به مناسبت روز جهانی داوطلب؛

داوطلبان هلال احمر، عاشقانی که بخشی از زندگیشان وقف مردم است


گروه‌های وسیعی از مردم جهان وقت خود را صرف فعالیت‌های داوطلبانه می‌کنند که انگیزه تمامی این افراد صرف نظر از نوع فعالیتشان، کمک به دیگران است.


داوطلبان هلال احمر، عاشقانی که بخشی از زندگیشان وقف مردم است به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، انگیزه اصلی شان کمک به دیگران است، بخش وسیعی از وقت و هزینه خود را صرف کارهای داوطلبانه می کنند و بسیاری از آن ها به دلیل رضایت و شوقی که دارند داوطلبانه کار می کنند؛ هنگامیکه از آن ها در مورد کارهای داوطلبانه می پرسی، می گویند این کار یک نوع عشق است که موجب می شود افراد نیازمند زیادی را درک کنیم و در این راه نه تنها به بسیاری از افراد کمک می شود بلکه مهارت های زیادی برای خود داوطلب دارد؛ همچنین در کار داوطلبی با مردم زیادی آشنا می شویم و حاضریم قسمتی از سهم زندگی خود را با آن ها شریک شویم.

5 دسامبرمصادف با 14 آذر را روز جهانی داوطلب نامیده اند، داوطلبانی که تا امروز زندگی خیلی ها را نجات داده اند و از تعداد زیادی حمایت کرده اند. روز جهانی داوطلب فرصتی است برای تمامی داوطلبان و سازمان‌های بهره‌مند از حضور این افراد تا در کنار یکدیگر تلاش‌ها و فعالیت‌های بشردوستانه خود را گرامی بدارند، ارزش‌های فعالیت داوطلبانه را با دیگران به اشتراک بگذارند و کار داوطلبانه را در میان افراد جامعه، سازمان‌های مردم‌نهاد، سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی ترویج کنند.

داوطلبان یاری رسان و فریاد رس مردم به هنگام وقوع بحران ها هستند که همیشه برای کمک پیش قدم و همراه مردم می شوند؛ فعالیت داوطلبانه در تمامی فرهنگ‌ها، زبان‌ها و ادیان وجود دارد. هنگامی که آن‌ها برای انجام کاری داوطلبانه اعلام آمادگی می‌کنند، در واقع به بهبود زندگی دیگران یاری می‌رسانند و در کنار این، بیش از هر انسان دیگری احساس تعلق به جوامع خود را خواهند داشت.

همچنین داوطلبان یکی از محرک های اصلی و ستون های جامعه هستند، علت اوليه فعاليتهای داوطلبانه، كسب امتيازات مادی نيست بلکه یک فعالیت داوطلبانه با میل و اراده و به صورت خود جوش صورت می گیرد، تمایل شخصی اصل بنیادی فعالیت داوطلبانه است و این خود تفاوت کار داوطلبانه با سایر کارهاست.

انجام کارهای داوطلبانه در هر سازمان و نهادی برای آینده هر جامعه ای مفید است، هیچ فردی به تنهایی نمی تواند مشکلات این دنیا را حل کند اما اگر هر فردی با کمک دیگران با یک دیگر همکاری کند اهداف خیلی بهتر پیش خواهند رفت و آن جامعه مسیر موفقیت را هموارتر طی خواهد کرد.

در حال حاضر در سازمان جمعیت هلال احمر  و سایر سازمان ها در سراسر کشور داوطلبان زیادی حضور دارند که داوطلبانه فعالیت و به افراد خدمت می کنند  و می توان گفت همه جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر و نهاد های مشابه ، برای هدایت و رهبری فعالیت های خود ، به داوطلبان وابسته اند.

محمد نصیری رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره روز جهانی داوطلب اظهار کرد: جمعیت هلال احمر از سال ۱۹۰۱ تاسیس شده و یکی از قدیمی‌ترین  سازمان های مردم نهاد، عمومی و غیر دولتی کشور است که  در چارچوب فعالیت های داوطلبانه خدمت می کند.

وی افزود: سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر  همواره تلاش می‌کند در کنار سایر تشکل‌های غیردولتی خدماتی را در راستای اهداف جمعیت هلال احمر، حفظ صلح، برقراری سلامت، احترام متقابل در رفتارهای ما با مردم و غیره ارائه کند.

نصیری با اشاره به بیش از دو میلیون داوطلب در جمعیت هلال احمر گفت: حضور در فعالیت اجتماعی، فعالیت در مناطق کم برخوردار و مناطق محروم از جمله اقداماتی است که در سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر صورت می گیرد.

رئیس سازمان داوطلبان عنوان کرد: جمعیت هلال احمر ضمن جذب سازماندهی و بهره برداری از خدمات داوطلبان در راستای رسیدن به اهداف، همواره از داوطلبان و مردم و بخش های توانمند دعوت می‌کند تا در گروه های داوطلبی ثبت نام کنند تا سازماندهی و آموزش های مرتبط با موضوع و محیط شان را فرا بگیرند و بتوانند خدمات داوطلبانه را ارائه دهند.


بیشتر بخوانید: فعالیت بیش از دو میلیون داوطلب در سازمان جمعیت هلال احمر 


وی افزود: اجرای فعالیت های  داوطلبان اینگونه است که بخشی از داوطلبان ما که دارای تفکرات و برنامه‌هایی هستند و در حوزه‌های فکری فعالیت می‌کنند، در تلاشند تا ضمن حضور مناطق کم‌برخوردار هر شهرستان لیست نیاز آسیب های آن منطقه را شناسایی کنند تا در اولین فرصت با تامین منابع از محل خود داوطلبان برای کاهش آسیب در منطقه اقدام کنند.

نصیری تصریح کرد:  نزدیک به ۷۰۰ NGO در تعامل با جمعیت هلال احمر در سراسر کشور فعالیت های داوطلبانه انجام می‌دهند؛ افرادی که به اهداف بشردوستانه جمعیت هلال احمر علاقه‌مند هستند، می توانند به مراکز جمعیت هلال احمر مراجعه کنند.

وی در خصوص برنامه های پیش روی سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر اظهار کرد:  سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر، حلقه اتصال بین نیاز نیازمند و توان توانمند است  و امیدواریم در طی برنامه پنج ساله که اکنون در دومین سال آن هستیم بتوانیم به اهداف پیش بینی شده برسیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: هلال احمر ، امداد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار