"روش تهیه نقل ارومیه" در فهرست آثار معنوی کشور ثبت می‌شود

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: پرونده ثبت "روش تهیه نُقل ارومیه" به دفتر ثبت، حفظ و احیای میراث معنوی کشور ارسال شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،حسن سپهرفر معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی اظهار داشت: در جدیدترین اقدامات برای مستند نگاری و ثبت میراث معنوی استان، دو پرونده با عناوین "روش تهیه نُقل ارومیه" و "فنون ساخت ساز آشیقی" به دفتر ثبت، حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان مرکزی ارسال شده و در انتظار برگزاری جلسه داوری و بررسی جهت دریافت شماره ثبتی است.

وی افزود: از طرف دیگر، هم اکنون کار مستند نگاری سه پرونده دیگر با عناوین "بازی سنتی بِش داش"، "آوای بیت خوانی" و "دوچرخه سواری در شهر میاندوآب" در دست اقدام است که به زودی با اتمام مطالعات و جمع آوری داده‌ها، این پرونده‌ها نیز جهت بررسی و تثبت در فهرست آثار معنوی، به سازمان متبوع ارسال خواهد شد.

سپهرفر تصریح کرد: در انتخاب طرح تحقیق و مطالعاتی برای ثبت در فهرست میراث معنوی، معیار‌هایی همچون شاخص بودن، اهمیت و تاثیرگذاری آن در فرهنگ بومی، در معرض خطر بودن و سایر مولفه‌ها در نظر گرفته می‌شود.

معاون میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی با اشاره به ثبت ۲٨ اثر این استان در فهرست میراث ناملموس ملی یادآور شد: سیاست ثبت آثار میراث فرهنگی اعم از مادی و معنوی با این هدف است که علاوه بر حفظ و جمع آوری فنون، دانش و آیین‌ها و رفتار‌ها، توجه عمومی را در جهت حفظ و صیانت از آن برانگیزیم، لذا هر ساله تعدادی از آثار استان جهت ثبت در فهرست ملی به کمیته ثبت آثار پیشنهاد می‌شود که امیدواریم این پنج اثر نیز به زودی مشمول دریافت شماره ثبتی شوند.

میراث فرهنگی و معنوی یا میراث فرهنگی ناملموس، جنبه‌های غیر فیزیکی یک فرهنگ تلقی می‌شود و اغلب آداب و رسوم جامعه در یک دورهٔ زمانی را دربر می‌گیرد یا راه و روش رفتار در جامعه که معمولاً قوانین رسمی عمومی برای کارکرد در یک فضای فرهنگی خاص هستند.

این موارد شامل ارزش‌های اجتماعی، هنر‌های نمایشی، هنر‌های دستی و سنتی، سنت‌ها، آداب و رسوم و روش‌ها، باور‌های زیبایی شناسانه و معنوی، بیان هنری، زبان و دیگر جنبه‌های کارکرد‌های انسانی است.

 

انتهای پیام/

 

نقل ارومیه ثبت ملی می شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.