نظر کارشناسان، مبنای رای دادگاه در ۹۰ درصد پرونده‌ها

رئیس دادگستری شهرستان جیرفت گفت: مبنای آرای دادگاه در بیش از ۹۰ درصد پرونده‌های قضایی که نیاز به کار کارشناسی در موضوعات مختلف دارند براساس نظریه ارایه شده از طرف کارشناس است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، احمدعلی انجم روز رئیس دادگستری شهرستان جیرفت در گردهمایی قضات جنوب استان که با حضور اعضای هیات مدیره کانون کارشناسان رسمی استان و کارشناسان جنوب استان کرمان برگزار شد، گفت: بی شک کارشناسان رسمی دادگستری یکی از بازوان توانمند قضات در یک دادرسی عادلانه می‌باشند و لازم است کارشناسان در کارخود حساسیت ویژه‌ای داشته باشند.

وی افزود:کارشناسان باید تلاش کنند که علاوه بر داشتن تعهد، تخصص و تبحر خاص، ازنظر علمی به روز باشند چراکه اساس آراء قضایی، نظریات کارشناسی کارشناسان دادگستری است.

این مقام قضایی به اهمیت کار کارشناسان اشاره کرد و گفت: کار قضاوت، ظریف و مهم است و با جان و مال و ناموس مردم سر و کار دارد و باید توجه داشت که نظریات کارشناسی هم به دلیل نقش مستقیم در صدور آرای قضایی از اهمیت به سزایی برخوردار است.

رئیس دادگستری شهرستان جیرفت افزود: کارشناسان باید عدالت و وثاقت را رعایت نمایند و اعمال، رفتار آن‌ها به گونه‌ای باشد که مردم به نظریات آن‌ها اعتماد کنند.

 انجم روز ضمن تقدیر و قدردانی از همکاری و تعامل کارشناسان جنوب استان کرمان با دستگاه قضایی، گفت: خداشناسی و پاکدستی و سلامت کارشناسان در امر کارشناسی، عدالت قضایی را در پی خواهد داشت.

دادستان جیرفت نیز در این جلسه گفت: هنر کارشناسان رسمی دادگستری این است که با توجه به تخصصی که دارند حلقه مفقود پرونده را پیدا کند تا سرعت رسیدگی به پرونده افزایش یابد.

حسین سلامی افزود:کشف علمی و استفاده از دانش روز در رسیدگی به پرونده‌ها، کمک زیادی به قضات می‌کند و علاوه بر آن نظریات کارشناسان اگر با تکیه بر دانش روز ارائه شود جایگاه کارشناسان رسمی در امر قضا مشخص می‌شود.

این مقام قضایی به تخلفات کارشناسان اشاره کرد و گفت: برخی از کارشناسان مبلغی غیر از مبلغ تعیینی توسط قاضی از اصحاب پرونده دریافت می‌کنند که این شائبه اعمال نفوذ در پرونده‌ها را بوجود می‌آوردو چنانچه دستگاه قضایی از این امر مطلع شود، فرد کارشناس را به دادسرای انتظامی کانون کارشناسان معرفی می‌کنند.

سلامی افزود: کارشناسان رسمی دادگستری باید موارد خواسته شده قضایی را به دقت و موشکافانه برای قاضی پرونده بیان و تشریح کنند.

این مقام قضایی گفت: موضوع پرونده در تعیین کارشناس باید مد نظر قضات قرار گیرد و قضات دادسرا و دادگاه در همان رشته خاص، کارشناس مجرب تعیین و درخواست کارشناسی کنند.
انتهای پیام/ی

کارشناسان رسمی دادگستری باید حلقه مفقوده پرونده را پیدا کنند

برچسب ها: دادگستری ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار