ظرفیت بالای خراسان شمالی در تولید سنگ‌های معدنی

رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: خراسان شمالی در زمینه معادن کلسیت ، باریت و سنگ‌های تزیینی ظرفیت تولید بالایی دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، حیدر رستگار ثانی رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با اشاره به اینکه استان در زمینه معادن کلسیت ، باریت و سنگ‌های تزیینی ظرفیت تولید بالایی دارد، گفت: اکنون ۱۴۸ واحد معدنی در استان وجود دارند که بیش از ۸۵ درصد آن‌ها فعال و نیمه فعال هستند.

وی افزود: ۴۵ درصد از این واحدها  سنگ و آهک هستند و در زمینه فرآوری شن و ماسه و مخلوط‌های آبرفتی فعالیت می‌کنند و ۱۸ درصد واحد فراوری آهن هستند که خاک رس را فرآوری می‌کنند.

رستگار ثانی گفت: در صورت فرآوری معادن معدنی قابلیت صادرات دارد و اگر صنایع معدنی آن‌ها در استان وجود داشته باشد، می‌تواند علاوه بر ارزش افزوده بالا، اشتغال زیادی در استان ایجاد کند.

وی بیان کرد: معادن کلسیت در تمام نقاط استان ظرفیت تولید بالایی وجود دارد، اما برای فرآوری آن‌ها صنایع معدنی در استان وجود ندارد.

وی اضافه کرد: کلسیت به تنهایی ارزش خاصی ندارد، ولی به محض این که فراوری شد در صنایع داروسازی، خوراک دام و طیور و دیگر صنایع قابلیت استفاده و باریت بعد از فراوری قابلیت صادرات دارد و اگر صنایع معدنی آن‌ها در استان وجود داشته باشد، می‌تواند علاوه بر ارزش افزوده بالا، اشتغال زیادی در استان ایجاد کند.

رئیس اداره صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خراسان شمالی افزود: خراسان شمالی در زمینه سنگ‌های تزیینی از جمله مرمریت و مرمر هم قابلیت بالایی دارد که معادن مرمریت در گرمه و معادن مرمر در بجنورد متمرکز هستند و برای فرآوری آن‌ها به کارخانه‌های سنگ بری پیشرفته نیاز داریم.

انتهای پیام / ب 

فعالیت ۱۴۸ واحد معدنی در خراسان شمالی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.