قناد باشی: سران اروپا منافع آمریکا را در نظر می گیرند

کارشناس مسائل بین الملل گفت: سران اروپا منافع آمریکا را در نظر می گیرند نه اتحادیه اروپا را.

قنادباشیبه گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، قرار است جلسه‌ای در سازمان ملل متحد با حضور کشور‌های ۱+۴ با محوریت فعالیت‌های موشکی ایران تشکیل شود؛ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به این موضوع اظهار کرد دلیلی برای نگرانی وجود ندارد، زیرا در برجام حرفی از فعالیت‌های موشکی زده نشده و تنها موضوع هسته‌ای مطرح بوده است. از طرفی اروپا قرار بود ساز و کار مالی جداگانه از سوئیفت راه اندازی کند، اما هر روز آن را به تعویق انداخته و حالا هم بحث موشکی را پیش کشیده!

جعفر قناد باشی کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اینکه چرا در چنین شرایطی که باید دغدغه اتحادیه اروپا راه اندازی ساز و کار مالی باشد قصد دارند، برنامه موشکی ایران را در جلسه غیر علنی شوراء امنیت مطرح کنند، گفت: طرف‌های اروپایی گروه 4+1 منفعل بوده و از توانمندی‌های خود استفاده نکرده و منافع ملی خود را به نوعی قربانی این انفعال و اقدام نادرست خود می‌کنند.

وی افزود: البته وقتی در رابطه با مطرح شدن موضوع برنامه موشکی ایران در جلسه غیر علنی شوراء امنیت از گروه 1+4 صحبت می‌کنیم، منظورمان انگلستان، فرانسه و آلمان است، زیرا روسیه و چین که دو عضو دیگر این گروه هستند در این موضوع کشورهای اتحادیه اروپا را همراهی نکرده‌اند.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: علاوه بر این طرح برنامه موشکی ایران در شورای امنیت ارتباط مستقیم با کسانی دارد که در کشورهای یاد شده، قدرت را در دست دارند؛ در واقع در برابر سیاست‌های آمریکایی موضعی که متناسب با منافع کشورهای اروپایی باشد را اتحاذ نمی‌کنند. اگر قدرتمندان فعلی اروپا اعتماد به نفس لازم را داشتند یا اگر مانند بعضی از سران قبلی اروپا به استقلال کشورهای خود فکر می‌کردند، هرگز چنین مواضعی را اتحاذ نمی‌کردند.

قنادباشی در رابطه با سیاست منفعلانه سران کشورهای اروپایی اظهار کرد: قدرتمندان اتحادیه اروپا به دلیل ترسی که از سران صهیونیستی دارند، سیاست منفعلانه‌ای هم در پیش گرفته‌اند؛ به این دلیل که فکر می‌کنند همسو نبودن آنها با محافل صهیونیستی امکان دارد باعث شود که موقعیتشان در عرصه افکار عمومی و رسانه‌هایی که تاثیر صهیونیست است به خطر بیفتد، زیرا موضع آنها نسبت به‌برنامه موشکی ایران، موضع تلآویو و واشنگتن است و اروپایی‌ها هیچ منفعتی از این موضوع نمی‌برند.

وی ادامه داد: کشورهای هم مرز ایران مانند هند و پاکستان دارای موشک‌های قاره پیما هستند و اگر واقعا اروپاییان به دنبال این باشند که موضوع موشکی را به عنوان منافع در دستور کار خود قرار دهند، باید در درجه اول به فکر موشک‌های رقبای خود مانند چین و روسیه باشند.

کارشناس مسائل بین الملل در ادامه عنوان کرد: منشاء تصمیم سران اتحادیه اروپا برای به بحث گذاشتن مسئله موشکی ایران تلآویو و واشنگتن است؛ سفرهای پیوسته نتانیاهو به لندن و پاریس، مذاکراتی که آمریکایی‌ها در انگلیس و فرانسه دارند سبب طرح این درخواست شده و اروپا را به سمت ضرر و زیان بیشتر سوق می‌دهد؛ در حال حاضر اروپا به دلیل نداشتن روابط اقتصادی با ایران ضرر زیادی را در عرصه‌های اتوموبیل سازی، صادرات به ایران و حتی در عرصه نفت متحمل شده است.

وی افزود: در حال حاضر مردم اروپا در عرصه سیاست به شخصیت‌هایی دارای اعتماد به نفس احتیاج دارند که منافع ملی کشورشان را مورد توجه قرار داده و از توانمندی‌های خود غافل نشوند؛ البته بخش دیگری از اقدامات رهبران اروپایی به فقدان آگاهی و ناتوانی و ضعف آمریکا همچنین محافل صهیونیستی بر می‌گردد؛ اروپایی ها تصور درستی از ایالات متحده و رژیم صهیونیستی ندارند و اگر می‌دانستند که این رژیم جعلی تا چه اندازه در به راه انداختن موج مخالف علیه آنها ناتوان است، اینگونه نمی‌ترسیدند.

قنادباشی با بیان اینکه اروپایی ها قصد خروج از برجام را ندارند، خاطرنشان کرد: آنها در حرف می‌خواهند عضو برجام باشند، اما در عمل آن را اجرا نکنند. آن چیزی که محتمل است، البته از سوی دیگر کارشناسان اروپایی اخطار خروج تهران از برنامه جامع اقدام مشترک را داده‌اند که این موضوع قطعا به ضرر غرب تمام خواهد شد.

کارشناس مسائل بین الملل در ادامه عنوان کرد: اروپاییان خواستار خروج از برجام نیستند، اما در عمل همانند آمریکا اقدام کرده و در بحث خرید نفت تحریم علیه ایران را اجرا کرده و در زمینه بانکی و خرید کالاهای ایرانی هم مانند ایالات متحده پیش می روند، ولی در گفتار حاضر به خروج از برجام نبوده و نگران این هستند که ایران از برجام خارج شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حق گو
۱۳:۲۳ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
ما هم قرارداد پاریس امضا کردیم .
Iran (Islamic Republic of)
ملکوت
۰۸:۲۹ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
پس زود باشید از برجام خارج شوید و به اروپا ثابت کنید که میتوانیم .
Iran (Islamic Republic of)
حق گو
۱۳:۲۵ ۱۷ آذر ۱۳۹۷
ما حتی قرارداد پاریس را امضا کردیم. چی از برجام خارج بشیم . ما متعدیم وقتی اونها تعهد ندارند.
آخرین اخبار