غولی که از بطری بیرون آمد!

توجه رسانه‌های جهان در اجلاس اخیر گروه بیست بیش از هرچیزی معطوف رفتار‌های دونالد ترامپ و دوم محمدبن‌سلمان ولیعهد جوان سعودی که ماجرای قتل جمال خاشقجی بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  در اجلاس اخیر گروه بیست که در بوئنوس‌آیرس پایتخت آرژانتین برگزار شد، توجه رسانه‌های جهان بیش از هرچیز معطوف به دو مقوله بود: نخست رفتارهای دونالد ترامپ و دوم محمدبن‌سلمان ولیعهد جوان سعودی که ماجرای قتل جمال خاشقجی همچون شبحی بالای سرش می‌چرخید. این اشتیاق تا بدانجا بود که عکس یادگاری سران کشورهای عضو گروه ٢٠ با تمرکز بر قرارگیری بن‌سلمان در گوشه کادر و دورترین نقطه به مرکز عکس، به موضوع نخست تحلیل‌ها در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تبدیل شد.

غولی که از بطری بیرون آمد!

اما درست وقتی همه درگیر این بودند که جدیدترین توییت دونالد ترامپ چه می‌تواند باشد و امانوئل مکرون در گفت‌و‌گوی خود با بن‌سلمان چه نکته‌ای را به او گوشزد کرده است، رئیس‌جمهوری یکی از کشورها در ردیف نخست عکس یادگاری سران در فاصله‌ای نه‌چندان دور از دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین ایستاد، رو به دوربین‌ها خندید، در جلسات با رئیس‌جمهوری آمریکا بر سر تعرفه‌های تجاری چانه زد و بعد از پایان اجلاس نیز بی‌سروصدا به کشورش برگشت. چه کسی؟ شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین.


بشیتربخوانید :چین از دیدار با نماینده تجاری آمریکا استقبال می‌کند


چین و رشد اقتصادی سه برابر آمریکا

صحبت از چین است. کشوری که تا ٢٥‌سال پیش چیزی کمتر از ٢‌درصد اقتصاد جهان را در اختیار داشت و این رقم امسال به ١٥‌درصد رسیده است. دومین اقتصاد بزرگ جهان در کمتر از ربع قرن غول‌هایی چون ژاپن، آلمان، فرانسه، انگلستان را پشت سر گذاشت و اکنون برای رسیدن به رتبه نخست تنها یک مانع یعنی ایالات متحده را پیش‌روی خود می‌بیند. در همین لحظه که شما به مرور این سطور مشغولید، رشد اقتصادی چین با رقمی سه برابر رشد اقتصادی ایالات متحده آمریکا سیر صعودی خود را ادامه می‌دهد و عجیب آن‌که چهار یا حتی پنج برابر شدن این رشد از دید کارشناسان امری غیرقابل دسترس نیست. اگر اعداد و ارقام فوق غیرقابل باور به نظر می‌رسند، تنها به این نکته کافی است توجه داشته باشید که از ٢٠ شرکت برتر حوزه فناوری و غول‌های حوزه آی‌تی در دنیا ٩ شرکت چینی و ١١ شرکت باقی‌مانده آمریکایی هستند و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.

چشم طمع پکن به سهم دیگران در بازار

اگر عرصه اقتصاد جهانی را بازاری ٨٠ تریلیون دلاری در نظر بگیریم، ایالات متحده آمریکا با سهمی نزدیک به ٢٠ تریلیون دلار، نزدیک به یک‌چهارم این بازار را در اختیار خود دارد. بعد از آمریکا، این چین است که با ١٢ تریلیون دلار، یک‌ششم بازار را از آن خود کرده و البته که با اشتهایی سیری‌ناپذیر دست‌اندازی به سهم دیگر کشورها را نیز از نظر دور نمی‌دارد.

دونالد ترامپ خوب می‌داند که بخشی از موقعیت ایده‌آل کنونی چین مرهون راهی است که طی دو دهه گذشته ایالات متحده با قراردادهای تجاری یکطرفه و بدون توجه به تراز تجاری مقابل پای این کشور گشود. امروز ترامپ انتظار دارد پکن سپاسگزار حاتم‌بخشی گذشته واشنگتن بوده و در عرصه تجارت دوجانبه پای خود را از گلیمش درازتر نکند! رئیس‌جمهوری آمریکا خوب می‌داند که برای بلعیده‌نشدن توسط چین راه‌های فرار متنوعی در اختیار ندارد، چه آن‌که غول زرد مدت‌ها قبل از بطری خارج شده و بازگرداندن آن دیگر محال می‌نماید.

منبع:روزنامه شهروند

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار