رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس؛

صادرات ۲۲۱ هزار تن کالا غیرنفتی از فارس

در هشت ماهه نخست امسال، ۲۲۱ هزار تن کالا غیرنفتی از استان فارس صادر شد.

صادرات ۲۲۱ هزار تن کالا غیرنفتی از فارسبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ علی همتی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: در ۸ ماهه نخست امسال حجم صادرات غیرنفتی استان فارس بیش از ۲۲۱ هزار تن به ارزش ۱۵۸ میلیون دلار بوده است.

وی افزود: این صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ۵۸ درصد و از نظر ارزشی ۱۸ درصد رشد داشته است.

همتی ادامه داد: موقعیت جغرافیایی استان فارس و فراوانی تولید در زمینه‌های کشاورزی، دامداری، پتروشیمی، فرش و صنایع دستی، ذخائر غنی سنگ و مواد معدنی، صنایع سبک و سنگین نیمه پیشرفته و تمام پیشرفته، صنایع الکترونیک، منابع عظیم گاز سبب شده تا از دیرباز تجارت در این منطقه رشد داشته و سهم قابل توجهی در عرصه اقتصاد داشته باشد.

وی اظهار داشت: قابلیت افزایش صادرات استان فارس براساس سند چشم انداز توسعه تجارت خارجی معادل ۹.۸ میلیارد دلار برای سال ۱۴۰۴ شمسی برابر با سال ۲۰۲۵ میلادی در نظر گرفته شده است و برای دستیابی به این هدف، ایجاد و توسعه زیرساخت نظیر پایانه‌های صادراتی، امکانات و ظرفیت نگهداری کالا و کارگو سنتر حمل هوایی کالا و دیگر زیرساخت‌ها ضرورت دارد.

همتی بیان کرد: صادرات غیر نفتی سبب افزایش کمیت و کیفیت تولیدات داخلی و به تبع آن افزایش اشتغال و درآمد سرانه می‌شود، با توجه به توانمندی‌های گسترده و امکانات بالقوه و بالفعل اقتصادی موجود در استان، فارس می‌تواند زمینه کاهش اتکاء به صادرات نفتی و کمک به توسعه صادرات غیر نفتی کشور نقشی در خور توجه ایفا کند.

وی تصری کرد: توسعه صادرات مستلزم فعالیت‌های دست اندرکاران اقتصادی کشور و استان فارس اعم از سیاستگذاران سیاست‌های پولی، اعتباری، ارزی و تولیدی، تجاری، زیر ساختی و خدماتی و فعالیت بخش‌های دولتی و خصوصی است.

رئیس سازمان صمت استان فارس گفت: با توجه به سند راهبرد توسعه صادرات استان فارس و همچنین ابلاغ سند ملی صادرات توسط هیئت دولت و تقسیم کار ملی مطابق روند گذشته و سند برنامه پنجساله ششم رشد صادرات برای استان فارس ۱۹ درصد لحاظ شده، اما در اجرای فرامین مقام معظم رهبری در سال حمایت از تولید کالای ایرانی اهداف صادرات استان با رشد ۵۴ درصد برنامه ریزی شده است.

همتی گفت: این هدف گذاری یک جهش قابل توجه در صادرات غیرنفتی فارس است و براساس آن سهم بخش صنعت و معدن از ۴۰ درصد وضع موجود به ۶۳ درصد ارتقا خواهد یافت.

رئیس سازمان صنعت استان فارس اظهار داشت: وجود حدود ۱۶۰ هزار واحد صنفی و ۳۵۰۰ بازرگان فعال و حجم صادرات سالانه ۱۵۰۰ میلیون دلار کالای غیر نفتی، گویای تاثیرگذاری این بخش مهم از فعالیت‌های اقتصادی در استان فارس است و مسلماً واردات متقابل کالا و فن‌آوری و سرمایه گذاری خارجی نقش مهمی در پیشبرد توسعه اقتصادی استان خواهد داشت.
انتهای پیام/م

رشد ۱۸ درصدی صادرات غیرنفتی فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.