طرز تهیه آش جو مرحله به مرحله

در این مطلب طرز تهیه آش جو را به شما عزیزان آموزش داده ایم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آش یکی از سنتی‌ترین غذاهای ایرانی هاست که تقریباً در تمام کشور با روش‌ها و طعم‌های مختلف تهیه میشود. آش‌هایی هم هستند که در تمام ایران تقریباً با یک دستور تهیه میشوند و ع مثل آش رشته و آش جو عمومیت دارند.

شاید پختن آش ظاهراً ساده به نظر برسد، ولی برای پختن یک آش خوب نیاز هست ما نکاتی را در مورد طبخش بدانیم که در طعم و مزه آش تاثیر گذار هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا با طرز تهیه آش جو آشنا شوید.


بیشتر بخوانید : طرز تهیه سوپ لازانیا؛ متفاوت، مقوی و خوشمزه


مواد اولیه برای تهیه آش جو

جو پوست کنده ۱ پیمانه
بلغور گندم یا گندم پوست کنده ۱/۴ پیمانه
پیاز بزرگ ۱ عدد
عدس ۱/۲ پیمانه
نخود ۱/۲ پیمانه
لوبیا چیتی ۱/۲ پیمانه
نعنا ۳ قاشق غذاخوری
آب قلم یا استاک گوشت
سبزی آش ۵۰۰ گرم
پیاز داغ، سیر داغ و کشک به میزان لازم
نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم
روغن برای سرخ کردن به میزان لازم

طرز تهیه آش جو مرحله به مرحله

مراحل تهیه آش جو:

۱. همانطور که میدانید برای پخت آش باید حبوبات آش را از ۲۴ ساعت قبل از پخت آش در آب خیس کنیم و در این مدت چندین بار آب آن را عوض کنیم تا آنزیم‌هایی که در حبوبات باعث نفخ در زمان هضم میشوند، از ان‌ها خارج بشوند. به همین دلیل جو را به همراه گندم خیس می‌کنیم (اضافه کردن گندم به دلیل لعاب دار شدن آش هست که در بعضی از دستور‌ها از برنج استفاده میشود) و همچنین بقیه حبوبات را به صورت جدا گانه خیس می‌کنیم.

۲. برای پخت آش جو ابتدا پیاز را به صورت نگینی خرد می‌کنیم و همراه با مقداری روغن تفت میدهیم تا طلایی رنگ بشود. نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را اضافه می‌کنیم و سپس اگر آب قلم یا استاک را از قبل آماده کردید اضافه می‌کنیم و در غیر اینصورت ۱۰ پیمانه آب را به قابلمه اضافه می‌کنیم.

۳. اجازه میدهیم تا آب به جوش بیاید و بعد جو و گندم پوست کنده را اضافه می‌کنیم.

۴. بعد از یک ساعتی که از پخت جو گذشت، عدس را اضافه میکنیم، ولی اگر عدس را جدا پخته بودید، باید بعد از پخت کامل جو آن را به قابلمه اضافه کنید. درب قابلمه را به صورتیکه کاملاً کیپ نباشد قرار میدهیم تا جو همراه با عدس بپزد.

۵. من همیشه لوبیا و نخود را جداگانه می‌پزم و بعد به آش اضافه می‌کنم. بنابراین وقتی عدس پخت، نخود و لوبیا را بعد آبکش کردن به آش اضافه می‌کنم.

۶. و بعد سبزی آش را اضافه میکنیم و آش را چند بار به هم میزنیم تا همه مواد درون آش به صورت یکنواخت پخته شوند و در ضمن آش ته نگیرد.

۷. برای درست کردن نعنا داغ، ۶ قاشق غذاخوری روغن را داخل تابه می‌ریزیم و بعد از اینکه روغن کمی داغ شد، ۳ قاشق پودر نعنا خشکی را که داشتیم به روغن اضافه می‌کنیم.

۸. برای کمتر از ۱ دقیقه نعنا خشک را با روغن تفت میدهیم و بلافاصله از روی حرارت بر میداریم، چون حرارت بیش از حد خیلی سریع باعث سوختن و تیره رنگ شدن نعنا داغ میشود و طعم خیلی تلخی هم پیدا می‌کند.

۹. حالا در اواخر پخت، نعنا داغ را به آش جو اضافه می‌کنیم و بعد اجازه میدهیم تا جا آش جا بیفتد. در این مدت هم چندین بار آش را به هم میزنیم تا آش ته نگیرد.

۱۰. در تهیه آش جو، خیلی‌ها در اواخر پخت مقداری کشک داخل قابلمه میریزند تا کل آش طعم کشک را به خودش بگیرد، ولی من اینکار را نمیکنم، چون بعضی آش را با چاشنی‌های دیگه‌ای میپسندند؛ بنابراین بعد از جا افتادن آش آن را در ظرف مورد نظر کشیده، کمی صبر می‌کنیم تا روی آش کمی خنک بشود، سپس با مقداری پیاز داغ، سیر داغ، نعنا داغ و در صورت تمایل با مقداری کشک آن را تزئین می‌کنیم. نوش جان.

منبع: وب سایت دو نفره

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار