انتقال ۲ راس گوزن زرد ایرانی از مازندران به پارک ملی دریاچه ارومیه

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی گفت:۲ راس گوزن زرد ایرانی از سایت احیای گوزن زرد از ساری مرکز استان مازندران به زیستگاه اصلی این گونه ارزشمند جانوری منتقل شدند.

امید یوسفی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، بیان کرد: دو راس گوزن زرد ایرانی نر و ماده از سایت ساری به سایت احیای گوزن زرد جزیره اشک در دریاچه ارومیه منتقل شدند.
 
یوسفی سن گوزن نر  و ماده منتقل شده به جزیره اشک دریاچه ارومیه را به ترتیب سه و چهار  سال اعلام کرد.
 
وی افزود: این گونه نادر جانوری با هدف افزایش غنای ژنتیکی و برطرف کردن اختلالات ژنتیکی و همچنین احیای نسل و جلوگیری از انقراض گوزن زرد ایرانی انتقال یافت تا از آسیب پذیری آن‌ها در مقابل ازدواج‌های درون فامیلی که منجر به افت مقاومت در مقابل بیماری‌ها شده بود جلوگیری شود.
 
یوسفی ادامه داد: بیشترین جمعیت گوزن زرد ایرانی در جهان در جزیره اشک دریاچه ارومیه گزارش شده است.
 
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اظهار کرد: آخرین بار در سال ۱۳۹۴ بر اساس نتایج به دست آمده از آمار گیری حیات وحش، ۱۶۶ راس گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک دریاچه ارومیه گزارش شده است، اما به دلیل خشک شدن دریاچه ارومیه و کاهش آب چشمه‌ها و علوفه در این جزیره، در حال حاضر تعداد آن‌ها به کمتر از صد راس کاهش یافته است.
 
پارک ملی دریاچه ارومیه در استان آذربایجان غربی ۱۰۲ جزیره بزرگ و کوچک دارد که جزیره اشک به مساحت ۲۵۷۰ هکتار زیستگاه اصلی گوزن زرد ایرانی است.
 
گوزن زرد ایرانی بزرگتر از شوکا و کوچکتر از مرال (دو گوزن دیگر بومی ایران) است و خال‌های سفید روی پشت و پهلوهایش آن را کاملاً از این دو نوع گوزن متمایز می‌کند.
 
 
انتهای پیام/
 

انتقال گوزن زرد ایرانی به دریاچه ارومیه

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.