در ۸ ماهه نخست امسال؛

افزایش ۴ درصدی مراجعه کنندگان به مرکز فوریت های جراحی شهید رجایی شیراز

رئیس بیمارستان شهید رجایی شیراز گفت: آمار مراجعه به این بیمارستان در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۳ تا ۴ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سید امیر رضا مصباحی رئیس بیمارستان شهید رجایی شیراز در نشست خبری با بیان اینکه بیمارستان شهید رجایی شیراز از سال ٨٧ به عنوان تنها مرکز ترومای جنوب کشور فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: در سال‌های آغازین فعالیت به دلیل شرایط خاص، تنها فاز نخست این بیمارستان با اعتبارات دولتی افتتاح شد.

وی افزود: با وقف املاک خانواده مرحوم امتیاز در نظام سلامت، سال ٩١ تجهیز بیمارستان به مرحله نهایی رسید.

مصباحی با اشاره به وجود ٤٠٠ تخت مصوب در این بیمارستان، بیان کرد: در مواقع بحرانی و ازدحام بیماران آمار ضریب اشغال تخت‌ها به ١٠٠ درصد می‌رسد.

رئیس بیمارستان شهید رجایی شیراز با بیان اینکه روزانه ٤٠٠ بیمار در این بیمارستان پذیرش و درمان می‌شوند، گفت: به طور میانگین روزانه بالغ بر ٢٧٠ تخت این بیمارستان فعال است.

وی با بیان اینکه ٩٣ درصد بیماران قبل از ٦ ساعت ابتدایی مراجعه به بیمارستان از طریق اورژانس، اقدمات درمانی آن‌ها مشخص می‌شود، گفت: کمتر از ١٢ ساعت تقریبا ١٠٠ درصد بیماران مراجعه کننده تعیین تکلیف می‌شوند.

رئیس بیمارستان شهید رجایی شیراز ادامه داد: درصد بالایی از بیماران ترومایی جنوب کشور در این مرکز تعیین تکلیف و خدمات تخصصی و فوق تخصصی به آن‌ها ارائه می‌شود.

مصباحی بیان کرد: به طور میانگین سالانه٦٢٠٠ عمل جراحی ارتوپدی، بالغ بر ٣ هزار جراحی در حوزه تخصصی جراحی عمومی، هزار و  ٨٠٠ جراحی پلاستیک، یک هزار جراحی مغز و اعصاب و ٨٠٠ جراحی فک و صورت در این بیمارستان انجام می‌شود.

وی تعداد کل مراجعان تصادفی در هشت امسال را ١٠ هزار و ٦٠٠ نفر اعلام کرد که از این تعداد ٧ هزار و ٧٠٠ مرد و مابقی زنان بوده‌اند.

رئیس بیمارستان شهید رجایی شیراز ادامه داد: حدود ٧٠ درصد از بیماران تصادفی طی هشت ماه امسال با اورژانس به این بیمارستان مراجعه کرده‌اند.

مصباحی اضافه کرد: کمتر از ١٠ درصد از مراجعان این بیمارستان مربوط به بیماران استان‌های همجوار هستند.

به گفته وی، ٢٨٠٠ مورد از بیماران تصادفی مراجعه کننده به این بیمارستان که ٢٦ درصد کل تصادفات طی هشت ماهه گذشته را تشکیل داده‌اند، رانندگان موتورسیکلت بوده‌اند.

وی ادامه داد: ٢٥ درصد از بیماران تصادفی که ٢٧٠٠ مورد از کل آمار بیماران تصادفی مراجعه کننده به این بیمارستان از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه را تشکیل داده‌اند، سرنشینان خودرو بوده‌اند، گفت: همچنین ٢٢٠٠ نفر رانندگان خودرو که ٢١ درصد، ٢١٠٠ عابر پیاده که ٢٠درصد و ۸ درصد از کل بیماران تصادفی مربوط به سرنشینان موتورسیکلت از دیگر مراجعین تصادفی هشت ماهه امسال به این بیمارستان بوده است.

رئیس بیمارستان شهید رجایی شیراز آمار فوتی‌های این بیمارستان از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه را ٢٦٨ مورد اعلام کرد و افزود: ١٧٥ نفر از این تعداد بیماران تصادفی بوده است.

مصباحی ادامه داد: مصدومانی که با اورژانس به بیمارستان شهید رجایی شیراز مراجعه می‌کنند اگر در بدو ورود علایم حیاتی نداشته باشند و تشخیص فوت داده شود در آمار فوتی بیمارستان شمارش نمی‌شوند.

وی اظهار کرد: درصد مراجعین به بیمارستان شهید رجایی با توجه به نوع خدماتی که دریافت می‌کنند رو به رشد است که اگرچه نشان از افزایش خدمات رسانی پرسنل این بیمارستان است، اما از افزایش آمار خوشحال نیستیم.

رئیس بیمارستان شهید رجایی شیراز گفت: به گفته کارشناسان پلیس علت عمده تصادفات سهل انگاری رانندگان عنوان شده است.

مصباحی گفت: عمده افراد مراجعه کننده به بیمارستان گروه سنی۳۰ تا ۴۰ سال هستند.

وی ادامه داد: بالغ بر ۹۷ درصد مراجعان با بهبودی کامل و نسبی بیمارستان را ترک می‌کنند که با تلاش پزشکان و‌پرستان مجرب این مهم حاصل می‌شود.

رئیس بیمارستان شهید رجایی شیراز ۷۰ درصد بیماران بستری شده در این بیمارستان را مصدومان سوانح ترافیکی اعلام کرد.

مصباحی همچنین گفت: طرح تفکیک زباله‌های این بیمارستان از مبدا انجام می‌شود و در نهایت در دستگاه‌های کاملا بهداشتی عملیات امحاء انجام و زباله‌های عفونی از بین می‌رود و به شهرداری منتقل می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه قصور و عوارض پزشکی با هم متفاوت است و آماری در این زمینه در دسترس نیست، گفت: آمار نهایی را باید از نظام پزشکی دریافت کرد.

انتهای پیام/ب

افزایش مراجعه کنندگان به مرکز فوریت های جراحی شهید رجایی شیراز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار