رئیس صندوق توسعه ملی:

سرمایه در گردش واحد های تولیدی ۲ برابر می شود/ ایجاد کانال مالی با حمایت از صندوق توسعه ملی

شهید زاده گفت: اخیرا مصوب کرده ایم تا سرمایه در گردش واحد های تولیدی ۲ برابر شود.

سرمایه در گردش واحد های تولیدی ۲ برابر می شود به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی شهید زاده رئیس صندوق توسعه ملی در نشست هیئت نمایندگان استان تهران درباره تفاوت صندوق توسعه ملی با حساب ذخیره ارزی، اظهار کرد: تصور برخی این است که صندوق توسعه ملی ادامه حساب ذخیره ارزی است اما صندوق توسعه ملی ابتکار رهبری جهت توسعه اقتصادی بخش خصوصی است همچنین رئیس جمهور حل مشکلات را به بخش خصوصی واگذار کرده است به همین سبب بایستی  با صندوق توسعه ملی به ادبیات مشترک دست یابیم.

وی ادامه داد: موارد ذکر شده در اساسنامه شامل حمایت از تولید داخلی، حمایت از پروژه های نوآورانه و حمایت از تولید ملی در خارج از کشور در راستای توسعه صادرات غیرنفتی است.

شهید زاده با اشاره به تحریم ظالمانه حاکم بر کشور بیان کرد: باید یک کانال مالی با حمایت از صندوق توسعه ملی ایجاد کنیم.

رئیس صندوق توسعه ملی تصریح کرد: منابع صندوق توسعه ملی ۳۲ درصد از درآمدهای نفتی است و لازمه افزایش آن منابع موجود در خارج کشور است.

وی به راهبرد های ابلاغ شده از سمت رهبری اشاره کرد و افزود: رهبری به ایجاد سرمایه های زاینده تاکید کردند و این امر با تسهیلات به بخش خصوصی محقق خواهد شد.

شهیدزاده با تاکید بر سرمایه در گردش کارخانجات گفت: اخیرا مصوب کرده ایم تا سرمایه در گردش واحد های تولیدی ۲ برابر شود؛ به عبارت دیگر از منابع صندوق، ۲۰ میلیارد استفاده شود و یک سال مفید در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد تا دغدغه آنها را برطرف کند.

رئیس صندوق توسعه ملی گفت: رئیس جمهور بیان کرده است که ما خواهان راه اندازی بنگاه های اقتصادی بوده و به دنبال سود نیستیم.

وی، نرخ بخش کشاورزی را ۱۴ درصد و مناطق محروم آن را ۱۱ درصد بیان کرد و ادامه داد: صنایع تبدیلی زنجیره تولید بخش کشاورزی است و از سمت وزارت جهاد کشاورزی نیز حمایت می شود و نرخ مربوط به آن ۱۶ درصد است همچنین سهم گردشگری ۱۴ درصد، سهم بخش صنعت و معدن ۱۶ درصد و پروژه های دانش بنیان ۴درصد است.

شهید زاده به شرایط تسهیلات سرمایه گذاری ثابت اشاره کرد و گفت: باز پرداخت تسهیلات سرمایه گذاری ثابت می تواند ۹ سال باشد و این امر برای ایثار گران ۱۱سال به طول می انجامد.

رئیس صندوق توسعه ملی تصریح کرد: برای توسعه نیروگاه ها و آب شیرین کن ها اقساطی در نظر گرفته شده و اگر این نیروگاه ها نتوانند از ارز نیمایی استفاده کنند غیر اقتصادی خواهند شد و برای حل این موضوع با وزیر نیرو جلساتی داشته ایم.

سهم یک درصدی صندوق توسعه ملی از نرخ تسهیلات

رئیس صندوق توسعه ملی در جمع خبرنگاران  گفت: 2 درصد از  3 ونیم درصد سهم کارمزد بانک هاست و یک درصد از این نرخ ها سهم صندوق توسعه ملی است.

 شهید زاده ادامه داد: نرخ تسهیلات ارزی برای نفت و پتروشیمی ۶ درصد و برای سایر بخش ها ۳ونیم درصد است.

وی افزود: تک نرخی کردن تسهیلات به عهده هیئت امناست.همچنین به دلیل توسعه در بخش خصوصی و افزایش رغبت بخش خصوصی نرخ های سابق 2 درصد کاهش یافته است.

رئیس صندوق توسعه ملی ادامه داد: نظر رئیس جمهور برمبنای راهبرد رهبری این است که این منابع در اختیار بخش خصوصی جهت توسعه اقتصادی و صادرات قرار گیرد تا ما بتوانیم در جامعه جهانی جایگاه پیدا کنیم.

وی یکی از مشکلات بخش خصوصی را تحریم های ظالمانه بیان کرد و گفت: برای وارد کردن تجهیزات و همچنین انتقال ارز شاهد مشکلاتی هستیم که مربوط به تحریم هاست.

شهید زاده درباره پرژوه های ارائه شده تشریح کرد: زمانی که یک پروژه ارائه می شود باید سرمایه در گردش آن مشخص شود و برای این کار لازم است  پیشنهاداتی به بانک عامل ارائه  شود و بعد از انجام مراحل بانکی ، ظرف یک هفته می تواند از سمت ما مصوبه دریافت کند.

رئیس صندوق توسعه ملی با اشاره به همکاری ۱۹ بانک خصوصی و دولتی با صندوق توسعه ملی اظهار کرد: سایر بانک ها نیز تقاضای عاملیت کرده اند.

وی درباره صادرات محصولات صنعتی و کشاورزی گفت: اگر ما مرکز مالی خارجی داشته باشیم شرایط‌ صادرات تسهیل می شود.

شهید زاده گفت : پروژه طبق اساسنامه باید اقتصادی باشد به انضمام اینکه کالا درصوریتکه ارزی باشد باید صادرات محور باشد.

رئیس صندوق توسعه ملی در پایان تصریح کرد: در ۷ تا ۸ماه گذشته بیش از ۵ هزار میلیارد تومان به بانک های عامل تخصیص داده ایم که ۵۰ درصد آن سرمایه در گردش است.
انتهای پیام/

برای توسعه نیروگاه ها و آب شیرین کن ها اقساطی در نظر گرفته شده است

برچسب ها: صنعت ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار