فصل پاییز:

برداشت بلوط در کهگیلویه وبویراحمد با تنورهای گرم نان کلگی

برداشت بلوط در استان های زاگرس نشین که آغاز می شود تنور ها ی نان کلگ یا همان نان بلوط گرمتر می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از یاسوج ، برداشت میوه بلوط ازجنگلهای کهگیلویه وبویراحمد از از نیمه دوم آبان ماه  آغاز می شود و تا نیمه اول دی ماه هر سال ادامه دارد.

ازمساحت5 میلیون هکتاری جنگلهای زاگرس(استانهای ایلام،کرمانشاه،لرستان وکهگیلویه و بویراحمد) سالانه 3 میلیون تن بلوط تولید می شود.

رییس منابع طبیعی شهرستان بویراحمد گفت: حدود 80 درصد جنگل های استان کهگیلویه وبویراحمد را درختان بلوط تشکیل می دهند که از هر درخت به طور متوسط سالانه 20 کیلوگرم بلوط برداشت می شود.

رحیمی افزود:80 درصد میوه برداشت شده جهت مصرف دام وبقیه جنبه خوراکی برای انسان دارد.

وی  ادامه اد: دراین استان از میوه بلوط نان محلی بلوط(گلگ) تهیه کرده وبا انواع غذاها بویژه آبگوشت،کله پاچه وماست ودوغ صرف می شود و همچنین پوسته درونی بلوط(جفت)جنبه دارویی دارد.ازاین پوسته در صنایع رنگرزی نیز استفاده می شود.

رحیمی بیان کرد: برداشت بلوط در قانون جنگل ها و مراتع به صورت گسترده و تجاری ممنوع  است و تنها اندکی برای مصارف خانواده ها اجازه برداشت داده می شود.

گرچه استفاده از میوه بلوط تنها در چند واحد نانوایی خلاصه می شود اما به گفته کارشناس اداره صنعت معدن و تجارت استان بلوط می تواند در صنایع رنگ رزی وشیرینی سازی و پالایشگاه های نفت هم کار برد داشته باشد .

فرامرزی افزود :چون برداشت  بلوط به صورت تجاری ممنوع است اجازه تاسیس اینگونه صنایع در استان داده نمی شود.

انتهای پیام/غ

برداشت بلوط در استان

برچسب ها: نان ، بلوط
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.