رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مطرح کرد؛

بیماری‌های غیرواگیر عامل اصلی مرگ و میر/ ۹ میلیون نفر در کشور چاق هستند

با اشاره به میزان مرگ و میر گفت: بیماری‌های غیر واگیر یکی از عوامل مرگ و میر هستند و در آن بیماری‌های زیادی عوامل تغذیه‌ای نسبت داده می‌شود.

بیماری‌های غیرواگیر عامل اصلی مرگ و میر/ ۹ میلیون نفر در کشور چاق هستندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، آقاجانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی درسومين كنگره بين‌المللی و پانزدهمين كنگره تغذيه ايران که صبح امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: برای دانشگاه علوم پزشکی افتخار بزرگی محسوب می‌شود که میهمان این همایش است؛ بحث غذا و تغذیه از مسائل مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.

آقاجانی با اشاره به اینکه اهمیت غذا 4 بعد دارد، گفت: این 4 بعد این گونه است که در آن باید به دسترسی فیزیکی به غذا و دسترسی اقتصادی غذا و سلامت غذا را اهمیت داد.

وی ادامه داد: سوءتغذیه دو طیف دارد؛ یک طیف ناشی از کمبود کالری و طیف دیگر ناشی از اضافه دریافت انرژی است که منجر به چاقی می‌شود، میزان چاقی در کشور 5 ونیم برابر شده است و حدود 9 میلیون نفر چاق هستند.

بیماری‌های غیر واگیر یکی از عوامل مرگ و میر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه بیماری‌های غیر واگیر یکی از عوامل اصلی مرگ و میر است، گفت: تغذیه ناسالم، فشار خون بالا، نارسایی کلیوی و بسیاری از سرطان‌ها به عوامل تغذیه‌ای نسبت داده می‌شود که غذا در این بیماری‌های غیر واگیر تاثیر جدی دارد، علاوه بر این تغییر در الگوی غذایی در کاهش بیماری‌ها بسیار موثر است.

وی ادامه داد: متوسط میزان نمک به حدود 10.9 درصد در روز رسیده و نیازمند تغییرات جدی در عادت غذایی است، علاوه بر این میزان مصرف قند و شکر 70 درصد است که باید 40 درصد باشد و با توجه به میزان توصیه شده دو برابر است؛ باید در تولید مواد غذایی توجه ویژه‌ای داشت.

اضافه شدن کارشناسان تغذیه به مراقبت‌های بهداشتی

آقاجانی درباره کارهای انجام شده در طرح تحول سلامت گفت: در طرح تحول سلامت اتفاقات مهمی افتاده است؛ برای اولین بار کارشناسان تغذیه به مراقبت‌های بهداشتی اضافه شدند و در حاشیه شهرها که از خدمات محروم بودند خدمت می‌کنند که در این شهرها کلاس‌های آموزشی برگزار و برنامه‌ مکمل غذایی اجرا می‌کنند.

وی ادامه داد: بحث برنامه ملی پیشگیری از بیماری غیرواگیر مطرح است که برای کنترل آن و کاهش مرگ و میر ناشی از آن اهدافی را در قالب خاصی تنظیم کرده که بحث اصلاح تغذیه از موارد مهم آن است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: بحث خدمات تغذیه در نظام تعرفه‌گذاری درج شده، این خدمات ستاره ندارند اما سازمان بیمه‌گر در این قضیه مشکلات زیادی دارند.

آقاجانی افزود: از سال 1340 انیستیتو تغذیه در کشور راه‌اندازی شده است که برنامه‌های متعددی اجرا می‌کنند؛  انیستیتو دانشگاه شهید بهشتی در برنامه ملی پایش و عوامل خطر تغذیه، برنامه الگوی مواد غذایی و چندین برنامه دیگر فعال و در حوزه آموزش و تربیت موفق شده است 5هزار و 500 نفر در مقاطع مختلف برای عرصه خدمات سلامت و آموزش و پژوهش متخصص پرورش دهد.

وی تشریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی یک برنامه ویژه سلامت جامعه را از سال 93 شروع کرده است که این برنامه 4 فاز 4 ساله و سه محور اساسی دارد؛ توانمند کردن آزمایشگاه‌های سلامت غذا و ارتقای فرهنگ تغذیه یکی از کارهای این دانشگاه است که از سال اول توانمند سازی آزمایشگاه‌ها هدف قرار گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی یادآوری کرد: تصریح کرد: اتفاقات خوبی در دانشگاه شهید بهشتی رخ داده است، برای مواجه با آفت و مقابله با آنها، آفت‌کش‌هایی طراحی شده است علاوه بر این روش شناسایی با آرسنیک انجام شده است، کارگاه متعدد آموزشی با همکاری سازمان غذا و دارو برای ارتقای توانمندی آزمایشگاه‌ها انجام شده است.

آقاجانی یادآوری کرد: تأمین سلامت غذا در گرو سازمان‌های مردمی است و امیدواریم با همدلی انجام شده سلامت مردم تضمین شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار