فعالیت کشتی امدادرسان آکواریوس تحت فشار دولتهای مهاجرستیز اروپا متوقف شد

سازمان پزشکان بدون مرز اعلام کرد به علت فشارها و کارشکنی‌های دولتهای اروپایی چاره‌ای جز توقف عملیات کشتی امدادرسان آکواریوس در آبهای مدیترانه وجود ندارد.

فعالیت کشتی امدادرسان آکواریوس تحت فشار دولتهای مهاجرستیز اروپا متوقف شدبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، کشتی امدادونجات آکواریوس تحت فشار دولتهای اروپایی مجبور به توقف عملیاتهای امدادی خود در آبهای مدیترانه شد.

وب‍‌سایت «پزشکان بدون مرز» با اعلام این خبر در گزارشی انتقادی نوشت: «در حالی که مهاجران و پناهجویان همچنان جان خود را در آبهای مدیترانه از دست می‌دهند، پزشکان بدون مرز و سازمان حقوق‌بشری «sos» مجبور به توقف عملیات امدادونجات کشتی آکواریوس شدند».

این گزارش با اشاره به اینکه آکواریوس طی دو ماه گذشته نتوانست به وظیفه امدادرسانی و بشردوستانه خود عمل کند و در بندر پهلو گرفت، تأکید کرد: «این وضعیت نتیجه کارزار مداوم و همه‌جانبه‌ دولت ایتالیا و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا برای بدنام‌کردن، مجازات و سنگ‌اندازی در برابر سازمانهای امدادی است که به افراد آسیب‌پذیر کمک می‌کنند».

سازمان پزشکان بدون مرز در چرایی توقف امدادرسانی کشتی آکواریوس می‌افزاید: «این کارزار تهاجمی دولت ایتالیا و کشورهای اروپایی همراه با سیاستهای ضدمهاجرتی اتحادیه اروپا هیچ انتخابی جز توقف عملیات امدادرسانی آکواریوس برای پزشکان بدون مرز باقی نمی‌گذارد چرا که هیچ راه‌حل فوری برای توقف این حملات وجود ندارد».

ماه گذشته دولت دست‌راستی و مهاجرستیز ایتالیا کشتی آکواریوس را به نشت مواد سمی در دریا متهم کرد و دستور توقیف عملیات امدادرسانی آن را صادر کرد.

«نیلکی مَندرز» دبیرکل پزشکان بدون مرز با غم‌انگیز خواندن توقف عملیات کشتی آکواریوس گفته است: اروپا نه‌ تنها در فعال‌ کردن ظرفیت امدادونجات خود ناکام بوده بلکه فعالانه مانع تلاشهای دیگران برای نجات جان انسانها شده است».

بنا به گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت از سال 2013 تاکنون نزدیک به 15 هزار مهاجر و پناهجو در تلاش برای ورود به کشورهای اروپایی، در آبهای مدیترانه جان باخته‌اند. از فوریه 2016 تاکنون کشتی امدادرسان آکواریوس زندگی نزدیک به 30 هزار نفر را در آبهای بین‌المللی بین لیبی، ایتالیا و مالت نجات داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار