط دانشگاه تهران بوده است.

دانشگاه‌هایی همچون شهیدبهشتی، امیرکبیر، علم و صنعت، خوارزمی و دانشگاه آزاد اسلامی نیز تا به‌امروز حمایت خود را از برنامه تشکل‌های دانشجویی در ایام روز دانشجو اعلام کرده‌اند. اما جدا از برنامه‌های اعلام‌شده برای این روز، محتوای در نظر گرفته شده می‌تواند قابل‌توجه باشد، مساله‌ای که به‌نظر می‌رسد شکل متفاوت‌تری نسبت به سال گذشته باشد؛ سال گذشته تعداد زیادی از برنامه‌های برگزارشده تحت عناوین «جنگ شادی» و «جشن روز دانشجو» سپری شد، اما بررسی ۳۰ برنامه امسال دانشگاه‌هایی که برنامه‌های خود را اعلام کرده‌اند، نشان می‌دهد موضوعات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به ترتیب در رتبه اول تا سوم هستند. طبق بررسی صورت‌گرفته، برنامه‌های فرهنگی حول موضوعات یادواره شهدا، شب شعر و تجلیل از چهره‌های فرهنگی خواهد بود.

از طرف دیگر برنامه‌های سیاسی بیشتر در قالب مناظره چهره‌های سیاسی با فعالان دانشجویی برگزار خواهد شد، از ۱۱ دانشگاه و تشکلی که برنامه‌های سیاسی خود را اعلام کرده‌اند، هشت برنامه در قالب مناظره خواهد بود و برنامه‌های اجتماعی نیز با محوریت مسائل صنفی و آموزشی در دانشگاه یا نقد آموزش عالی خواهد بود.

از نکات قابل‌تامل می‌توان به برگزاری مراسم سیاسی و اجتماعی، سوق پیدا کردن تشکل‌ها به موضوعات ذیل حوزه نئولیبرالیسم ازجمله همایش نقد نظام آموزش عالی با حضور مجید حسینی در دانشگاه تبریز (کالایی‌سازی آموزش)، آرمان‌خواهی در نظام اسلامی (ماجرای ده ونک، هفت‌تپه و...) در دانشگاه تهران، چگونگی ارتباط دانشجو و حکومت در دانشگاه سمنان و از این دست موضوعات اشاره کرد.

۱۶ آذر در دانشگاه‌ها چه خبر است؟

بخشنامه دانشگاه آزاد اسلامی به‌مناسبت روز دانشجو

معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اخیرا با ابلاغ بخشنامه‌ای به واحد‌های دانشگاهی بر لزوم برگزاری برنامه‌های ضداستکباری در سالروز ۱۶ آذر تاکید کرده است. در ابتدای این بخشنامه تاکید شده است: «واقعه خونین ۱۶ آذرماه سال ۱۳۳۲ در دانشگاه تهران، تبلوری است از جوهره بیداری، رشادت، فداکاری و انجام وظیفه الهی از سوی دانشجویان غیرایرانی برابر ظلم دستگاه خودکامه ستمشاهی و استکبار شیطانی آمریکا و پیام روشن آن برای دانشجویان در تمام دوران‌ها، تأسی به سرور و سالار شهیدان کربلا امام‌حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت آزادگی، ایستادگی و دفاع از ارزش‌هاست.»

در ادامه عنوان شده است: «جنبش اصیل دانشجویی در تمام صحنه‌های مبارزاتی از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی گرفته تا دوران هشت‌سال دفاع مقدس و بازسازی میهن اسلامی و امروز در صحنه‌های علمی و فرهنگی و فتح مرز‌های دانش و حضور در صحنه‌های فکری و معرفتی، همیشه پشت‌سر ولایت‌فقیه، همگام با مردم رشید و سلحشور ایران بوده است. بی‌تردید ۱۶ آذر سال جاری در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، فرصت مغتنمی است برای تبیین محور استکبارستیزی برای جامعه دانشگاهی، خصوصا دانشجویان و نسل جوان به‌ویژه آنکه دشمنی شیطان بزرگ با مردم مسلمان ایران، این روز‌ها درنهایت خباثت و خصومت نیز قرار دارد؛ لذا انتظار می‌رود مدیران واحدها، تشکل‌های اسلامی- سیاسی دانشجویی و مسئولان فرهنگی برای ارتقای سطح معرفتی و فرهنگی دانشجویان برنامه‌های مناسب و ارزشمند طراحی و اجرا کنند.»

منبع:روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.