معاون مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گیلان:

شناسایی تهدید‌های خاک / تنظیم سند آمایش سرزمین

معاون مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: خاک یکی از عناصر مهم کره زمین است و باید باشناسایی و رفع تهدیدات زمینه توسعه و رونق هرچه بیشتر تولید را فراهم سازیم.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت،علی اصغر آقا بیگی معاون مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گیلان در همایش روز جهانی خاک که با شعار " برای آلودگی خاک راه حل باشیم" در پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی منطقه شمال کشور در رشت برگزار شد، گفت: خاک از اهمیت به سزایی در توسعه هر جامعه دارد و هر میزان که خاک حاصلخیز و بدون آلودگی باشد بی شک شاهد رونق تولید محصولات کشاورزی سالم و افزایش درآمد کشاورزان خواهیم بود.

وی افزود: گیلان با حدود ۳۱ درصد اراضی کشاورزی نسبت به کل وسعت استان، رتبه چهارم را در بین استان‌های کشور دارا است، بنابراین وجود خاک حاصلخیز و رفع تهدید‌ها و معضلات خاک برای داشتن اقلیم مناسب برای کشت و کار می‌تواند زمینه توسعه و افزایش تولید را بیش از پیش فراهم سازد.

معاون مدیریت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: رفع فرسایش خاک، جلوگیری از رانش زمین، شناسایی منابع آلایندگی خاک و از بین بردن آلودگی‌های ناشی از آن و تولید محصولات سالم مهمترین موارد مطرح شده در این همایش تخصصی یک روزه بود.

علی اصغر آقا بیگی، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی را یکی از اقدامات در حال اجرا برای حفاظت از خاک در استان اعلام کرد و از همه پژوهشگران، موسسه‌های تحقیقاتی- پژوهشی، بخش خصوصی و کارآفرینان خواست تا با همکاری در زمینه خاک و رفع معضلات به اقتصاد جامعه به ویژه بخش کشاورزی و محیط زیست کمک کنند.

در ادامه این همایش تخصصی بهمن علیزاده معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان افزود: گیلان در تولید محصولات مهم کشاورزی از جمله تولید برگ سبز چای، فندق، بادام زمینی، پیله ابریشم، صید و صیادی، صنوبر کاری، گل گاوزبان، برنج، کیوی، آبزی پروری، تولید مرغ و جوجه کشی جز رتبه‌های اول تا سوم در کشور است.

وی گفت: رفع تهدید‌های خاک می‌تواند گام مهمی در صنعت کشاورزی استان ایجاد کند چراکه گیلان ظرفیت تولید بیش از پیش محصولات کشاورزی و غذایی را دارد.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان گیلان با اشاره به اینکه یک سانت خاک میلیون‌های سال طول می‌کشد تا تولید شود افزود: با توجه به اهمیت خاک باید بیش از پیش در زمینه شناسایی و رفع تهدید‌های خاک از جمله منابع آلاینده، فرسایش و رانش زمین تلاش شود.

بهمن علیزاده از تنظیم سند آمایش سرزمین در استان خبر داد و گفت: تدوین وتنظیم این سند راهبردی می‌تواند یک گام خیل مهم در صنعت کشاورزی باشد.

وی اجرای طرح تجهیز و یکپارچه سازی اراضی کشاورزی را یکی دیگر از اقدامات سازمان جهاد کشاورزی در حفظ و حاصلخیزی خاک عنوان کرد و افزود:۱۶۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری گیلان مستعد اجرای این طرح است و در حال حاضر ۸۵ هزار هکتار از این اراضی تجهیر و یکپارچه سازی شده است.

همچنین در هایش روز جهانی خاک، باقر رفعتی از کارشناسان و پژوهشگران سازمان جهاد کشاورزی گفت: باید به خاک علاوه بر اراضی تولید محصول به عنوان یک امر مهم یاد کرد، زیرا خاک نامرغوب می‌تواند با فرسایش مواجه شود و در هنگام سیل و بارندگی دچار رانش شود و حوادث جبران ناپذیری به وجود آورد.

باقر رفعتی به وضعیت آب و هوایی استان نیز اشاره کرد و افزود: مطالعه و اجرای طرح‌های مختلف تامین آب از قبیل: سد‌های کوتاه خاکی، آب بندان ها، زهکشی واستخر‌های بتنی ذخیره آب باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: مطالعه و اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در بیش از ۱۴ هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی، احداث ساختمان شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در ۳۰ هزار هکتار از جمله اقدامات انجام شده در زمینه حفظ و حراست از خاک با هدف رونق تولید و افزایش درآمد بهره برداران است.

 

انتهای پیام/م.ع

گرامیداشت روز جهانی خاک در رشت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.