بوکان قطب تولید سبزیجات در آذربایجان غربی

بوکان یکی از قطب‌های تولید سبزیجات در آذربایجان غربی است و سالانه ۷هزار و ۵۰۰ تن سبزی در این شهرستان تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،در امتداد حاشیه غربی بوکان و در جوار رودخانه سیمینه رود زمین‌های بسیار حاصل خیزی وجود دارد که یکی از قطب‌های تولید سبزیجات برگ پهن در منطقه است و سبزی کاری از شغل‌های رایج و قدیمی مردم بوکان به شمار میرود که بسیاری از آن‌ها از این راه امرار معاش می‌کنند.

سبزی کاری از گذشته‌های دور در بین خانواده‌های روستا‌های بوکان رسم بوده و آن‌ها بیشتر به منظور رفع نیاز‌های غذایی خود به این کار مبادرت می‌کردند تا اینکه به مرور زمان و با گسترش شهر نشینی و کمبود زمین کشاورزی، گرایش خانواده‌های شهری به سبزی‌های محلی که تازه و با طراوت هستند بیشتر شد و همین مسئله زمینه ایجاد شغل و کسب درآمد برای شماری از کشاورزان را فراهم نمود. امروزه بسیاری کشاورزان بوکانی به ویژه در منطقه امیرآباد، روستای کوسه و حمامیان با کاشت سبزی‌های متنوع و انتقال آن به شهر برای فروش، درآمد کسب کرده و با این کار به اقتصاد خانواده کمک می‌کنند.

تربچه، تره، شاهی، اسفناج، جعفری، لوبیا سبز، گشنیز، چغندر، نخود فرنگی، مرزه، پیازچه، باقلا، و ریحان سبز و بنفش از جمله محصولاتی است که سبزی کاران بوکانی تولید می‌کنند.

تولید سالانه ۷ هزار و ۵۰۰ تن سبزی در بوکان

اسکندر عبدی مدیر جهاد کشاورزی بوکان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،با بیان اینکه سالانه در این شهرستان ۷هزار و ۵۰۰ تن انواع سبزی تولید و روانه بازار مصرف می‌شود، اظهار داشت: هم اکنون در بوکان ۳۲۲ هکتار زمین زراعی به کاشت انواع سبزی از جمله سبزی‌های برگی اختصاص یافته است که به طور میانگین از هر هکتار بیش از ۳۵ تُن انواع سبزی برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه کشت سبزی در این شهرستان یک نوع زراعت خانوادگی به شمار می‌رود و همه اعضای یک خانواده در تولید آن با هم مشارکت دارند، افزود: تعداد بهره برداران سبزی در این شهرستان ٥۰۰ خانوار با میانگین چهار نفر در هر خانواده است و هم اکنون برای ۲ هزار نفر در این زمینه اشتغال ایجاد شده است.

عبدی با اشاره به اینکه از مجموع سبزی‌های تولید شده در بوکان ۲هزار و ۵۰۹ تا ۳ هزار تُن آن در این شهرستان به مصرف می‌رسد و مابقی آن به شهر‌های بانه و سقز در استان کردستان، پیرانشهر، سردشت، تکاب، مهاباد، تکاب و شاهین دژ در آذربایجان غربی و چند شهر دیگر در آذربایجان شرقی ارسال می‌شود، تصریح کرد: کشت سبزی در این شهرستان علاوه بر اشتغال خانوار‌های بوکانی برای ۲ هزار نفر نیز نیز به صورت غیر مستقیم شغل ایجاد کرده است.

سالم سازی تولید سبزی در بوکان

مدیر جهاد کشاورزی بوکان گفت: چندی پیش در راستای برنامه‌ی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر ایجاد امنیت غذایی و تولید محصول سالم و بهداشتی، گروهی متشکل از مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی بوکان و یکی از کلینیک‌های خصوصی گیاه پزشکی عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی، در جهت نظارت بر مراحل تولید و ارایه ترویجات لازم برای مبارزه بیولوژیک و انتخاب سموم با مضرات درحد پایین برای محیط زیست و دارای دوره کارنس (مصرف) کمتر و آگاه سازی سبزی کاران نسبت به این موضوع، تشکیل شد و باعت گردید که در سال زراعی گذشته کلیه‌ی سبزیجات تولیدی در این شهرستان، از لحاظ بهداشتی کنترل شده و سالم باشند.

وی افزود: تولید محصولات سالم و ارگانیک و همچنین پایداری در تولید محصول و کمک به اقتصاد مقاومتی از برنامه‌ها اجرایی این نهاد می‌باشد.

مصرف روزانه سبزیجات سالم، ضامن سلامتی است

پیمان استادعبداله پور کارشناس بیماری‌های مرکز بهداشت بوکان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،با بیان اینکه مصرف روزانه سبزیجات سالم ضامن سلامتی است و از بروز بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌های قلبی، دیابت، سرطان و چاقی پیشگیری می‌کند، اظهار داشت: مقدار سبزیجات مورد نیاز بدن با توجه به هرم راهنمایی غذایی به طور کلی روزانه ۲۰۰ گرم می‌باشد که این مقدار برای سالمندان بالای ۷۰ سال و نوجوانان و کودکان کمتر است.

وی با اشاره به اینکه رنگ سبزیجات در طبقه بندی خواص آن‌ها نقش دارد، افزود: مصرف سبزیجات با رنگ‌های متفاوت امکان بدست آوردن بالا‌ترین نتیجه را برای شخص، ممکن می‌سازد و سیستم ایمنی بدن را قوی‌تر کرده و موجب طول عمر بیشتر افراد می‌گردد.

استادعبداله پور با تاکید بر اینکه سبزیجات خطر دیابت را کاهش می‌دهد، تصریح کرد: مصرف سبزیجات تعادل قند خون را بسیار کمتر از سایر مواد غذایی دچار تغییر و تحول می‌کند و موجب رسانیدن ویتامین‌ها و املاح معدنی به بدن می‌گردد و بنا بر این مصرف آن‌ها در رژیم بیماران دیابتی و پیشگیری از بیماری نقش مهمی ایفا می‌نمایند.

به گفته این کارشناس، سبزی‌های با رنگ سبز پر رنگ مانند اسفناج، بروکلی، و کاهو حاوی میزان بالایی کلسیم می‌باشند که برای استحکام استخوان و سلامت دندان لازم می‌باشد و از پوکی استخوان نیز جلوگیری می‌نماید.

وی یادآور شد: سبزیجات ویتامین‌ها و املاح معدنی خود را بر اثر پختن و سرخ نمودن بیش از اندازه از دست می‌دهند بنابراین سبزیجات را نباید زیاد از حد پخت و سرخ کرد و در صورت امکان از سبزیجات به صورت خام و یا نیم پز استفاده شود.

سبزی کاری و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در زمین کشاورزی

اسماعیل پور یکی از سبزی کاران قدیمی شهرستان بوکان نیز به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، گفت: سبزی کاری شغل خانوادگی ما است و بیش از ۲۰ سال است که توام با فرزندانم در مزرعه ۱ هکتاری خود مشغول به کار هستیم و در حال حاضر چهار خانوار از این مزرعه امرام معاش می‌کنند.

وی یادآور شد: سبزی کاری یعنی استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود در زمین کشاورزی و سبزی از محصولات پر درآمد به شمار می‌رود.

با توجه به اینکه سبزی کاری، نقشی پررنگ و مهم را در بخش اقتصاد و اشتغالزایی در شهرستان بوکان ایفا می‌کند و روندی کاملاً هم سو با اقتصاد مقاومتی دارد، امید است مسئولان جهاد کشاورزی با نظارت دقیق بر سالم سازی محصولات و همچنین ارایه تسهیلات لازم به سبزی کاران، در جهت توسعه و رشد این بخش از کشاورزی، بیش از گذشته قدم بردارند.

گزارش از فاتح استادعبداله پور

 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.