راستاد مطرح کرد؛

سرمایه گذاری ۱۲ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در بنادر/ هیچ یک از بنادر ایران در لیست تحریم‌های آمریکا قرار ندارند

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بخش خصوصی تاکنون ۱۲ هزار میلیارد تومان در بنادر کشور سرمایه گذاری کرده که امسال ۱۸۰۰ میلیارد تومان دیگر به آن افزوده خواهد شد.

سرمایه گذاری ۱۲ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در بنادر/ هیچ یک از بنادر ایران در لیست تحریم‌های آمریکا قرار ندارندبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری سومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته با بیان اینکه در این هفته قرارداد همکاری بخش خصوصی با سازمان بنادر به ارزش یک‌هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به امضا می رسد، گفت: به طور کلی بخش خصوصی ۱۲ هزار میلیارد تومان در بنادر سرمایه گذاری کرده است و سیاست ما به استثنای زیربناها واگذاری احداث تمام روبناها به بخش خصوصی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این پروژه ها شامل سرمایه گذاری ۲۵۷ میلیارد تومانی احداث کارخانجات صنعتی در بندر شهید رجایی، احداث تعدادی کارخانه تولید کالا به ارزش ۶۵۷ میلیارد تومان در بندر امام خمینی (ره)، احداث پایانه صادراتی و کارگاه تعمیر کشتی به ارزش ۳۳۵ میلیارد تومان در بندر انزلی، احداث سردخانه در بندر بوشهر به ارزش ۱۹۰ میلیارد تومان و سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیارد تومانی در بندر امیرآباد است.

راستاد با بیان اینکه بعد از برجام تفاهم‌نامه همکاری با انجمن بین‌المللی دریایی داشته‌ایم، گفت: این انجمن تمامی مشکلات مربوط به تحریم‌ها و ناوگان دریایی تحت پرچم را مدیریت می‌کند.

راستاد افزود: بعد از تحریم‌ها متأسفانه تعدادی از مؤسسات دریایی اعلام خروج کردند و البته در این بین چند  کشور کشتی‌های ایرانی را تحت بیمه خود قرار داده‌اند.

وی با بیان اینکه دو مؤسسه رده‌بندی فعال در ایران داریم، گفت: با توجه به اینکه بخشی از ناوگان تحت پرچم ایران هستند و برخی دیگر تحت پرچم‌های خارجی هستند و در رابطه با بیمه ناوگان‌های دریایی بخشی از ناوگان به مشکل برخورده‌اند، اما کماکان حمایت‌های برخی از شرکت‌ها را داریم و در  زمینه توانمندی شرکت‌های داخلی و ناوگان‌های دریایی با اقتدار فعالیت‌های خود را انجام می‌دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در هشت ماهه نخست امسال سه میلیون و ۶۶۷ هزار تن مواد نفتی و سه میلیون و ۶۶۰ هزار تن کالای غیرنفتی از بنادر ترانزیت شده است که فرآورده های نفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۵.۳ درصد کاهش ترانزیت داشته اما ترانزیت کالاهای غیرنفتی در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸.۸ درصد رشد داشته است.

راستاد با بیان اینکه تعداد ناوگان ما برای ورود به بنادر هیچ ممنوعیتی نداشته است، افزود: خوشبختانه ناوگان و کشتی‌های ایرانی برای ورود به بنادر خارجی ممنوعیتی نداشته بلکه تنها با محدودیت روبه‌رو شده‌اندو همچنان تمامی ناوگان‌های ما تردد خود را به بنادر کشورهای خارجی دارند.

وی تصریح کرد: محدودیت تردد ناوگان دریایی یک اقدام کاملا غیرقانونی است و ما این موضوع را به مرجع بین‌المللی دریایی اطلاع داده‌ایم و البته اعمال محدودیت‌ها تأثیر چندانی بر روند ترانزیت و تراشیپ نداشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر تأثیرگذاری تحریم‌ها در بنادر کشور و برنامه‌ آنها برای توسعه بندر چابهار گفت: بر توسعه بندر چابهار و افزایش ظرفیت آنها تمرکز کرده‌ایم و توسعه این بندر به عنوان یک برنامه راهبردی در کشور شناخته می‌شود البته طی یک سال اخیر رشد قابل توجهی در تخلیه و بارگیری بنادر داشته‌ایم.

راستاد تصریح کرد: بنادر ایران به طور مشخص در لیست  تحریم‌ها قرار ندارند و تمامی بنادر کشور فعال هستند به طوری که در طی یکسال گذشته  رشد ۴۰ در صدی در حوزه تخلیه و بارگیری کالا داشته‌ایم.

وی تأکید کرد: تردد در بندرشهید رجایی برقرار است و شاهد خروج و ورود تمامی ناوگان‌های دریایی به بنادر کشور هستیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: چابهار به عنوان حلقه واسط ترانزیت بین‌المللی شناخته می‌شود و ارتباط مشخصی بین اقیانوس هند دارد و امسال هفتاد و سه هزار تن کالا پذیرش داشته است.

راستاد با اشاره به فاز اول توسعه بندر شهید رجایی گفت:  ۳۴۶ میلیون دلار در این بندر سرمایه‌گذاری صورت گرفته و با توجه به رشد ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته یک و نیم میلیون تن تخلیه و بارگیری در این بندر انجام شده که تا پایان سال این میزان به ۲میلیون تن می‌رسد.

وی تأکید کرد: برای فاز یک ظرفیت خالی وجود دارد و با توجه به توسعه بنادر ظرفیت تخلیه و بارگیری به ۷۷ میلیون تن می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پیش بینی می‌شود در بندر چابهار تا پایان امسال دو میلیون تن عملیات تخلیه و بارگیری داشته باشیم که به معنی خالی بودن ظرفیت ۶.۵ میلیون تنی این بندر است.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار