معاون امور دریایی سازمان بنادر مطرح کرد؛

اعلام آمادگی ایران برای توسعه همکاری‌های فنی و ایمنی دریای خزر/ پروتکل تأمین ایمنی دریای خزر نهایی می‌شود

اعلام آمادگی ایران برای توسعه همکاری‌های فنی و ایمنی دریای خزر/ پروتکل تأمین ایمنی دریای خزر نهایی می‌شودحق شناس، از آمادگی ایران برای توسعه همکاری‌های فنی و ایمنی در راستای ارتقا و حفظ محیط زیست دریایی، دریای خزر خبر داد.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، امروز در چهارمین نشست بررسی همکاری های ایمنی دریانوردی در دریای خزر با حضور نمایندگانی از کشورهای ترکمنستان، روسیه، آذربایجان و قزاقستان با بیان اینکه دریای خزر به عنوان بزرگترین دریای بسته در جهان توسط 5 کشور احاطه شده است، گفت: این دریا با قرارگیری در مسیر کریدورهای شمال، جنوب و حجم وسیع تردد از منظر ایمنی دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی از ویژگی‌های قابل ملاحظه‌ای برخوردار است.

وی ادامه داد: در حالی این اجلاس تشکیل می‌گردد که خوشبختانه کنوانسیون تعیین وضعیت حقوقی دریای خزر به عنوان قانون اساسی حاکم بر این دریا توسط 5 کشور نهایی و به امضای مسئولان مربوطه رسیده است.

حق شناس با بیان اینکه موضوع ایمنی دریای خزر بستر مناسبی را برای تسریع در تدوین پروتکل تأمین ایمنی دریانوردی دریای خزر  فراهم کرده است، گفت: با اجرای این پروتکل به دنبال ارتقا سطح ایمنی دریانوردی و هماهنگ سازی استانداردهای فنی بر روی ناوگان دریایی  هستیم.

وی افزود: همچنین با اجرای این پروتکل، نحوه بازرسی‌های فنی و ایمنی در بنادر تحت حاکمیت کشورهای حاشیه  دریای خزر خواهد بود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: موافقت‌نامه همکاری در زمینه امنیت دریای خزر در تاریخ 28 نوامبر 2010؛ در باکو فی ما بین کشورهای حاشیه دریای خزر منعقد شد، سپس در تاریخ هفدهم تا هیجدهم نوامبر سال 2016، کشورهای حاشیه دریای خزر اقدام به برگزاری اولین جلسه بررسی پیش‌نویس پروتکل همکاری در زمینه تأمین ایمنی دریانوردی کردند.

وی با بیان اینکه اجلاس دوم کشورهای حاشیه خلیج فارس  در تاریخ 15 تا 16 مارس 2017 در کشور ترکمنستان برگزار شد، افزود: اجلاس سوم در تاریخ  28 تا 29 ماه می 2018 در تهران برگزار و پیش نویس حاضر با 9 ماده تدوین شد ولی به دلیل تحفظ کشور آذربایجان  مورد تصویب نهایی و امضای طرفین قرار نگرفت.

وی درباره مهم‌ترین موارد پروتکل تأمین ایمنی دریانوردی دریای خزر گفت: تصویب چارچوب قوانین بین‌المللی قابل اجرا در دریای خزر، ارائه اطلاعات در خصوص مقررات ملی کشورهای حاشیه خزر در زمینه تأمین ایمنی، تبادل تجارب و مساعدت در آموزش جهت افزایش تخصص کارکنان کنترل و نظارت، بهسازی مکانیزم همکاری در زمینه کنترل و بازرسی کشتی‌ها توسط کشورهای ساحل بندری، تدوین و پذیرش یادداشت تفاهم در مورد کنترل و بازرسی کشتی‌ها توسط کشورهای صاحب بندر از مهمترین مفاد این پیش نویس به شمار می‌رود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: جلسه امروز درباره بررسی و نهایی سازی متن پروتکل حاضر و همچنین تشکیل کارگروه بر اساس مفاد ماده 8 به منظور تهیه پیش نویس اسناد پیش‌بینی شده در پروتکل و تدوین قوانین مورد استفاده تشکیل شده است.

حق شناس اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران معتقد است استانداردهای ارائه شده در کنوانسیون‌ها، پروتکل‌ها و کدهای مصوب سازمان بین‌المللی دریانوردی ؛ حاصل تجارب چندین ساله اعضای سازمان IAO بر روی ناوگان تحت پرچم‌ آب‌های تحت مسئولیت بنادر  و در بسیاری از موارد بر اساس درس‌های آموختنی حاصل از بررسی سوانح دریایی، تهیه و تصویب شده است.

وی با بیان اینکه کشورهای عضو، مرجع مناسبی برای تهیه استانداردهای فنی و ایمنی بر اساس شرایط دریانوردی محیطی و ناوگان در حال تردد در دریای خزر است، افزود: این پیش نویس استانداردهای استخراج شده از اسناد IMO است که توسط نمایندگان ایران در جلسه قبل ارائه شد و خوشبختانه توسط 5 کشور به عنوان یک سند مرجع برای بررسی بیشتر و تدوین متن نهایی استانداردهای فنی در اختیار اعضا قرار گرفته است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: امیدواریم کارشناسان حاضر در اجلاس که به طور قطع دارای تخصص‌ها و تجارب لازم هستند بتوانند در کمترین زمان ممکن تضمین پروتکل تأمین ایمنی دریای خزر را تهیه و در این اجلاس ارائه کنند.

وی تاکید کرد:‌ با تدوین و تصویب تفاهم‌نامه در خصوص کنترل و بازرسی فنی و ایمنی از کشورهای در حال تردد در دریای خزر و ارتقا سطح بازرسی‌های صورت گرفته، شاهد افزایش ایمنی ناوگان تجاری و ایجاد زمینه رقابت عادلانه ناوگان در حال تردد در دریای خزر باشیم.

حق شناس در پایان گفت: ایران آمادگی لازم را برای توسعه همکاری‌های فنی و ایمنی در راستای ارتقا ایمنی، امنیت و حفظ محیط زیست دریایی را دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار