مدیر کل امور روستایی استانداری فارس:

دو مقوله آب و معیشت اولویت اصلی دهیاران باشد/دهیاران به دنبال نگاه و ایده‌های جدید باشند

مدیر کل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری فارس گفت: امروز دو مقوله آب و معیشت روستاییان باید اولویت‌های اصلی دهیاران بوده و در این زمینه با فرهنگ سازی به دنبال رفع مشکلات باشند.

دو مقوله آب و معیشت اولویت اصلی دهیاران باشد/دهیاران به دنبال نگاه و ایده‌های جدید باشندبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سید کمال پاک فطرت مدیر کل امور روستایی استانداری فارس در جمع دهیاران و اعضای شورا‌های اسلامی شهرستان فیروزآباد، گفت: امروزه مسئولیت دهیاران در راستای تامین نیاز‌ها و رفع دغدغه‌های اساسی روستاییان بسیار مهم است و حرکت دهیاران باید با نگاه و ایده‌های جدید همراه باشد.

وی نگاه صرف به اعتبارات قطره چکانی دولت را نوعی آفت برای دهیاران دانست و افزود: دهیار موفق کسی است که درآمدزایی برای او حرف اول را بزند و به دنبال جذب سرمایه با ایده‌های نو جهت رفع مشکلات روستا باشد و از نگاه به پست دهیاری به عنوان یک شغل خودداری کند.

پاک فطرت جذب سرمایه و رفع مشکلات مناطق روستایی با تعیین اولویت‌ها را مهمترین وظیفه دهیاران دانست و افزود: دهیاری که نگاهش فقط به اعتبار دولتی باشد قطعا کنار گذاشته خواهد شد چرا که اگر قرار به استفاده از اعتبارات دولتی بود کار‌ها توسط بخشداری‌ها انجام می‌شد و نیازی به ایجاد شورا و دهیاری نبود در حالی که شورا‌ها و دهیاری‌ها برای این ایجاد شد که اختیار دست مردم باشد.

مدیر کل دفتر امور روستایی و شورا‌های استانداری با بیان این که دو مقوله آب و تامین معیشت روستاییان اولویت اصلی امروز روستاهاست تصریح کرد: باید دید برای موضوع حیاتی آب در روستا‌ها چه کردیم؟ چه طرحی برای بهینه سازی آب داشتیم؟ در حالی که مشکل آب در تمام استان وجود دارد هنوز هم در منطقه فیروزآباد کشت غرقابی در حال انجام است و کسی هم به فکر نیست. مگر مشکل آب وجود ندارد؟ دهیاران باید در زمینه فرهنگ سازی روستای خود پیشگام باشند و به دنبال ظرفیت سازی برای روستا‌ها در مسایل حیاتی باشند.

پاکفطرت با اشاره به مشکلات موجود در راه تامین معیشت روستاییان با تاکید بر استفاده از فرصت‌های درآمدزایی در روستا‌ها گفت: موقعیت‌های درآمدزا در روستا‌ها کم نیست و باید با همت بخشداری و فرمانداری پیگیری شود، استفاده از فرصت گرانبهایی مانند گردشگری در روستا‌ها بسیار مهم و حیاتی است و از کوتاهی در این زمینه نخواهیم گذشت.

وی افزود: منطقه فیروزآباد در مسایل دامپروری، صنایع دستی و گلیم بافی و قالی بافی توانایی‌های بسیاری دارد که باید از این توانایی به بهترین نحو استفاده کرد.

پاک فطرت تصریح کرد: نگاه ما باید گام برداشتن در راه معیشت مردم باشد چرا که مشکلات معیشتی موجب مهاجرت می‌شود، همانگونه که امروز بخش زیادی از ساکنان حاشیه کلانشهر شیراز را روستاییان تشکیل می‌دهند.

مدیرکل امور روستایی استانداری فارس با اشاره به تزریق ۱۵ هزارمیلیارد تومان از سوی دولت تدبیر و امید به دهیاری‌ها گفت: این مبلغ نشان می‌دهد که کار‌هایی در روستا‌ها انجام شده و علیرغم تمام کمبود‌ها اتفاقات خوبی در روستا‌ها افتاده است، اما هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی افزود: کسی که تنها از نداری حرف بزند شخصی ناامید است، این که بلد نیستیم از ظرفیت‌ها استفاده کنیم نباید موجب انداختن تقصیر‌ها به گردن دیگران شود.

پاک فطرت راه حل برون رفت از مشکلات فعلی روستا‌های استان را تشکیل تعاونی دهیاران دانست و گفت: بخش زیادی از مشکلات بی پولی روستا‌ها ناشی از نبود یک تعاونی دهیاری است و تا زمانی که این تعاونی تشکیل نشود امکان انجام کار اصولی نیست چرا که بسیاری از محصولات روستاییان توسط واسطه‌ها خریداری می‌شود و دست روستاییان از سود حال از عرضه مستقیم این محصولات در بازار کوتاه می‌ماند.

مدیرکل امور روستایی استانداری فارس با بیان این که همه ما در برابر روستاییان و معیشت آنان مسئول هستیم بیان کرد: کم کاری برای مردم شرط مروت نیست بلکه باید برای مردم وقت بگذاریم و نباید خود را معطوف به همان چند ساعت محدود کنیم.
انتهای پیام/م

آب و معیشت باید اولویت اصلی دهیاران باشد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار