مدیرکل فرآورده‌های مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی کشور:

مردم باید به معنای واقعی سیر باشند

مدیرکل فرآورده‌های مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی کشور گفت: باید برای غنی سازی و سیر کردن سلول‌های افراد جامعه تلاش کرد و مردم به معنای واقعی سیر باشند.

مردم باید به معنای واقعی سیر باشندبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، وحید مفید مدیرکل فرآورده‌های مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی کشور در همایش گرامیداشت روز جهانی غذا در شیراز با اشاره به اینکه تنها غذا و سیری کفایت نمی‌کند، اظهار کرد: سلامت غذا از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی ادامه داد: اگر بگوییم در جامعه گرسنه‌ای نباشد یعنی آحاد جامعه به غذای سالم و کافی دسترسی داشته باشند و اینکه شکم مردم سیر شود کفایت نمی‌کند.

وحید مفید در خصوص سلامت غذا، بیان کرد: بر اساس آخرین اعلام سازمان بهداشت جهانی به ازای هر ۱۰ نفر یک نفر به بیماری‌های ناشی از غذا مبتلا می‌شود یعنی ۱۰ درصد مردم در دنیا به طور متوسط بیماری‌های ناشی از غذا را تجربه می‌کنند.

مدیرکل فرآورده‌های مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی کشور تصریح کرد: از این مقدار سالانه ۶۰۰ میلیون نفر سالانه به بیماری ناشی از غذا مبتلا می‌شوند و از این تعداد ۵۷۰ هزار نفر آن‌ها فوت می‌کنند و این تعداد حدود ۱۲۵ هزار نفر آن‌ها کودکان زیر ۵ سال هستند.

وی ادامه داد: سیری شکمی فقط کافی نیست و غذا باید کیفیت نیز داشته باشد.

وحید مفید اضافه کرد: در کشور درصد زیادی چاقی وجود دارد و از طرفی بالای ۳۰ درصد کم خونی وجود دارد، بیش از ۷۰ درصد ویتامین D. و درصد بالایی از خانم‌ها فقر آهن دارند، که همه این موارد جزو گرسنه‌ها محسوب می‌شوند.

مدیرکل فرآورده‌های مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی کشور با اشاره به اینکه چاقی یکی از مشکلات جامعه است، گفت: باید برای غنی سازی و سیر کردن سلول‌های افراد جامعه تلاش کرد تا مردم به معنای واقعی سیر باشند.

وی با اشاره به سلامت و ایمنی غذا، گفت: در مقوله غذا در کشور ما ارگان‌های مختلفی درگیر هستند و در دنیا به این نتیجه رسیدند که اگر بخواهیم غذای سالم به مردم دهیم باید از مزرعه تا سفره را داشته باشیم و به سمتی رفته اند که چگونه می‌توانیم زنجیره غذای سالم را مدیریت کنیم.

وحید مفید تصریح کرد: از زمانی که زمین برای کشاورزی، آبیاری زمین، کشت نوع بذر، شرایط کاشت، داشت و براشت، حمل و نقل، فرآوری تا زمانی که به دست مصرف کننده برسد به مدیریت زنجیره‌ای تولید غذا زمانی که در بسیاری از کشور‌ها همین سیستمی که اکنون ما داریم، برقرار بود و ما از آن‌ها الگوبرداری کردیم، ولی امروز آن‌ها به مدیریت زنجیره غذا رسیده اند از مزرعه تا سفره تحت یک سیستم مدیریت شده هماهنگ، و اگر این اتفاق رخ دهد مزیت آن در درجه اول به مردم می‌رسد که به غذای سالم دسترسی داشته باشند چرا که می‌دانیم غذا از کجا و با چه شرایطی تولید شده، و به کجا رسیده و چه موانعی را طی کرده تا به دست مصرف کننده رسیده و مصرف کننده از آن غذا استفاده می‌کند.

مدیرکل فرآورده‌های مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی کشور اضافه کرد: در همین چارچوب و بخاطر موانع و مشکلات، اگر بخواهیم در این زمینه کاری کنیم باید همسو با نظام‌های جهانی باشد.
وی با اشاره به اینکه بدنبال این موضوع به سمت نوشتن سند ملی ایمنی غذا رفتیم، ادامه داد: دو اقدام در این زمینه باید صورت بگیرد یکی تدوین ساز و کار لازم برای متمرکز کردن نظارت‌ها در بخش غذا و دیگری تدوین و تصویب قوانین برای اجرایی شدن ساز و کار پیشنهادی است که اکنون به جریان افتاده است.

وحید مفید اظهار امیدواری کرد: با پیگیری‌های انجام شده و با حمایت‌هایی که خواهیم داشت بتوانیم این ساختار و ایجاد آن را پیگیری کنیم و مشکلاتی که در صنعت غذا داریم حل شود.

مدیرکل فرآورده‌های مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی کشور با بیان اینکه بحث اصلی در بخش غذا و ایمنی و امنیت آن، افزود: هر اقدامی نیاز به همکاری دولت و حاکمیت، صنعت، محققان و دانشگاهیان و همراه کردن مردم دارد.

وحید مفید ادامه داد: باید با فرهنگ سازی، مردم را آگاه کرد.

انتهای پیام/ز

صحبت های مدیرکل فرآورده‌های مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی کشور  در شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار