هشدار بازرسان نسبت به عدم ارائه فاکتور خرید/تغییرات نامحسوس قیمت در بازار کامپیوتر

با افزایش شکایت‌ها به سازمان صنعت، معدن و تجارت حالا اتحادیه رایانه تهران طی هشداری را به فروشندگان و خریداران اعلام کرده است.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، همراه با تغییرات نرخ ارز در هفته‌های اخیر، داد و ستدها در بازارهای کامپیوتر نیز با تغییراتی همراه شده است از جمله اینکه خرید کالاهایی که به‌صورت عمده به فروش می‌روند به دلیل نوسان نرخ ارز بدون ارائه فاکتور و رسید به دست مشتریان می‌رسد. موضوعی که باعث شده اتحادیه رایانه تهران نسبت به شیوع این روند در بازارهای کامپیوتر هشدار دهد و از صاحبان اصناف بخواهد هنگام خرید و فروش اقدام به دریافت فاکتور و ارائه رسید کنند. کارشناسان معتقدند که برخی از فروشندگان به دلیل محاسبات مالیاتی شان در پایان هرسال تمایلی به ارائه فاکتور به خریداران ندارند و از سوی دیگر واردکنندگانی که کالا را با دلار به نرخ‌های متفاوت وارد می‌کنند، با احتساب قیمت دلار روز کالا را به فروش می‌رسانند و این موضوع منجر به شکایت خریداران شده است. موضوعی که دستمایه شکایت برخی ازخریداران به سازمان صمت نیز شده است.


بیشتربخوانید : تداوم کاهش نرخ ارز، به بازار رایانه شوک وارد کرد


صدور فاکتور فروش

با افزایش شکایت‌ها به سازمان صنعت، معدن و تجارت حالا اتحادیه رایانه تهران طی هشداری به فروشندگان و خریداران اعلام کرده در صورت خرید و فروش باید معامله با صدور فاکتور و رسید صورت بگیرد. در این اطلاعیه آمده است:«هر فرد صنفی که کالایی را به‌صورت عمده یا خرده به فروش می‌رساند حتما باید برای فروش کالا فاکتور صادر کند. با توجه به افزایش نرخ ارز در کشور و محاسبه کالای‌ آی‌تی به نرخ روز بازار به علت وارداتی بودن و ثابت نبودن قیمت‌ها به همکاران در شهرستان‌ها فاکتور تحویل نمی‌دهند که این عمل باعث شده شکایات زیادی از استان‌ها به سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف ارسال شود و پرونده‌های متعددی در اتاق اصناف ثبت شده است که این موارد در حال بررسی از طریق بازرسی است. با وجود اینکه در بسیاری از موارد عدم ارائه فاکتور با دلایل منطقی صورت می‌گیرد اما از همکاران درخواست می‌شود در مقابل فروش کالا به همکار یا مصرف‌کننده فاکتور صادر شود و از خریدار نیز حتما رسید که همان امضای انتهای فاکتور است دریافت شود تا همکاران دچار مشکل نشوند.»

در روزهای اخیر با توجه به کاهش نرخ دلار و خرید و فروش در بازار کامپیوتر بسیاری از خریداران منتظر کاهش نرخ کالاها در بازار هستند با این وجود بسیاری از واردکنندگان که اجناس خود را پیش از کاهش نرخ دلار وارد کرده‌اند یا فروشگاه‌هایی که جنس‌های از خرید ماه‌های پیش در انبار دارند تغییری در قیمت‌ها ایجاد نکرده و در نتیجه کالاهای کامپیوتری در بازار همچنان با قیمت‌های افزایش یافته قبل به فروش می‌روند. با وجود این تغییرات اما سازمان تعزیرات حکومتی و دیگر سازمان‌های نظارتی به اعمال نظارت بر قیمت کالاها می‌پردازند هرچند که کاهش قیمت در بازار همچنان نامحسوس است.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.