شیوه‌ای منحصربه فرد برای شناسایی کم خونی/ نرم افزاری که شما را از درد خون‌گیری نجات می‌دهد

اگر از انجام آزمایش خون می‌ترسید با استفاده از نرم افزاری ساده به آسانی می‌توانید ابتلا به یکی از شایع‌ترین بیماری‌های جهان را شناسایی کنید.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌ گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، بیماری کم خونی یکی از بیماری‌های شایع در جهان است که میلیون‌ها نفر به آن مبتلا هستند. ازجمله گروه‌های درمعرض خطر کم خونی افراد ساکن درمناطق توسعه نیافته و فقیر جهان، زنان در سنین باروری، کودکان و افراد سالمندهستند.

آمار‌ها نشان می‌دهند هرساله سه میلیون آمریکایی به کم خونی مبتلا می‌شوند.

عوارض کم خونی در بدن

کم خونی زمانی روی می‌دهد که به دلیل فقر خوراک مصرفی، از دست دادن خون، قاعدگی دربانوان، انجام عمل جراحی تهاجمی، سرطان خون و برخی موارد دیگر سطح هموگلوبین خون پایین بیاید؛ در اثر افت سطح هوگلوبین، میزان کافی خون و اکسیژن به سلول‌های بدن نمی‌رسد و فرد دچار مشکل‌هایی، چون ضعف، خستگی، افت توان تمرکز و حافظه، پرخاشگری، ریزش مو، شکنندگی ناخن ها، ابتلا به، بیماری‌های قلبی عروقی، آلزایمر و مواردی از این دست می‌شود.

افراد مبتلا به کم خونی باید به طور منظم به انجام آزمایش‌های دوره‌ای برای بررسی سطح آهن خون خود بپردازند و با صلاحدید پزشک از دارو‌های مکمل استفاده کنند، تنظیم رژیم خوراکی نیز سهم قابل توجهی در درمان کم خونی دارد.


دانشمندان دانشگاه اموری (Emory University) به تازگی برای شناسایی وجود کم خونی در افراد بدون نیاز به آزمایش خون، روشی جدید ابداع کرده‌اند که برپایه نرم افزار بر روی تلفن همراه است.

این برنامه کاربردی تصاویری رنگی و اسکن شده از ناخن‌های فرد تهیه می‌کند و بنا بر رنگ ناخن میزان گلبول‌های قرمز خون بدن فرد را اندازه‌گیری می‌کند.

کم خونی علامت‌های مختلفی دربدن انسان به وجود می‌آورد که از آن جمله دگرگون شدن رنگ ناخن‌ها و ایجاد شکنندگی در آن‌ها را می‌توان نام برد.


رنگ زیر ناخن‌ها سنجشی فوق العاده برای بررسی وجود کم خونی است. زیر صدف ناخن ها، پوست یا ملانین وجود ندارد و بافت همرنگ رنگ‌های خونی وجود دارد درنتیجه شاخصی مفید برای بررسی کم خونی است.

دانشمندان نرم افزار شناسایی کم خونی را برروی ۳۳۷ نفر آزمایش و کارآزمایی آن را تایید کرده‌اند؛ محققان سازنده این نرم افزار اعلام کرده‌اند در مراحل بعدی به توسعه دقت عملکرد تشخیصی نرم افزار خود می‌پردازند.


سازندگان نرم افزار اعلام کرده‌اند افراد مبتلا به کم خونی تنها با استفاده از نرم افزار نمی‌توانند بیماری را در خود شناسایی و خودسرانه به مصرف دارو بپردازند، بلکه باید با انجام آزمایش‌های دقیق‌تر میزان کم خونی شناسایی و دارو‌های مورد نیاز از سوی متخصص تجویز شود.

کارشناسان سازنده نرم افزار استفاده از آن را برای زنان باردار یا بانوانی که در سنین قاعدگی قرار دارن، مفید ارزیابی کرده‌اند.
منبع:Dailymail
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.