مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان:

ظرفیت‌های شهرستان شهرضا در سطح بین‌الملل باید نمود پیدا کند

مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان گفت: ارتباطات باید تقویت شود و ظرفیت‌های شهرستان شهرضا در سطح بین‌الملل نمود پیدا کند.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،علیرضا سالاریان مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان عصر امروز در نشست با مسؤولان شهرستان شهرضا با بیان این‌که شهرضا ظرفیت‌های بسیاری دارد و جزو افتخارات استان اصفهان است، اظهار داشت: وجود خلاءهایی در نظام اداری سبب شده که از ظرفیت‌های موجود در شهرستان‌ها غافل شویم و نتوانیم از آن‌ها استفاده کرد.

مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان افزود: وجود این خلاءها سبب شد که یک تعامل دوطرفه مابین نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان و شهرستان شهرضا به صورت پایلوت در استان برقرار کنیم و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های شهرضا را بتوانیم به کشورهای خارجی معرفی کنیم.

وی با اشاره به این‌که در همه کشورها از سیستم وزارت امور خارجه بهترین بهره‌برداری را می‌کنند، گفت: خلاءهای موجود به دلیل عدم ارتباط است و این امر سبب شده که بازار بسیاری از محصولات از ما گرفته شود.

سالاریان با بیان این‌که ارتباطات باید تقویت شود و ظرفیت‌های شهرستان شهرضا در سطح بین‌الملل نمود پیدا کند، بیان کرد: تبلیغات منفی خارجی عمده‌ترین مشکلی است که با آن روبه‌رو هستیم، آمریکا به‌شدت تلاش می‌کند تا فضا را در ایران منفی نشان دهد، در منطقه‌ای قرار داریم که پیوسته اخبار جنگ از اطراف آن مخابره می‌شود، برای تغییر این روند می‌توان کشورهای دیگر برای حضور در ایران دعوت کنیم.

مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان با بیان این‌که شهرستان شهرضا در استان اصفهان پایلوت شده که ظرفیت‌های آن را به دنیا معرفی کنیم، تصریح کرد: می‌خواهیم شهرضا را با برند جهانی انار، انگور و سفال و جاذبه‌های آن در دنیا مطرح کنیم.

وی با بیان این‌که حوزه فعالیت نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان فقط سیاسی نیست بلکه مسائل مردم و توسعه استان اصفهان و شهرستان‌های آن اولویت دارد، عنوان کرد: مباحث سیاسی، گردشگری، دیپلماسی سیاسی بین ایران و شهرهای خارج از کشور در حوزه فعالیت این نمایندگی است.

سالاریان با بیان این‌که در بازاریابی بین‌المللی ضعیف عمل کرده‌ایم، ادامه داد: در جلسات متعددی که با اتاق بازرگانی برگزار کرده‌ایم مباحث گردشگری استان اصفهان را دنبال کرده‌ایم و در این زمینه از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پیشی گرفته‌ایم.

مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان با بیان این‌که آمادگی داریم برای شناسایی ظرفیت‌ها به شهرستان‌های استان برویم، گفت: وضعیت فعلی کشور با دنیا گره خورده است و مسؤولان نظام باید این گره را باز کنند.

وی اضافه کرد: بعد از برجام ظرفیت‌های خوبی برای کشور ایجاد شد اما نتوانستیم از آن استفاده کنیم به دلیل این‌که در جذب سرمایه‌گذار موفق عمل نکردیم و با روی کار آمدن ترامپ همه‌چیز برهم خورد اما این وضعیت گذرا است و از این بحران عبور می‌کنیم.

سالاریان با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی، اظهار داشت: شرکت‌های خصوصی باید برای صادرات محصولات کشاورزی وارد شوند و محدود به فروش به کشورهای همسایه و حوزه خلیج‌فارس هستیم.

مسئول نمایندگی وزارت امور خارجه در اصفهان با اشاره به فرش دستباف ایرانی، گفت: فرش دستباف اصفهان و شهرهای دیگر چندین برابر قیمت در کشورهای خارجی به عنوان یک کالای لوکس به فروش می‌رسد که سود فروش را دلال‌ها می‌برند.

وی با بیان این‌که بازاریاب‌هایی که در وزارت صمت استخدام می‌شوند باید به زبان‌های خارجی تسلط داشته باشند، تصریح کرد: پرتال سرمایه‌گذاری استان اصفهان ایجاد و از برند گردشگری رونمایی شد، در این پرتال پروژه‌های قابل سرمایه‌گذاری استان به زبان خارجی معرفی شده و در یک روز مجوز سرمایه‌گذاری صادر می‌شود.

سالاریان با بیان این‌که پروژه‌های سرمایه‌گذاری شهرضا نیز می‌تواند در پرتال سرمایه‌گذاری اصفهان معرفی شود، افزود: به زبان انگلیسی شهرضا باید برای خواهرخواندگی معرفی شود.

علی‌اصغر رفیعی‌نژاد در ادامه این جلسه با بیان این‌که شهرضا به سبب وجود علما، حکما و شعرا به یونانچه ایران شهرت دارد، خاطرنشان کرد: با وجود موقعیت تجاری شهرستان شهرضا، این شهر به شهر علم، فرهنگ و هنر معروف و مشهور است.

فرماندار شهرضا با اشاره به قرار گرفتن شهرضا در کریدور شمال به جنوب کشور، گفت: شهرستان شهرضا قطب اقتصادی جنوب استان اصفهان و استان‌های فارس، یزد و کهگیلویه و بویراحمد است به همین دلیل ساختار بازار قدیمی و کاروانسراهای آن رونق اقتصادی و قطب بودن شهرضا را نشان می‌دهد.

رفیعی‌نژاد با اشاره به این‌که شهرضا در قدیم بسیار گسترده بود و به دلیل تقسیمات کشوری محدود شد، بیان کرد: شهرضا ظرفیت خواهرخواندگی با بسیاری از کشورها را دارد، گستردگی مسائل فرهنگی، صنعتی و کشاورزی آن به حدی است که می‌توان گفت یک ایران کوچک است و از زندگی عشایری تا صنایع پیشرفته شیمیایی را در خود جای داده است.

فرماندار شهرضا با تأکید بر این‌که شهرضا یک فرهنگ و تمدن قوی دارد، افزود: شهرضا در زمینه هنری و فرهنگی با شهرهای مطرح دنیا از جمله رُم می‌تواند خواهرخواندگی داشته باشد و وجود چندین ناحیه صنعتی و بزرگ‌ترین شهرک شیمیایی کشور در شهرضا این قابلیت را ایجاد کرده که با شهرهای پیشرفته صنعتی در ارتباط باشد.

وی با اشاره به وجود امامزاده شاهرضا (ع) و قابلیت گردشگری مذهبی شهرضا، تصریح کرد: وجود کاروانسراهای متعدد و بازار تاریخی با قدمت 900 سال و مساجد خاص و وجود هزار و 350 اثر تاریخی در این شهر نشان می‌دهد که می‌تواند یک تور گردشگری را پوشش دهد.

رفیعی‌نژاد با اشاره به مناظر طبیعی بکر و وجود دو روستای هدف گردشگری در شهرضا، گفت: سفال شهرضا از نظر خاک، لعاب و طرح منحصر به‌ فرد است و اگر ساماندهی شود می‌توان در سطح بین‌المللی صادرات آن را داشته باشیم.

فرماندار شهرضا با بیان این‌که صنایع‌دستی و محصولات گلخانه‌ای شهرضا حرفی برای گفتن دارند، ادامه داد: اگر شرایط برای ارتباطات خارجی فراهم و بخش خصوصی وارد شود، دخالت دولت هم نیاز نیست.

وی با بیان این‌که باید نگاهمان را به داخل گره بزنیم و اقتصاد مقاومتی را به عینیت برسانیم و توانمندی‌های کشور را شناسایی و از آن استفاده کنیم، گفت: نگاه اقتصادی فراتر از کمک‌های دولت تنها راه نجات کشور است و در این زمینه باید از استارت‌آپ‌ها بهره برد.

 

انتهای پیام/م

 

اقتصاد مقاومتی را به عینیت برسانیم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.